American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Etter å ha lest opp ønskede datoer og flighter (OZ via LHR-ICN), fikk jeg beskjed om at kun SK var tillatt.

Hva var din routing inkl layover, og hvor mye betalte du i avgifter?

Skjønner det er interessant å kynne benytte voucheren til mer spennende routinger og turer, og jeg planlegger dette selv dersom jeg får det til.

Argh! Skulle hatt noe håndfast fra SAS på reglene her, som man kunne henvist til...

Samtidig så står det jo svart på hvitt i vilkårene at voucheren kun gjelder SK, ref punkt #13 og #14. Jeg har samtidig ingen problemer med å finne i t/r til NRT i C neste sommer heller, med SK. Når det er sagt, så er SFO umulig å finne noe til, mens EWR går på enkelte datoer.

Så hva er det vi "klager" over egentlig? Saklig ment spørsmål. :)

Last edited:

Hva var din routing inkl layover, og hvor mye betalte du i avgifter?

Alt i biz:
OSL-(Braathens Best)-LHR-(OZ Quadra smartium)-ICN-(OZ Quadra smartium)-NRT
NRT-(OZ 747 kombi)-ICN-(TK 77W)-IST-(TK)-OSL
140000 poeng. 2750 kr per pers

Det var ingen tilgjengelighet hos SK på mine ønskede datoer.

I Detroit og i Phoenix kom hele familien inn i US Airways sine lounger, hun i skranken sa at med Star Alliance gold var det kun en gjest, men da hun sa AmEx plat kortet slapp vi inn alle sammen....

Tidligere i tråden formidlet jeg en mail fra Amex/DNB om at de første månedene vil bruksgrensen være den samme som kredittgrensen du har valgt under søknad. Jeg har nå passert kredittgrensen og kan fortelle at dette ikke stemmer.

For å spekulere litt kan man jo tenke seg at bruksgrensen (de første måneder) er den høyeste kredittgrensen jeg ville fått innvilget, men dette var ikke hva DNB fortalte meg.

La oss håpe det var en sommervikar som svarte... ;)

SAS Salesinfo sier fortsatt "Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the required dates, check with STAR)".

Teksten er nå endret til "Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers"

:(

Det var nok spikeren i kista for *A på CT.

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Og med det spijeren i kusta for mitt Amex tror jeg. Sitter nå med to vouchers jeg neppe får brukt, spesielt siden de ikke fikser bonus på gamle eco extra langt avgårde.

Enda en forverring av Amex Plat:

DNB har uten å gi beskjed til kundene endret typen reiseforsikring som tilbys.
Infosiden for Amex plat ( https://www.americanexpress.no/vaar...-platinum-american-express-card/#forsikringer ) linker nå til følgende forsikringsbevis:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort (4)_2013.pdf

Altså nivå 4 istedet for nivå 5 som det var før. Det er betydelige forskjeller på de to nivåene, f.eks. gir nivå 3000 kr ved forsinket bagasje og nivå 5 gir 6000 kr.

Vilkårene til nivå 5: https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort (5)_2013.pdf

Jeg ringte DNB og påpekte endringen av vilkårene. De skulle sjekke om informasjonen på websiden faktisk er riktig, og komme med tilbakemelding.

Hm, trodde ikke de kunne gjøre dette uten å informere kundene på forhånd? På samme måte som bankers rentevilkår etc. ikke kan endres uten at det informeres om dette?

Er nok sikkert feil link på siden. I PDFen/forsikringsdokumentet står det at nivå 5-dokumentet er for Platinum-kortet: "Gjelder kortet SAS EuroBonus Platinum American Express Card": https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort (5)_2013.pdf

Mens nivå 4 gjelder "Gjelder kortene American Express Gold Card og NHO Corporate":https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/DNB/Forsikringsbevis_Reise_kort (4)_2013.pdf

Uansett fint om DNB oppdaterer linken. God observasjon!

chaglen: det samme sa jeg til kunderådgiveren, men hun stod på at det skulle være nivå 4 for plat. Jeg måtte virkelig pushe for å få henne til å sjekke det opp.

Kundebehandleren ringte meg tilbake nå. Korrekt reiseforsikring for SAS Amex Plat er nivå 5.

Men gjelder ikke reiseforsikringen kun for reiser som begynner og ender i Norge?
(For lat til å klikke på linken og lese all tekst)

Men gjelder ikke reiseforsikringen kun for reiser som begynner og ender i Norge?
(For lat til å klikke på linken og lese all tekst)

Det er korrekt:

"Forsikringen gjelder for reiser som starter og slutter i Norge,
inkludert tjenestereiser. Reisen starter på det tidspunkt sikrede
forlater sitt bosted/arbeidssted og varer til sikrede er tilbake på
sitt bosted/arbeidssted. Forsikringen gjelder ikke reise i bosteds-,
studiesteds- eller arbeidsstedskommune."

erlendag: Så bra at dette ble avklart da. Regner med at de fikser linken også?

Det er korrekt:

"Forsikringen gjelder for reiser som starter og slutter i Norge,
inkludert tjenestereiser. Reisen starter på det tidspunkt sikrede
forlater sitt bosted/arbeidssted og varer til sikrede er tilbake på
sitt bosted/arbeidssted. Forsikringen gjelder ikke reise i bosteds-,
studiesteds- eller arbeidsstedskommune."

Da er egentlig forsikringen verdiløs for min del.
Så med to ubrukte CT som ikke kan brukes på *A, kun SK metall (hvis eg leste riktig her inne) og ingen forsikring så må eg vel revurdere behovet for Amex Plat. :angry:

Hei!

Fikk mitt American Express SAS Platinum for et par dager siden og har et praktisk spørsmål i forbindelse med CT som jeg ikke finner svar på ved et par enkle søk.

Jeg har tolket det dithen at dersom jeg omsetter 100.000 på kortet ila. kalenderåret kan jeg ta med meg en venn på en bonusreise i løpet av neste år. Med bonusreise antar jeg det menes en reise for Eurobonuspoeng hvilket jeg har svært lite av. Er det noe regel for når bonuspoengene må være opptjent (f.eks. samtidig som man kvalifiserer til CT?) eller kan jeg tjene opp (eventuelt kjøpe) bonuspoeng når jeg har mottatt voucheren?

Det er kanskje feil tråd å ta dette i, men jeg ser at reiser og den slags gir EB "grunnpoeng" men bl.a. poeng gjennom samarbeidspartnere gir "ekstrapoeng". Kan noen peke meg i retningen av en forklaring av forskjellen på disse? Jeg regner med det er grunnpoeng som er nødvendig for å gjennomføre en reise men hva bruker man ekstrapoengene til?

:)

Jeg har tolket det dithen at dersom jeg omsetter 100.000 på kortet ila. kalenderåret kan jeg ta med meg en venn på en bonusreise i løpet av neste år. Med bonusreise antar jeg det menes en reise for Eurobonuspoeng hvilket jeg har svært lite av. Er det noe regel for når bonuspoengene må være opptjent (f.eks. samtidig som man kvalifiserer til CT?) eller kan jeg tjene opp (eventuelt kjøpe) bonuspoeng når jeg har mottatt voucheren?

Poengene må være på konto, i det billetten bestiller (CYen brukes

Det er kanskje feil tråd å ta dette i, men jeg ser at reiser og den slags gir EB "grunnpoeng" men bl.a. poeng gjennom samarbeidspartnere gir "ekstrapoeng". Kan noen peke meg i retningen av en forklaring av forskjellen på disse? Jeg regner med det er grunnpoeng som er nødvendig for å gjennomføre en reise men hva bruker man ekstrapoengene til?

:)

Grunnpoeng kan ikke brukes, da det er i forhold til status hos Eurobonus. Grunnpoeng + Ekstrapoeng = Poeng for bruk

Poengene må være på konto, i det billetten bestiller (CYen brukes

Grunnpoeng kan ikke brukes, da det er i forhold til status hos Eurobonus. Grunnpoeng + Ekstrapoeng = Poeng for bruk

Hei!

Takk for rask tilbakemelding og oppklaring av spørsmålene mine.

La oss si at CT og poeng til en bonustur tur/retur f.eks. New York er i boks og man tar kontakt med SAS for å bestille turen. Det virker for meg at svært mange ikke får de turene de ønsker? Skal det være aktuelt for meg må det treffe både på dato, destinasjon og rett sted i kabinen. Oppfatningen jeg sitter med nå er at man ikke kan få svar på det før turen skal bestillles? Er det noen som har erfaring med å få bekreftet at det eksisterer datoer og deretter kjøpe det som eventuelt mangler av poeng for bestilling av turen? I mitt tilfelle har det vært såpass lite SAS at jeg må (og er villig til det) kjøpe et par tusen poeng for å få turen jeg ønsker og det ville vært kjedelig om poengene blir kjøpt for å så finne ut at SAS ikke kan ta meg dit jeg ønsker på CT'en.

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Nylig har det blitt slik at du må fly sas-metall (ikke Star alliance f.eks Lufthansa). Det betyr at du kan logge inn på Eurobonussidene og se når det er ledige bonusbilletter. Du må fly samme klasse begge veier. Når du har funnet to billetter ringer du sas og booker.

Usa i økonomi er ganske lett å få billetter til om vinteren.

Status
Not open for further replies.
Back