American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Dette har nok med O&D å gjøre. Du sjekker tilgjengeligheten LHR-CPH og det stemmer at det er ledig P-cl (eco extra award) point to point, men reisen din er SFO-CPH via LHR og da blir tilgjengeligheten LHR-CPH en annen.

En av betingelsene til CT er at hele reisen må være i samme serviceklasse, det var ikke noe problem å booke UA I-cl (biz award) i kombinasjon med SK P-cl (eco extra award)?

Hva kom skatter og avgifter på? Tenkte på YQ/fuel surcharge på UA som det er rapporter på at ikke blir belastet på EB-bookinger. At skattene på LHR er høye er en annen sak, dog mindre ved transfer.

En liten oppdatering på denne. Etter å ha å diskutere med EBG supporten og gitt opp tok jeg saken videre til Customer Relations. Da løste det seg og jeg fikk plasser på den tidligere avgangen LHR - CPH. Skatter avgifter kom på 768 per pers. Ser ut til at jeg var heldig ref. innlegg om at det skal bli slutt på Companion Ticket på *A....:-)

Derimot har ingen forsøkt å booke en klasse som SK ikke har; F. Hører gjerne fra noen som fosøker dette!

Forsøkte i dag! Det er ikke mulig i følge den meget hyggelige representanten jeg snakket med. Kun til SAS destinasjoner og klasser som SAS selv har. Hun bekreftet at hvis SAS selv ikke har ledige seter var det fortsatt mulig å booke seter hos andre *A selskaper. Så fremt det var ledig på ønskede avganger og da kun i biz eller eco.

A

Godt å få bekreftet at vi fortsatt kan bruke partnere til CT når det er ikke er ledig hos SAS. Det er faktisk hovedgrunnen til at jeg fortsatt har dette kortet.

Kan bekrefte at jeg fikk brukt CT til å booke med Star Alliance for bare noen dager siden. United på tur og SAS på retur til Washington D.C. Virker ikke som om jeg ble belastet YQ (drivstofftillegg) på United, så dette er en god deal. Styrte bevisst unna andre Star-selskaper pga. høy YQ.

Hei, litt utenfor det siste i denne tråden, men med "Amex platinum eurobonus" og reiseforsikringen der. Gjelder den for familie, søsken, mor, far hvis reisen er betalt, men kortholder selv ikke deltar på betalte reise??

Hei, litt utenfor det siste i denne tråden, men med "Amex platinum eurobonus" og reiseforsikringen der. Gjelder den for familie, søsken, mor, far hvis reisen er betalt, men kortholder selv ikke deltar på betalte reise??

Har lest i vilkårene til AmEx-Plat og det står ikke noe spesifikt om dette her. Men til sammenligning så kan en lese følgende i vilkårene til EC-Gold:

2. hvem forsikringen gjelder for
[..] Hvis både familie og øvrige medreisende reiser sammen, gjelder forsikringen først for familie, deretter for de yngste medreisende inntil et maksimalt antall på 4 sikrede (inkl. kortinnehaver). For disse personene gjelder forsikringen når de reiser sammen med kortinnehaveren og kun for den perioden de reiser sammen [...]

Merk - dette er ikke vilkårene til AmEx, men et annet kredittkort. Dog står det spesifikt her at forsikringen kun gjelder når eier av kortet er en del av reisefølge. Jeg vil anta at det samme gjelder for AmEx, men du kan ringe DNB Skadeforsikring for å dobbelsjekke.

En annen ting en kan bemerke seg er at fler og fler hoteller og flyselskaper krever at en medbringer kredittkortene som billettene er bestilt med. Bestilte akkurat noen billetter til USA med BA, og på websidene til BA så var de veldig påpasselig med å få fram at en måtte ta med kredittkortet når en skulle reise.

Enig med siste taler. Har kun sett at reiseforsikringer via kredittkort er gyldige når eier av kredittkortet er en del av reisefølget, men 100% sikker er jeg ikke..

Vil uansett (fra et personlig ståsted og uten tilknytning til bransjen) anbefale å tegne en vanlig reiseforsikring som gjelder hele året når man er ute av huset. Koster sjelden mer enn 1000-1500,- for en familie og dekker deg overalt når man er ute av eget hus!

Hi all,

vet noen her en måte å ringe concierge service direkte? Tastevalgene er antageligvis ikke riktig lengre. Etter flere forsøk fikk jeg dem til å ringe meg via medlemservice. Da fikk jeg også denne mail lol:

"Vi har forsøkt telefonlinjene og ser at det er ett problem å få tak i oss. Vi skal ta tak i dette og få ordnet en bedre løsning.
Inntil da kan du ringe og be kundeservice sette deg over. Det er også mulig å sende oss en epost på american.express.platinum@medlemsservice.com ."

Ellers fungerte det veldig greit, fikk bord på en overbooked restaurant.

Også lurer jeg litt hvor de ellers kan være spesielt behjelpelig, som jeg ikke tenke på. Noen med gode erfaringer?

En ting til: Har noen her link til de riktige reiseforsikringsvilkår? I mitt forsikringsbevis står det RFBA 211, DnB kortforsikring 5, men tilsend og online er det bare "basic" med en annen kode...

Takk

+47 75 12 86 27

Merci. P.S.: Ingen Thank you button? Eller er jeg blind?

Et spm til: Gebyrer hos Amex ved bruk i non NOK/USD valuta. Jeg må si at jeg er litt neg overrasket. Har brukt kortet i sør-afrika og det er oppslag av 2.5-3.5% per kjøp. Rart nok er det ikke slik ved kjøp i EUR valuta. Noen som vet hvordan man kan få mere detaljert opplysning om gebyrer per kjøp? Har et M&M business MC og de tar 1.25% gebyr (OG skriver dette separat under beløpet...).
Greit nok å få poeng, men hvis det er sant at AMEX tar så høye gebyrer, bruker jeg heller mitt MC og samler M&M miles for mindre penger mens i utlandet...

Merk at jeg tror dette nummeret er Eurocard Platinum eller DNB Saga sitt, men det er samme gjeng som håndterer alle requests uansett :)

En annen sak, har noen prøvd å få tilgang til disse lounges med SAS-kortet?
Delta Sky Club
American Airlines Admirals Club
US Airways Club

Tilgang er gratis med den amerikanske AMEX plat (sikker også de andre "ekte"), men lurer om de legger noe merk til det co-brandete kortet.

Merk at jeg tror dette nummeret er Eurocard Platinum eller DNB Saga sitt, men det er samme gjeng som håndterer alle requests uansett :)

Er det for øvrig noen som bruker denne tjenesten jevt, eller til spesielle oppgaver?

Har selv forsøkt de en gang ifm. en bordbestilling, som en test...

En annen sak, har noen prøvd å få tilgang til disse lounges med SAS-kortet?
Delta Sky Club
American Airlines Admirals Club
US Airways Club

Tilgang er gratis med den amerikanske AMEX plat (sikker også de andre "ekte"), men lurer om de legger noe merk til det co-brandete kortet.

Prøvde hos Delta, men det gikk ikke.

Anga de noe grunn?

Grunn og grunn, miss Bloom...

De sa at "That card does not allow you access". Det er liksom ikke noe å krangle på da.

Disse AmEx'ene til DNB er jo ikke ekte platinumkort. Det er jo bare svartmalte gullkort: 3754*****

Grunn og grunn, miss Bloom...

De sa at "That card does not allow you access". Det er liksom ikke noe å krangle på da.

Disse AmEx'ene til DNB er jo ikke ekte platinumkort. Det er jo bare svartmalte gullkort: 3754*****

Vet det, men allikevel gir dem en god del av fordeler tilknyttet det ekte, til mindre enn halv pris (226 vs. 600 euro).. Jeg er ganske fornøyd med det..
Men verdt å vite at det ikke fungerte.. :)

Hovedgrunnen til at jeg betaler for dette kortet er CT. Dersom EB fortsetter å la oss benytte andre *selskaper på SAS-destinasjoner fornyer jeg kortet, hvis ikke, er det ikke verdt det for meg - det blir for vanskelig å finne ledige seter.

Hovedgrunnen til at jeg betaler for dette kortet er CT. Dersom EB fortsetter å la oss benytte andre *selskaper på SAS-destinasjoner fornyer jeg kortet, hvis ikke, er det ikke verdt det for meg - det blir for vanskelig å finne ledige seter.

Enig, de andre featurene er nice-to-have (litt flere poeng, concierge, etc), men uten CT på IC i C er ikke kortet verdt årsavgiften.

Status
Not open for further replies.
Back