American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!

Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:

Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.

Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.

Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."

Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.

Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.

Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.

Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.

Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:

16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C

Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.

Det frister til gjentakelse.

Last edited:

Og DA, har jeg fått bestilt bonusreise, samt brukt min American Express Companion Ticket!

Skriver en kort oppsummering av prosessen, så enkelte spm. vedr. CT kommer frem, samt at jeg får delt mine erfaringer med SAS/EB kundeservice:

Som beskrevet i flere poster over, sendes CT ut ca. en mnd. etter at man har mottatt første faktura hvor det fremkommer at omsetningen har passert 100 000. Jeg fikk denne fakturaen 4. november, og skal etter planen motta CT om en uke. Ved henvendelse til AmEx pr. telefon forklarte jeg imidlertid at jeg har funnet en reward reise som jeg er redd forsvinner dersom jeg ikke får booket den snarest (dette har skjedd flere ganger tidligere i høst). De sa da, at hvis jeg ikke hører noe fra dem i løpet av dagen, kan jeg regne med at CT er oversendt SK/EB umiddelbart, eller senest 2-3 dager etterpå. Jeg hørte ikke noe mer ut over dagen, og samme kveld (i går) tok jeg sjansen på å ringe SK/EB for å bestille.

Det var ingen ventetid ved telefonhenvendelsen til SK/EB kundeservice/billettbestilling.
Damen på telefonen så at jeg var AmEx medlem, men hadde aldri hørt om Companion Ticket eller noen 2 for 1 ordning osv. Hun brukte mye tid i forskjellige "systmer" men kunne ikke se at det fantes noe som skulle gi meg noen rettigheter ut over det vanlige. Likevel foreslo hun å ringe "kydige" hos EB og forhøre seg.

Ti minutter senere fikk jeg følgende tekstmelding:
"Heisann. Vi kan gjøre bestillingen med AmEx til Chicago for Dem over telefon. Dette er ingen probelm. Vennligst ring tilbake dersom De ønsker bestillingen. Med vennlig hilsen SAS kundesenter BGO."

Jeg ringte tilbake, nå med ett minutts ventetid på telefon.
Da jeg kom igjennom var det naturligvis ikke samme saksbehandler, og vedkommende hadde selvfølgelig ikke hørt om AmEx CT. Fryktet her at jeg måtte starte "prosessen" på nytt. Foreslo likevel at hun la ned litt arbeid med å finne ut hvem jeg sist hadde snakket med, og etter noen minutter fikk jeg beskjed om at "riktig" vedkommende ville ringe meg tilbake. Det skjedde også etter ca. 10 minutter.

Tilbake på tråden med den hyggelige damen jeg først snakket med. Nå skulle det meste være i orden og det var bare å bestille. Vi gjennomgikk reiserute og personalia, og bookingen ble opprettet for meg og mitt reisefølge. Kredittkort for skatter og avgifter ble belastet for 2 pers. Setevalg ble foretatt. I følge damen var bookingen nå opprettet og reservert. Hun måtte imidlertid sende over "hele pakka" til EB for endelig behandling, som bl.a. besto av trekk av korrekt poengsum. Dersom prosessen gikk som det skulle, ville jeg i følge kundeservice motta diverse bekreftelser i løpet av de neste dagene.

Sent i går mottok jeg 2 x pdf bekreftelser (e-ticket) fra SK for hhv. meg selv og reisefølget. Noe senere tikket det inn en SMS med res.nr. og ruteinfo. I morgentimene i dag forsvant 90 000 EB poeng fra kontoen.

Det hele ser ut til å ha gått igjennom. Prosessen har etter min oppfatning vært smertefri. Servicen hos SK/EB, særlig oppfølging og hjelpsomhet, har vært upåklagelig. Videre var det kun ved en aneldning ventetid pr. telefon, men et minutt kan ikke sies å trekke noe ned. Til slutt, stort pluss for rask tilbakeringing.

Og, ikke minst, hva jeg sitter igjen med:

16. jul 2012: OSL - CPH - ORD i C
2. aug 2012: ORD - ARN - OSL i C

Kostnad for 2 pers: 90 000 EB poeng + kr 992 i skatter og avigfter.

Det frister til gjentakelse.

Flott at du fikk ordnet det, men dårlig at de enda ikke har fått dette i mer ordnede former enn at man må jage det slik du måtte. Smaker veldig godt med to t/r i Biz til USA for 90k poeng må jeg si.

Smaker veldig godt med to t/r i Biz til USA for 90k poeng må jeg si.

Ja, spesielt når man tar i betraktning at det er flybilletter til kr 62 338 (31 169 pr. pers. full flex biz, bonusbill. er fleksible hvis jeg har forstått det ritkig) :D

SudCaravelle said:
Takk for at du tar deg tid til å informere.
Bare hyggelig, synes det har vært et interessant - og ikke minst gunstig - opplegg. Men med den dårlige (og misvisende) informasjonen som til tider har blitt distribuert er det greit å komme med noen hands-on erfaringer.

Ja, spesielt når man tar i betraktning at det er flybilletter til kr 62 338 (31 169 pr. pers. full flex biz, bonusbill. er fleksible hvis jeg har forstått det ritkig) :D

Fleksible i den forstand at du kan avbestille/endre før avreise (på utreise) ja.
Lang fra full flex regler likvel, du er jo avhengig av ledige bonusseter på nytt ved endring, bonuspoengene må ikke være forfalt for å få de tilbake på konto ved avbestilling.

Fikk ordnet min billett TRD - EWR i C veldig enkelt ved å ringe til EuroBonus. Agenten hadde kjennskap til CT og jeg hadde selv sjekket om ledige seter i C i starten av august.

Samme med meg, samtalen tok ca. 3-4 minutter.

Hei!

Ett kjapt spm om opptjening av CT.

Passerer 100 000 no i desember, men "kredittperioda" er fra 6 dec til 6 jan. Vil dette gå inn for 2011 så eg får CT?

Alex

Robbiedeluxe, vet du om ny CT må opptjenes i neste meldemsperiode eller kalenderår?

Edit: Fant ut av det: http://www.americanexpress.no/files...or opptjening og bruk av Companion Ticket.pdf

"Det er bare mulig å tjene opp en Companion Ticket innenfor hvert kalenderår. Dersom Kortholder oppnår omsetningskravet innenfor kalenderåret, vil ytterligere forbruk ikke samles opp mot en annen Companion Ticket. Kortholder kan begynne å tjene opp til sin neste Companion Ticket først neste kalenderår. Omsetning kan ikke overføres fra et år til et annet. Hvert kalenderår starter opp med null (0) i opptjening."

Last edited:

Så langt foran i denne tråden at en fikk kortet gratis første året om en allerede har Amex. Noen som vet hvordan jeg går fram for å få ordnet dette når jeg har internasjonalt dollar kort?

I august fikk jeg tilgang til Delta Sky Club på innenriks i USA med mitt platinumkort både på SAN og SAT. Noen skrev her da at de trodde jeg ville måtte betale, men jeg ble ikke trukket noe som helst på kortet. Jeg ble også nektet å betale et visumkontor her i USA på grunn av at jeg hadde norsk kort. Sendte en e-post og en av kundeservicesjefene ringte meg og ba om nettsiden til firmaet for å ta kontakt med det, han fortalte at vi skulle ha samme rettigheter med norske som med andre kort.

Til lørdag skal jeg forsøke med på Sky Club igjen med innenriksbillett. Er det noen andre som har forsøkt i noen av disse:

"In addition to the Priority Pass membership, you can enjoy the best airport club lounges. Receive complimentary access to:

American Airlines Admirals Club® lounges
Delta Sky Club™
US Airways® Club locations in airports around the world3"

Link: http://www.americanexpress.com/lacidc/en/laccards/viplounges.shtml

Hei!

Her er en liten update på anvendelse av Amex.

Bestilte varer på Komplett.no og valgte betalingmåte oppkrav.
Forsendelse med MyPack (Tollpost) og valgte en lokal ICA butikk som utleveringssted.

ICA tar jo som kjent Amex, så jeg tenkte det var forsøket verdt.

Vel, det virket som bare det.

Vet ikke om det er av betydning, men denne ICA butikken har ikke
'Post i Butikk', men Tipping og MyPack utlevering sammen.
Jeg brukte betalingsterminal i en av de ordinære kassene.

Frister til gjentagelse...

Hei alle sammen,

Første post på forumet i litt frustrasjon.
Har lest gjennom denne posten tidligere siden jeg ble ringt opp av en selger som lurte på om jeg var interressert i platinum eurobonus american express. Han var skikkelig på og jeg sa at han kunne sjekke det ut og bestille hvis det var så bra som han beskrev. Etter mye om og men rundt priority pass osv så bestemte jeg meg for at Companion Ticket var for fristende og bestilte. Fikk som et lite sjokk avslag, selger sa jo at jeg riktig person for et slikt kort og hadde sjekket i sine systemer osv.

Ringte idag supporten til American Express og pratet med 2 veldig hyggelig personer uten noe ventetid. Fikk da vite at den ettertraktede grensen er 800 000 på dette kortet. Etter det jeg tidligere har lest, så var det fler som ikke hadde dette i årslønn? Eller har jeg misforstått? Sett prat om 5-600k osv, men aldri dette tallet.

Forstår at jeg er på vanskelig grunn her siden jeg spør om lønn og er selvfølgelig ikke ute etter å vite hvor mye folk har, men meninger rundt dette.

Som første kommentar har jeg ikke rukket signatur og slikt, men forumet har mye av interesse og kommer nok til å bli mer aktiv etterhvert.

NB: Neste store flytur i feb-mars:
TRF-AMS-NBO-JNB-PLZ-CPT-AMS-OSL

Mvh
ronhalv

Lønn isolert sett er sjelden et godt mål på kundens betalingsevne. Kredittselskapet gir deg en score basert på inntekt, bosted, betalingsanmerkninger, hvor lenge du har vært i fast arbeid, om du har eget firma etc. Listen er lang og scoringmodellene er komplekse. Ofte justerer de faktorene også dersom det er mørke utsikter (les finanskrise), for å sikre seg.

At du prøver å pushe kort, men lovnader om at du skal få det er ikke noe nytt. Og tviler de sjekker mye info før de ringer. Kjenner mange som har blitt tilbudt kort for så å ikke få søknaden godkjent.

Det er en slags grense i forhold til inntekt på kortet, men den er ikke absolut og er endel faktorer som kan også slå inn her

Det enkleste jeg tenker de taper er jo alt jeg bruker via jobben av reiser og kundemiddager etc. CT hadde jeg fått, men nå usikker på om jeg skal gidde å ta premium. Da er det "bare" 15 poeng per 100 kr ++ at det ikke var det kortet jeg ville ha;)

Det er også slik i Norge at man ikke har lov til å kjøre ekstern kredittsjekk før man har en avtale med kuden. Så på nye kunder må man kjøre markedsføring i blinde.

Skulle ønske AmEx kunne kombinere denne kort-pushinga med en økning i antall brukersteder i Norge. Hadde også vært greit om de gjorde som Diners og informerte om brukerstedene på sine nettsider. Tips til rimelig møbelbutikk i Oslo-området mottas feks fremdeles med takk, jf. post 397 og 398...

Handlet noe greier på Bohus med Am-Ex i dag. Møbelringen tar til sammenligning ikke kredittkort i det hele tatt.
Selgeren uffet seg når jeg betalte meg Am-Ex, de hadde visst så høye gebyrer.

Status
Not open for further replies.
Back