American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Gjeldende versjon av brevet! NB! Tilbakemeldinger/tilføyelser/rettelser må sendes før dagen er omme :-)

- - -

Til: SAS & American Express Norge / DNB

Samtlige undertegnede av dette brevet er (eller har nylig vært) kunder av SAS Eurobonus American Express (SAS Amex), med et sterkt ønske om å være fornøyde kunder av produktet. I dag er dette dessverre ikke situasjonen og vi håper derfor at vår henvendelse kan ses på som en seriøs og konstruktiv tilbakemelding i deres arbeid for å gjøre produktet best mulig. Produktet (og kanskje da spesielt SAS Amex Platinum) henvender seg til kunder som et ”premiumprodukt”, men vi føler at det er flere ting som må forbedres før dette kan forsvares ovenfor oss som kunder.

Alle som har signert brevet er medlemmer av interesseforumet ”Flyprat” og hyppige brukere av både SAS og SAS Eurobonus. De fleste av oss er flittige brukere av kredittkortet deres både i privat- og jobbsammenheng.

Vi har satt opp noen punkter vi ønsker å belyse som en del av vår tilbakemelding. Siden brevet både sendes til DnB/American Express og SAS/SAS Eurobonus vil enkelte av punktene rette seg mot kun en av de to partene, men vi føler at det er det sammensatte produktet som selges som er det viktige og ansvarsfordelingen mellom DnB og SAS skal selvsagt ikke være vår «jobb» å definere.

Companion Ticket
SAS Amex har flere fordeler, deriblant en fornuftig poenginntjening Eurobonuspoeng pr. brukte krone. For kanskje de fleste av oss er det likevel Companion Ticket (CT) som kanskje står frem som den største kundefordelen med kortet. Kravet til bruk må ses på som relativt betydelig for å bli tildelt en CT og vi føler derfor at man fortjener en reell mulighet for å ta med en ekstra person på en bonusreise. Vi føler dessverre at det legges store begrensninger på bruk av CT’en når den er opptjent.

Vi ønsker spesielt mulighet for å benytte CT’en på lengre reiser (interkontinentale). Bruk av CT er allerede svært begrenset gjennom regler som forhindrer open-jaws, blanding av klasser, eller mulighet til å kombinere med betalte billetter. Det gjør det svært vanskelig å finne tur og retur til ønskede reisemål.

Tidligere har det vært tillatt med booking av reiser med CT på deres utstrakte partnernettverk i Star Alliance, så lenge destinasjonen var en destinasjon betjent av SAS. Denne muligheten var svært velkommen, men er nå dessverre helt fjernet. Vi føler at mulighetene for å bruke CT’en på fly operert av SAS dessverre er alt for dårlig.

Det må nevnes at bookinger med Star Alliance medførte brenseltillegg og var dermed sjelden et førstevalg, men muligheten sikret at mange fikk benyttet sin CT på en god måte. For oss er CT nå et nesten verdiløst element i et kredittkorttilbud som allerede var svakt på andre punkter.

Flere av hos har budsjettsansvar og forstår at en booking på Star Alliance kanskje medfører større kostnader for dere enn det dere henter inn på brenseltillegg, men vi skriver dette brevet for at dere skal forstå at denne begrensingen også medfører tapt inntekt gjennom:
- Færre årsavgifter betalt til American Express
- Færre Eurobonus poeng solgt til American Express
- Lavere walletshare og lojalitetskapende arenaer for dere å kommunisere med kunden (oss) på.

Også flere andre elementer ved kortet er for dårlige etter vårt skjønn om man ønsker at produktet skal fremstå som et premiumprodukt.

Chip
- Vi ønsker å trekke frem den svært lange ventetiden det har tatt for å implementere chip/PIN på kortet for økt sikkerhet. Dette har vært lovet gang etter gang, men en løsning ser enda ikke ut til å være på plass. Dette skaper unødvendige vanskeligheter når kortet skal brukes.

Priority Pass
- Priority Pass er en tilleggstjeneste som følger kortet. Det abonnementet som tilbys kundene av «SAS Amex Platinum» er den laveste/billigste versjonen og gir i realiteten kun adgang til å kjøpe seg tilgang til lounger. Ettersom flere og flere lounger tilbyr betalt adgang, uavhengig av medlemskap/kort, fremstår dette tilbudet som mindre verdt enn det man kan få inntrykk av i reklamen for SAS Amex. Hadde man inkludert et høyere medlemskapsnivå av Priority Pass (med et gitt antall inkluderte loungebesøk pr. år) hadde dette drastisk økt verdien av kortet.

Nettbank
- Nettbankløsningen er mangelfull og oppdateres sent med transaksjoner. Det er ingen mulighet til å betale regninger, se opptjente Eurobonuspoeng etc.

Brukersteder
- Antallet brukersteder (kanskje spesielt i Norge) er begrenset. Det har flere ganger vært kommunisert at man aktivt arbeider med å få flere til å akseptere kortet som betalingsmiddel, men man opplever svært ofte at butikker ikke aksepterer betaling med SAS Amex. Man må derfor ha andre betalingsmidler tilgjengelig. Vår erfaring er at det heller har blitt enkelte som har fjernet muligheten for å betale med American Express da det etter sigende er for kostbart for dem å godta dette som betalingsmiddel da AMEX skal ligge noe over andre tilbydere i pris?

Nettsidene
- Nettsidene til American Express er svært dårlig oppdatert og inneholder i tillegg flere feil. Eksempel: I reklamen for kortet som ligger på nettsiden kan man velge hvor mye kortet brukes pr. år og få eksempler på hvordan du kan benytte deg av poengene/CT’en. Her foreslås det eksempelvis flere enveisreiser med følge, selv om vilkårene for CT klart sier at det kun er tur/retur som tillates. Kundetilbudet ”Travel Priviliges” trekkes stadig frem som en fordel, men nettsidene har stått urørte i flere år og tilbudene som ligger der inneholder flere feil. Blant annet bes man om å skrive ut en ”voucher” for rabatt hos Avis/Hertz, men denne finnes ikke noe sted. Kundebehandler kunne ikke svare på dette, men konstaterte etter å ha sjekket at ingen voucher var nødvendig. Man opplever heller ikke oppgradering av biltype som lovet gjennom annonsen. American Express Fine Hotels & Resorts som tilbys i andre land virker som en bedre og mer gjennomført kundefordel.

Kampanjer og ekstrapoeng
- Ekstrapoeng som skulle deles ut for bruk av kortet i utlandet i juli 2013 lar fortsatt vente på seg for flere kunder. Dette til tross for flere lovnader om at poengene skulle være rett rundt hjørnet. (Enkelte kunder melder om at disse har kommet på plass i månedsskiftet sep/okt).

Flere av disse tingene er tatt opp av oss medlemmer (noen gjentatte ganger) til kundeservice direkte, men det synes som om man absolutt ikke prioriterer å rette opp i mange av disse elementære og til dels «banale» feilene. Det er vanskelig å forstå dette når man forsøker å selge et premiumprodukt som har en høy årspris, sammenlignet med andre lignende korttilbydere.

Vi håper at tilbakemeldingene våre blitt tatt på alvor og at SAS Eurobonus American Express kan bli et produkt som vi verdsetter å ha. Slik situasjonen er nå er det dessverre mange av oss som føler at prisen vi betaler ikke står i forhold til de tjenestene man får.

Eventuelle tilbakemeldinger på brevet kan sendes til ***@***.no

Med vennlig hilsen,

N N

Veldig bra!

Men, min umiddelbare tanke er:

Dersom vi er 40-50 stk. i dette brevet som hadde henvendt oss til SAS/EB/DnB(AmEx) med et eneste poeng, nemmelig at CT har blitt sterkt devaluert etter at *A muligheten forsvant og argumentert for å få dette tilbake, tror jeg vi hadde hatt MYE mer punch bak akkurat dette kravet enn når det fremkommer som en av en rekke klagepunkter, i et større brev som fort kan bli lagt i "generelle tilbakemeldinger"-hyllen.

For å si det veldig enkelt: Jeg tror et klagebrev med så mange punkter lett vil kunne falle litt igjennom. Hva som blir resultatet, og hvilke punkter som får en forbedring, blir ganske tilfeldig. Man kan i alle fall regne med at de velger minste (billigste) motstands vei, og innfrir det som er lettest.

Har vi fokus på et enkelt tema, med så mange singnaturer bak, tror jeg det i første runde er nokså sannsynlig at akkurat det temaet faktisk blir realitetsbehandlet av mottakerne, og i andre runde at anmodningen om endring blir fulgt opp.

Jeg minner om at fellesbrevtanken startet med at vi alle var nokså misfornøyde med at verdien av CT hadde blitt devaluert; de øvrige klagepunktene synes å ha kommet til litt etter litt i ettertid. For meg fremstår det som mest fornuftig å arbeide for det som faktisk er viktigst. Videre er jeg av den oppfatning at man taktisk bør arbeide med en og en probelmstilling overfor sine forhandlingsmotparter og da ta tak i det som er viktigst først. Da kan man unngå å bli avspist med at "ja, her har dere noen forbedringer" (som da mest sannsynlig er småting i forhold til nettopp det som kanskje er aller viktigst, CT).

Sånn for min del, så er jeg ikke i tvil på hva som er viktigst for meg. Jeg kan godt leve med en nettbankløsning fra 2003 og manglende chip så lenge kortet gir meg CT med mulighet for *A partner. Husk på at det ikke automastisk blir flere brukersteder ved at chip kommer på kortet; det er først og fremst et sikkerhetsmoment. Opptjening og bruk av CT er vel omtrent den eneste grunnen til at jeg har kortet.

CT med mulighet for *A partner er faktisk en utrolig god deal! Den trenger vi tilbake.

Last edited:

Veldig bra!

Min umiddelbare tanke er:

Dersom vi er 40-50 stk. i dette brevet som hadde henvendt oss til SAS/EB/DnB(AmEx) med et eneste poeng, nemmelig at CT har blitt sterkt devaluert etter at *A muligheten forsvant og argumentert for å få dette tilbake, tror jeg vi hadde hatt MYE mer punch bak akkurat dette kravet enn når det fremkommer som en av en rekke klagepunkter, i et større brev som fort kan bli lagt i "generelle tilbakemeldinger"-hyllen.

For å si det veldig enkelt: Jeg tror et klagebrev med så mange punkter lett vil kunne falle litt igjennom. Hva som blir resultatet, og hvilke punkter som får en forbedring, blir ganske tilfeldig. Man kan i alle fall regne med at de velger minste (billigste) motstands vei, og innfrir det som er lettest.

Har vi fokus på et enkelt tema, med så mange singnaturer bak, tror jeg det i første runde er nokså sannsynlig at akkurat det temaet faktisk blir realitetsbehandlet av mottakerne, og i andre runde at anmodningen om endring blir fulgt opp.

Jeg minner om at fellesbrevtanken startet med at vi alle var nokså misfornøyde med at verdien av CT hadde blitt devaluert; de øvrige klagepunktene synes å ha kommet til litt etter litt i ettertid. For meg fremstår det som mest fornuftig å arbeide for det som faktisk er viktigst. Videre er jeg av den oppfatning at man taktisk bør arbeide med en og en probelmstilling overfor sine forhandlingsmotparter og da ta tak i det som er viktigst først. Da kan man unngå å bli avspist med at "ja, her har dere noen forbedringer" (som da mest sannsynlig er småting i forhold til nettopp det som kanskje er aller viktigst, CT).

.

Enig med dette og det var derfor jeg la vekt på CT i mitt førsteutkast, men stiller meg bak brevet uansett.

Hvis brevet bare skal fokusere på CT, trekker jeg min støtte. CT-ordningen er sikkert fin for dere med mye omsetning i kortet, men jeg kommer aldri opp i slike beløp i dette kortet.

Derimot har jeg vært medlem av American Express siden 1984. (Ja de kaller det medlem, på kortet står det "Member since 84).

Dengang var det AMEX selv som administrerte, hadde eget kontor nede ved rådhuset i Oslo og ytet virkelig god service i alle henseender til kortinnehavere. Servicen ble jo ikke dårligere når jeg kvalifiserte til AMEX Gold.

Så ble AMEX i Norge oppslukt av DnB og servicen forsvant og kundeservicen bemannet av nyutklekkede BI-kandidater. Ja - dere skjønner hva jeg mener.

Å henvende seg til kundeservice hos AMEX/DnB er so å snakke til en vegg og man får økseskaft-svar eller noe man allerede har lest seg til selv på (den dårlige) websiden deres.

Jeg kommer nok til å kutte ut dette AMEX/SAS-kortet, men beholde mitt "ekte" AMEX Gold, som jo egentlig ikke er et kredittkort, men et charge-card.

Men jeg synes DnB fortjener all den "static" vi kan gi for det dårlige produktet dette AMEX/SAS-kortet er.

Brevet er veldig bra! Er enig i at man kanskje skulle fokusere enda litt mer på CT og *A.

Jeg syns brevet er bra. Utover CT er vel det viktigste målet at SAS/DNB innser at de her selger et overpriset halvbra produkt som Premium og at de tar konsekvensen av dette og gjør de forbedringer som skal til.

Tror brevet slik det foreligger nå fyller sin hensikt. Bra jobbet!

Hei,

Hvor skal brevet eventuelt sendes ?
Finnes det noen mail-adresser hos DNB hvor dette blir lest ?

Hva med å i hvertfall inkludere sjef for American Express Norge i DNB, Vidar Bergseth? Han har jo uttalt seg i en rekke artikler - og vel også brev fra Amex.

Eposten er vel vidar.bergseth-alfakrøll-dnbnor.no

(Moderator får fjerne e-posthenvisningen hvis dette er ulovlig)

Last edited:
American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Enig med Lnv22. Synes vi bør konse på CT med Star, så kan vi ta resten når vi har fått denne på plass.

Siden det er delte meninger om brevet kun bør omhandle CT eller stå som siste utkast lurer jeg på om det kan være en idé å sende det som vedlegg til denne personen i DNB og ansvarlig hos SAS og pinpointe i e-posten at det er CT som er kritisk og opphavet til klagen - men at flere medlemmer er langt i fra fornøyd med de andre punktene?

På den måten håper jeg at "begge" klagene kan bli satt på dagsorden og at CT ikke drukner "i de andre" klagene.

Jeg synes også CT er hovedpoenget. Kan det være et greit kompromi at teksten vedr. CT står som nå og at resterende temaer kortes ned slik at de fremstår som en liste med punkter under en rubrikk "Andre forbedringsmuligheter"?

Hva med en epost hvor det presiseres spesielt det med CT og dette trekkes ut i selve eposten, mens resten av brevet blir et vedlegg.. Da kommer det nok tydelig frem at CT er hovedpoenget og jeg kan understreke dette spesielt?

Tanker?

Støtter forslaget med CT fokus i epost med brevet som vedlegg!

Hva med en epost hvor det presiseres spesielt det med CT og dette trekkes ut i selve eposten, mens resten av brevet blir et vedlegg.. Da kommer det nok tydelig frem at CT er hovedpoenget og jeg kan understreke dette spesielt?

Tanker?

Greit for meg, jeg trekker mitt tidligere redigeringsforslag noen poster opp.

Tanker?

Høres ut som en ok løsning. CT med *A er det viktigste for meg.

OK..

Da foreslår jeg å sende epost til aktuelle personer/kundeservice hvor jeg i eposten fremhever viktigheten av CT og de endringer som er gjort. Sier også at det er vedlagt andre ting i et brev, men at CT er det absolutt viktigste for svært mange..

Er det en OK løsning? Tilbakemeldinger ASAP da jeg ønsker å sende dette ila. ettermiddagen!

OK..

Da foreslår jeg å sende epost til aktuelle personer/kundeservice hvor jeg i eposten fremhever viktigheten av CT og de endringer som er gjort. Sier også at det er vedlagt andre ting i et brev, men at CT er det absolutt viktigste for svært mange..

Er det en OK løsning? Tilbakemeldinger ASAP da jeg ønsker å sende dette ila. ettermiddagen!

Bra løsning!

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

OK..

Støtter dette. Bra løsning.

Hvordan ble dette nå? Hvordan ble det endelige brevet, og til hvem ble det sendt?

Status
Not open for further replies.
Back