LNv22
ScanFlyer Gold
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!
Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:
Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.
Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.
Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."
Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.
Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.
Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.
Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.
Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:
16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C
Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.
Det frister til gjentakelse.
Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!
Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:
Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.
Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.
Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."
Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.
Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.
Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.
Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.
Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:
16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C
Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.
Det frister til gjentakelse.
Last edited: