American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Siste jeg hørte var første kvartal i år :) tipper førstelinjen er lei av dette spørsmålet. Har vanskelig å forstå hvorfor det er vanskelig.

Da får DNB bare fikse det, så slipper de å høre på gnålinga vår om akkurat dette :cool:

Da får DNB bare fikse det, så slipper de å høre på gnålinga vår om akkurat dette :cool:

Siste jeg hørte var første kvartal i år :) tipper førstelinjen er lei av dette spørsmålet. Har vanskelig å forstå hvorfor det er vanskelig.

Tipper det som mye annet er snakk om penger. Det er nok en diskusjon mellom Amex og DnB om hvem som skal betale for prosjektet. De ser gjerne ikke gevinsten med det heller, da det kanskje kalkulerer seg å ha en lavere sikkerhet etc. Når det gjelder om det vil være merkbart økt bruk med chip, er også uvisst.

Men nei, jeg forstår det ikke jeg heller.

Når det gjelder om det vil være merkbart økt bruk med chip, er også uvisst.

Jeg synes nå det er klønete å betale med AmEx i vanlig butikk, spesielt når jeg handler for mindre beløp. Mange steder aner de ikke hva som skjer når det kommer ut en lapp med plass til signatur og jeg står der med førerkortet i hånda. "Hva, skal du gi meg førerkortet ditt? Ha-ha!" Må så signere på lappen, og det er et pes når enhver flate ved kassene i norske butikker er dekket av epler, tyggispakker og annet ræl beregnet på impulssalg. Så virker ikke pennen de har, og de må lete etter en ny. Så mye styr! Jeg vil i hvert fall bruke AmEx-kortet mitt mer ved småkjøp, dersom det får chip. Mange bekker små gir større bonusopptjening :up:

Jeg synes nå det er klønete å betale med AmEx i vanlig butikk, spesielt når jeg handler for mindre beløp. Mange steder aner de ikke hva som skjer når det kommer ut en lapp med plass til signatur og jeg står der med førerkortet i hånda. "Hva, skal du gi meg førerkortet ditt? Ha-ha!" Må så signere på lappen, og det er et pes når enhver flate ved kassene i norske butikker er dekket av epler, tyggispakker og annet ræl beregnet på impulssalg. Så virker ikke pennen de har, og de må lete etter en ny. Så mye styr! Jeg vil i hvert fall bruke AmEx-kortet mitt mer ved småkjøp, dersom det får chip. Mange bekker små gir større bonusopptjening :up:

Merkelig at de ikke allerede har innført det. Jeg har chip på mitt svenske AmEx.

Tipper det som mye annet er snakk om penger. Det er nok en diskusjon mellom Amex og DnB om hvem som skal betale for prosjektet.

Det handler nok ikke om penger. Sist "vi" var i kontakt med AmEx for flere måneder siden, var problemet softwaren på terminalene og sikre acceptance via AmEx-nettverket ved bruk av chip (som er et eget og ikke like innarbeidet nettverkt som Visa og MasterCard sitt, visstnok). Dette var svaret da, mulig situasjonen er annerledes nå.

Slik franchiseavtalen til AmEx pleier å fungere, dekkes OPEX av kortutsteder (DNB Kort).

Kunne ikke vært mer enig! :) Det er ofte "vi" er de som må lære opp betjeningen og faktisk informere om at "jeg må signere på denne".

Et annet irritasjonsmoment er de brukerstedetene som faktisk har Amex klistermerket på terminalen, men som likevel ikke aksepterer kortet. Det er også mange plasser som aksepterer kortet, som gjerne ikke vet om det selv. Hovedregelen min er å alltid prøve Amex først ved nye plasser. Unntaket er småbeløp kombinert med kø, nettopp av samme grunner som du beskriver.

Dette med manglende chip på Amex/SAS kortet er vanskelig å forstå, over et halvt år siden jeg fikk (liten) chip på mitt grønne Amex Corp Card og det fungerer utmerket. Noen som kan forklare sammenhengen? NB har ikke lest hele tråden.

Det er to forskjellige utstedere av person- og bedriftskort.

Dette med manglende chip på Amex/SAS kortet er vanskelig å forstå, over et halvt år siden jeg fikk (liten) chip på mitt grønne Amex Corp Card og det fungerer utmerket. Noen som kan forklare sammenhengen? NB har ikke lest hele tråden.

Det er to forskjellige utstedere av person- og bedriftskort.

Jeg spør for å lære: Selv om det er to forskjellige utstedere av privat og bedriftskort, burde ikke det faktum at det allerede eksisterer et AmEx med chip i bruk gjøre at følgende

Sist "vi" var i kontakt med AmEx for flere måneder siden, var problemet softwaren på terminalene og sikre acceptance via AmEx-nettverket ved bruk av chip (som er et eget og ikke like innarbeidet nettverkt som Visa og MasterCard sitt, visstnok).

ikke burde være noe problem lengre?

Et annet irritasjonsmoment er de brukerstedetene som faktisk har Amex klistermerket på terminalen, men som likevel ikke aksepterer kortet.

Eksempelvis Plantasjen. Verste er at jeg noen ganger bryr meg litt mindre om prisen hvis jeg tror de tar Amex siden jeg har problem med å nå CT forbruket, og så blir kortet avslått :(

Snakket akkurat med Amex om kreditt/bruksgrense.

Som det ble nevnt tidligere i tråden har kredittgrensen mer betydning enn man skulle tro, jeg tabbet meg ut her ved å velge laveste tilgjengelig kreditt da jeg uansett ikke har behov for den. Amex kunne ikke heve bruksgrensen uten noen måneders historikk, men kredittgrensen kan heves så fort jeg har mottatt kortet. Kredittgrensen en velger under søknad har altså mer å si enn man skulle tro :)

Vil også gi Amex/Dnb skryt for meget hurtige tilbakemeldinger på epost!

Når det snakkes om bruksgrense, snakker vi da om hvor mye en kan belastes pr. transaksjon? At man eksempelvis kan ha en sperre på maks 15.000 pr. transaksjon?

Jeg har aldri vært borti noen problemer selv, men jeg tror ikke jeg har brukt mer enn 13-14.000 i løpet av en måned, og da fordelt over flere transaksjoner.

Jeg tror det er snakk om en totalt, akkurat som jeg har en fastsatt grense på mesterkortet. Uansett - sånn jeg forstår det gjelder dette bare de første månedene en har kortet, når DNB ser at en betaler det man skal blir det "fritt fram", hvertfall inntill et visst nivå.

Snakket akkurat med Amex om kreditt/bruksgrense.

Som det ble nevnt tidligere i tråden har kredittgrensen mer betydning enn man skulle tro, jeg tabbet meg ut her ved å velge laveste tilgjengelig kreditt da jeg uansett ikke har behov for den. Amex kunne ikke heve bruksgrensen uten noen måneders historikk, men kredittgrensen kan heves så fort jeg har mottatt kortet. Kredittgrensen en velger under søknad har altså mer å si enn man skulle tro :)

Vil også gi Amex/Dnb skryt for meget hurtige tilbakemeldinger på epost!

Men jeg er fremdeles litt forvirret over dette...jeg trodde altså at kredittgrense er det man får rentefritt i et visst antall dager. Bruksgrense skal være ubegrenset, men det løper rente på alt over kredittgrensen din fra første dag, og det må betales inne 14 dager.

Er det ikke slik? Det står jo at det er ubegrenset bruksgrense på hjemmesiden til Amex, så det stemmer vel?

Tror kortet åpnes til "ubegrenset" først etter noen måneder når DNB ser at du betaler. I begynnelsen er kun det du valgte som ønsket kredittgrense tilgjengelig for bruk.

Ok. Men det er litt merkelig, fordi jeg gikk godt over kredittgrensen allerede etter tre dager...og jeg har ikke hørt noe fra dem. Eller jo, de ringte fordi bruksmønsteret mitt var litt "mistenkelig", men etter å ha bekreftet kjøpene de lurte på, var alt ok. Jeg har en mistanke om at kundebehandlerne ikke er helt samkjørte/oppdaterte på reglene som gjelder...

Interessant.. Jeg tenkte jeg skulle heve kredittgrensen min, men da dropper jeg det og bruker til det sier stopp eller Amex ringer. Så får jeg evt. gå over på mastercard om Amex ikke vil mer. Virker litt rart om de ikke har klare retningslinjer på noe så essensielt, egentlig...

Det opereres med to begrepe. Kredittgrense er grensen for hva du kan la være å betale tilbake på forfall. Dette er et fast beløp du evt kan søke om å øke. Bruksgrensen er maksimalt beløp man kan ha utestående på kortet på ethvert tidspunkt. Bruksgrensen er typisk høyere enn kredittgrensen. Bruksgrensen er mer flytende, men det har tidligere blitt snakket om 1,5-2 ganger høyeste innbetalte faktura. Ved behov kan man ringe og sjekke hva grensene er, og slik jeg har forstått det er det også uproblematisk å få dem til å manuelt legge inn et høyere beløp som bruksgrense om man varsler at man forventer høyere forbruk. Bruksgrensen er altså ikke ubegrenset, men går opp med lang og god betalingshistorikk. Med tanke på "ubegrenset" eller ikke mener jeg å erindre at jeg fikk oppgitt at den hos meg lå et sted mellom 200 og 300.000,- sist jeg sjekket, noe som med mitt månedsforbruk definitivt oppleves som "ubegrenset.

Det de fortalte meg også. Men som ny kunde uten historikk kunne de ikke heve bruksgrensen (som var det jeg hadde behov for), men kredittgrensen (og dermed også bruksgrensen) kunne økes. Egentlig litt rart.

Bruksgrensen og kredittgrensen er det samme de første to måneder ble jeg fortalt.

Status
Not open for further replies.
Back