American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Jeg kan også komme med en tilleggsopplysning. SAS EuroBonus har nå begynt å charge YQ(fuelsurcharge) for United flighter. For billett OSL-EWR-OSL utgjør dette 2300 NOK. Jeg snakket med en dame som driver å regner skatter i dag, og hun kunne bekrefte at dette lenge ikke har blitt gjort pga systemrestriksjoner, men at nå har de fått instrukser om å igjen ta YQ også for flighter booket med EB poeng på UA metall. Ganske synd :(

Alt var mao bedre før. I påsken så reiste meg og fruen til ORD i C med CT, og betalte ingen YQ.

Ingen flere innspill? Da går brevet avgårde i morgen formiddag!

Herved signert, sendt PM.

Bra initiativ!

En tilbakemelding:

"Nettbank - Nettbankløsningen er mangelfull og oppdateres sent med transaksjoner. Det er ingen mulighet til å betale regninger, se opptjente Eurobonuspoeng etc."

Jeg er enig i at nettbankløsningen er mangelfull, men ikke at den oppdateres sent med transaksjoner. Dette opplever jeg er godt nok (dagen etter normalt). Det som derimot er en mangel, er valutakurs brukt i transaksjonen. Dette med mulighet for å betale regninger, oppleves litt usaklig (misforstå meg rett), produktet har ikke vært solgt slik heller. Og EB poeng ser vi på hver faktura. :)

Last edited:

Da er brevet sendt inn via epost til flere epostadresser, herunder ansvarlig for Amex i DNB.

CT ble fremhevet spesielt både i selve eposten og brevet!

Det ble totalt 44 underskrifter!

Takk for alle som har støttet opp!

Da er brevet sendt inn via epost til flere epostadresser, herunder ansvarlig for Amex i DNB.

Takk for at du tok deg tid ;)

44 stykker som står samlet for en omsetning på 5-6(??!)millioner i året :p :)

Da kan jeg bekrefte at Kampanje poengene fra Juli (endelig) er mottatt.
Hurra.....
:)

Supert!

Er det mulig å få det endelige resultatet på e-post eller PM?

Selv takk for godt utført arbeid! :)

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Svar fra Leder AMEX i DNB:

Bekrefter å ha mottatt brevet. Er jo kjent med mesteparten av dette da vi også følger med på flyprat.no fra tid til annen.

Vi jobber med flere av de ting dere tar opp, men kommer heller med en samlet tilbakemelding på alle spørsmålene deres. Den kommer så snart jeg har tilbakemeldingen fra American Express.

Takk for engasjementet:), det setter jeg stor pris på!

:wow:Jøss!

Så vi kan utøve forbrukermakt direkte mot DnB gjennom Flyprat. Ikke verst.

Da plusser jeg på med følgende sak, et spørsmål som jeg har stilt DnB på deres Facebook-side.

"Jeg er DnB Saga-medlem og her vært kunde i mange år. For noen år siden flyttet jeg til Sverige, men ettersom jeg fortsatt jobber i Norge, er lønnskonto i DnB. Det samme med et Mastercard, samt to Amercan Express-kort. Etter at jeg flyttet til Sverige er, såvidt jeg kan forstå, reiseforsikringen knyttet til reiser betalt med Mastercard eller AMEX verdiløs, da det kreves at reisen påbegynnes eller avsluttes i Norge. Det er en underlig bestemmelse, da jeg fortsatt er medlem i det Norske Folketrygden. Har dere tenkt over dette?"

Jeg fikk ganske raskt følgende svar:

" Hei Odd Arne!
Takk for at du stiller oss spørsmål her på Facebook når du lurer på noe. Det stemmer at reiseforsikringene vi tilbyr kún gjelder for reiser som startes og avsluttes i Norge – noe som er et vanlig vilkår for reiseforsikringer sånn generelt sett. Vi har bedt en intern avdeling om å gi oss en nærmere forklaring på hva som er årsaken til dette vilkåret. Du vil dermed få tilbakemelding straks vi hører fra dem.
Ha en riktig fin ettermiddag /Tina"

Hvorpå jeg repliserte:
" Nei, det er ikke et vanlig vilkår, sånn generelt sett. Jeg har norske Mastercard som ikke setter slike begrensninger, men som setter som krav at man er bosatt i Norden og er medlem av den norske Folketrygden. Min arbeidsgiver har også reiseforsikring som dekker medlemmer av Folketrygden bosatt i Norden. Så du skjønner, jeg klarer alltids å få dekket meg, forsikringsmessig. Men hverken Mastercard i Saga eller AMEX-kortene er gratis, og jeg blir altså snytt for en del av ytelsene. Og dere taper omsetning i kortene deres."

Dette var for et par dager siden, jeg har ikke fått noe svar enda. Men dette ble snappet opp av en av mine kompiser som også bor i utlandet, og han var helt ukjent med denne begrensningen. Han skulle straks spre disse opplysningene blant vennene sine (norske pensjonister i Thailand, dem er det mange av).

Jeg formoder at jeg ikke er den eneste som er DnB-kunde og bor i utlandet. Håper ikke at disse betaler med kort fra DnB og tror de er forsikret.

På grunn av dette, og alt det andre som nevnes i denne tråden her, kommer jeg nok til å avslutte AMEX/Eurobonus-kortet hvis ikke det blir forbedringer som monner, og jeg betaler selvfølgelig reisene med andre kort.

Av de kortene jeg har, er det bare AMEX (DnB-card) og DnB Mastercard som har denne begrensningen.

Hvorpå jeg repliserte:
" Nei, det er ikke et vanlig vilkår, sånn generelt sett. Jeg har norske Mastercard som ikke setter slike begrensninger, men som setter som krav at man er bosatt i Norden og er medlem av den norske Folketrygden. Min arbeidsgiver har også reiseforsikring som dekker medlemmer av Folketrygden bosatt i Norden.

Jeg har også hatt både kredittkort og "frittstående" reiseforsikringer der bosatt Norden har vært utgangspunkt. Endring til Norden kan nok en mulig endring å få gjennomført hos DnB/Amex.
Jeg antar at så lenge man bor i Norden så overtar folketrygden(NAV)/Försäkringskassan (og tilsvarende i Danmark og Finland) ansvar og kostnader når forsikringsselskapet har sørget for at vedkommende er transportert hjem.
Ved boende i andre land så risikerer forsikringsselskapet å måtte betale kostnader også etter hjemtransport i større grad og derfor ønsker man ikke ta denne risikoen uten en vesentlig høyere forsikringspremie.

Jeg klarte uheldigvis å tømme en Gin & Tonic ned i tastaturet på min Macbook Air, på en av mine siste flyturer.

Dette var fra Barbados til Miami.

Nå oppfører tastaturet seg meget snodig selv om maskinen virker fint med eksternt tastatur.

Har dette kortet noen forsikring som på noen måte dekker slike uhell, med tanke på reperasjon hos Apple?

Jeg klarte uheldigvis å tømme en Gin & Tonic ned i tastaturet på min Macbook Air, på en av mine siste flyturer.

Dette var fra Barbados til Miami.

Nå oppfører tastaturet seg meget snodig selv om maskinen virker fint med eksternt tastatur.

Har dette kortet noen forsikring som på noen måte dekker slike uhell, med tanke på reperasjon hos Apple?

Ikke av det jeg forstår. Min helårs reiseforsikring som i likhet med Amex-kortet er DNB (reise best) dekker trolig dette, det har følgende underpunkt 8.0 Reisegods J) Annen tilfeldig skade på reisegods enn nevnt i punktene over erstattes med inntil kr 2 500 samlet per skadetilfelle. Unntatt er skade på/tap av mobiltelefoner

Last edited:

I etterkant av diskusjon rundt brevet tenkte jeg på en ting.

Er det flere enn meg som ville likt at CT kunne fungert som en CT til en betalt billett.

Altså, kortinnehaver betaler, mens companion får gratisbillett fra award inventory? Må vel være i SAS fordel også at de får solgt flere billetter.

Er det flere enn meg som ville likt at CT kunne fungert som en CT til en betalt billett.

Altså, kortinnehaver betaler, mens companion får gratisbillett fra award inventory? Må vel være i SAS fordel også at de får solgt flere billetter.

Støtter denne !

Status
Not open for further replies.
Back