American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Hadde det gått an å lage en sticky på starten av denne tråden med mulige brukersteder?

Brukte reiseforsikringen på en avbestilling, og fikk ikke tilbake drivstoff-tillegg (det manglet ca 150kr pr billett) . Er dette vanlig på alle reiseforsikringer?

Brukte reiseforsikringen på en avbestilling, og fikk ikke tilbake drivstoff-tillegg (det manglet ca 150kr pr billett) . Er dette vanlig på alle reiseforsikringer?

Tror tanken er at du selv skal kreve det tilbake fra flyselskapet. Mulig du så kan kreve å få gebyret flyselskapet krever tilbake fra reiseforsikringen igjen.

Synes det ellers er fasinerende at DNB kort har dobbelt så lang leveringstid på deres "Premium produkt" sammenlignet med hva de har på Trumf Visa. :rolleyes:

Da ble jeg kvalifisert til CT nummer to gitt - som jeg heller ikke får brukt :o

Noen av de andre landsforviste her som vet om det er noe poeng og beholde kortet når man flytter ut av landet? Er det praktisk mulig og ikke minst lov?

Takk.

Tja, kortet kan du vel beholde ?? Skulle ikke være ulovlig å melde flytting og ta med seg kortet? Er godt i gang med CT nr 2 her også..

Ang reiseforsikring, Ja jeg tror det er vanlig. Også hos Europeiske måtte jeg gå til selskapet og kreve inn deres "tillegg"...

Tror tanken er at du selv skal kreve det tilbake fra flyselskapet. Mulig du så kan kreve å få gebyret flyselskapet krever tilbake fra reiseforsikringen igjen.

En del av skatter og avgifter har jeg fått tilbake fra selskapet, men de refunderer ikke alt. Det blir et "hull" som hverken reiseforsikring eller flyselskap vil tilbakebetale. Dette er vel drivstoffavgiften.
Er det slik med alle reiseforsikringer? Har Europeiske også som jeg aldri har brukt, men valgte å benytte am-ex denne gangen.

Eltema.no tar AmEx gjennom PayPal ser jeg.

Støtter forslag om sticky med brukersteder.

Litt OT, men det avslører jo hvor dustete fuel-tillegget egentlig er. Om det hadde vært reelt ville det jo vært det enkleste i verden å refundere ved en kansellering. Men det er jo som å klage over at jorda er rund.

Noen av de andre landsforviste her som vet om det er noe poeng og beholde kortet når man flytter ut av landet? Er det praktisk mulig og ikke minst lov?

Takk.

Burde ikke være noe problem så lenge du opprettholder norsk bankforbindelse og evt avtalegiro eller liknende?
Har selv ett UK basert høyvalør Amex, brukte Direct debit fra en offshore account inntil nylig, nå kjører jeg regningen over DNB her hjemmefra.

Takk.

Kan ikke se noe problem i det -- har selv opprettholdt mang et norsk kredittkort, uten å ha vært bosatt i Norge de siste fem årene. Det er jo bare å ha en konto å betale fra. Så kan jo neste spm. være hvorvidt det er hensiktsmessig med et kort i NOK, men det avhenger jo av så mangt. Praktisk mulig og lov er det ihvertfall.

En del av skatter og avgifter har jeg fått tilbake fra selskapet, men de refunderer ikke alt. Det blir et "hull" som hverken reiseforsikring eller flyselskap vil tilbakebetale. Dette er vel drivstoffavgiften.
Er det slik med alle reiseforsikringer? Har Europeiske også som jeg aldri har brukt, men valgte å benytte am-ex denne gangen.

Jeg måtte avbestille en tur til Malta våren 2011 og brukte Diners-forsikringen (Chartis). Jeg meldte kun til Chartis, fikk da noe kreditert fra Norwegian ca 10% (noe jeg i ettertid vil tro tilsvarte avgiftene) og resterende ca 90% direkte fra Chartis. Jeg antok da at Chartis hadde en egen meldingsrutine til Norwegian for å redusere sine utbetalinger tilsvarende avgiftene.

Uansett så mener jeg du har krav på 100% fra forsikringsselskapet, det finnes ikke noe unntak for avgifter eller gebyrer slik jeg kjenner villkårene. Hvordan Amex/DnB håndterer avgiftene mot flyselskapet skal ikke ha noe å si for deg.

Etter å ha signet meg opp for Amex platinum til halv årspris på OSL lille julaften mottok jeg endelig kortet idag, halvannen måned senere.

Den 12. januar mottok jeg en pinkode og ble irritert når jeg så det var til premium-kortet som jeg ikke var videre interessert i. Ringte Amex dagen etter og etter en lang samtale sa kundekonsulenten at han ville gå god for platinum-kortet, sendte e-post med noe dokumentasjon rett etter samtalen. Selve premium-kortet kom først 28. januar forøvrig. 1. februar ringte jeg opp for å etterlyse status på platinum-kortet, det ga tydligvis fortgang og jeg mottok kortet idag altså.

Bittert at det skulle ta så lang tid, NYC-ferie i åtte dager fra 20. januar hadde gitt god omsetning på Amex mtp. CT og bonuspoeng, nå gikk alt på Mastercard med halv opptjening istedet. Diners unngår jeg å bruke i utlandet da min erfaring er at man får elendig valutakurs. Jaja, nå har jeg ihvertfall 3 EB-kort, sikkert ikke den eneste her inne :)

Da fikk man brukt CTen for i år.

Tur retur Chicago ble booket i business senhøstes i forbindelse med planlagt bryllupsreise. Så nå får jeg heller begynne å se på mulighetene videre fra Chicago til steder med hvit sand og behagelig vann.

Eneste ulempe med CT er at de i motsetning til vanlig EB-billetter ikke lar seg booke som open-jaw. Ellers var ikke konsulenten jeg traff på i går helt inne i gamet hvordan CTer fungerer så måtte sette back-office på saken, selv om hun selv var veldig hyggelig

Last edited:

Da fikk man brukt CTen for i år.

Tur retur Chicago ble booket i business senhøstes i forbindelse med planlagt bryllupsreise. Så nå får jeg heller begynne å se på mulighetene videre fra Chicago til steder med hvit sand og behagelig vann.

Eneste ulempe med CT er at de i motsetning til vanlig EB-billetter ikke lar seg booke som open-jaw. Ellers var ikke konsulenten jeg traff på i går helt inne i gamet hvordan CTer fungerer så måtte sette back-office på saken, selv om hun selv var veldig hyggelig

+1.

Fikk et brev fra Amex i forrige uke (tok ca 5 uker fra oppnåd status til at SAS fikk CT), sjekket mulighetene i helgen og ringte til SAS i dag. De måtte først sjekke at de hadde mottatt CT fra Amex (det hadde de; det kan ta et par dager mellom brevet og motagelse), også booket jeg turen i høsten. Denne gangen til IAD.

2 pers. i C, ca 900 NOK i skatt + 90000 poeng. Veldig bra deal.

Eneste ting er at som "Someone" sier, er det ikke lov med open jaw (ville egentlig ha OSL-CPH-IAD/EWR-OSL), men ok. Aldri vært i Washington før, har vært mange ganger i NYC, så dette blir bra :)

Da fikk jeg inspirasjon til å bestille årets juleshopping-tur, det blir New York i desember med SK907/908. Etter HH-trikset må det vil bli Hilton på Manhatten, evt det nyåpnede Conrad ved Wall Street.
Meget smertefri bestillingsprosess, og damen hadde full kontroll på CT.
Ledige seter fant jeg på KVS, og SAS fant de samme.

SAS EuroBonus Premium American Express Card
Vi feirer 20-års jublieet til SAS EuroBonus og gir deg 20 % flere Ekstrapoeng i oppstartspremie på SAS EuroBonus Premium Card! Det gir deg tilsammen 7200 Ekstrapoeng i oppstarspremie i kampanjeperioden! Søk nå så du ikke går glipp av muligheten til å opptjene 7200 EuroBonus Ekstrapoeng! Gjelder tom 30.4.2012.
http://americanexpress.no/saseurobo...ium-american-express-card/?bnetsession=620344

Hva endte det egentlig med angående egenandel ved billeie? I velkomstbrevet fra Amex jeg mottok i januar stod det at dette var inkludert, men i forsikringsvilkårene kan jeg ikke finne noe om det.

Status
Not open for further replies.
Back