Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
:wow:Jøss!
Så vi kan utøve forbrukermakt direkte mot DnB gjennom Flyprat. Ikke verst.
Da plusser jeg på med følgende sak, et spørsmål som jeg har stilt DnB på deres Facebook-side.
"Jeg er DnB Saga-medlem og her vært kunde i mange år. For noen år siden flyttet jeg til Sverige, men ettersom jeg fortsatt jobber i Norge, er lønnskonto i DnB. Det samme med et Mastercard, samt to Amercan Express-kort. Etter at jeg flyttet til Sverige er, såvidt jeg kan forstå, reiseforsikringen knyttet til reiser betalt med Mastercard eller AMEX verdiløs, da det kreves at reisen påbegynnes eller avsluttes i Norge. Det er en underlig bestemmelse, da jeg fortsatt er medlem i det Norske Folketrygden. Har dere tenkt over dette?"
Jeg fikk ganske raskt følgende svar:
" Hei Odd Arne!
Takk for at du stiller oss spørsmål her på Facebook når du lurer på noe. Det stemmer at reiseforsikringene vi tilbyr kún gjelder for reiser som startes og avsluttes i Norge – noe som er et vanlig vilkår for reiseforsikringer sånn generelt sett. Vi har bedt en intern avdeling om å gi oss en nærmere forklaring på hva som er årsaken til dette vilkåret. Du vil dermed få tilbakemelding straks vi hører fra dem.
Ha en riktig fin ettermiddag /Tina"
Hvorpå jeg repliserte:
" Nei, det er ikke et vanlig vilkår, sånn generelt sett. Jeg har norske Mastercard som ikke setter slike begrensninger, men som setter som krav at man er bosatt i Norden og er medlem av den norske Folketrygden. Min arbeidsgiver har også reiseforsikring som dekker medlemmer av Folketrygden bosatt i Norden. Så du skjønner, jeg klarer alltids å få dekket meg, forsikringsmessig. Men hverken Mastercard i Saga eller AMEX-kortene er gratis, og jeg blir altså snytt for en del av ytelsene. Og dere taper omsetning i kortene deres."
Dette var for et par dager siden, jeg har ikke fått noe svar enda. Men dette ble snappet opp av en av mine kompiser som også bor i utlandet, og han var helt ukjent med denne begrensningen. Han skulle straks spre disse opplysningene blant vennene sine (norske pensjonister i Thailand, dem er det mange av).
Jeg formoder at jeg ikke er den eneste som er DnB-kunde og bor i utlandet. Håper ikke at disse betaler med kort fra DnB og tror de er forsikret.
På grunn av dette, og alt det andre som nevnes i denne tråden her, kommer jeg nok til å avslutte AMEX/Eurobonus-kortet hvis ikke det blir forbedringer som monner, og jeg betaler selvfølgelig reisene med andre kort.
Av de kortene jeg har, er det bare AMEX (DnB-card) og DnB Mastercard som har denne begrensningen.