American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge (DNB-versjon ut 2018)

Status
Not open for further replies.
Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge

Det virker for meg at svært mange ikke får de turene de ønsker?
Dette varierer, men for min del har jeg ikke hatt dette problemer. Jeg booker lang tid i forveien og er som regel fleksibel -- eller rett før (top to dager før).

Oppfatningen jeg sitter med nå er at man ikke kan få svar på det før turen skal bestillles?
Det finnes flere måter å søke på, søk på ANA Tool eller KVS for avanserte søk på bonusbilletter. Alternativt kan du bruke SAS sine egne nettsider, du kan se bonusplasser selv om du ikke har nok poeng til å betale, slik at du når du ringer så er du 100% sikker på at det finnes ledige plasser.

Er det noen som har erfaring med å få bekreftet at det eksisterer datoer og deretter kjøpe det som eventuelt mangler av poeng for bestilling av turen?
Se forrige svar – dersom du finner ledig plass så er det ikke noe i veien for å kjøpe poeng. Selv ville jeg anbefalt å se på de ulike kampanjene de har hatt, eksempelvis bytte strømleverandør, abonnere på et blad etc. Du kan fort tjene 10-20.000 poeng gjennom å bestille ting du kanskje hadde gjort uansett.

I mitt tilfelle har det vært såpass lite SAS at jeg må (og er villig til det) kjøpe et par tusen poeng for å få turen jeg ønsker og det ville vært kjedelig om poengene blir kjøpt for å så finne ut at SAS ikke kan ta meg dit jeg ønsker på CT'en.
Se mitt forrige svar, det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.

...og, velkommen til Flyprat! :drink :up: :fly :spin

Ja - velkommen til Flyprat, Veos.

... det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.

Dersom det finnes ting du kan bestille eller kjøpe for å få poeng, og dette er noe du allerede trenger, er jeg naturligvis enig i at dette er langt bedre enn å kjøpe poeng.

Men, det finnes også tider hvor EuroBonus selger poeng med 40 % rabatt. Dersom du ikke finner tilbud på varer eller tjenester som gir deg de nødvendige poengene, vil jeg ikke si at det er en dårlig deal å kjøpe poeng på et slik tilbud - dersom alternativet ditt er å kjøpe en tilsvarende reise for to pers. for penger (her kommer det selvfølgelig alltid an på prisen / tilbudet som på tidspunktet finnes i markedet for den aktuelle reisen, og du må også ta i betraktning at du opptjener poeng på en betalt reise, hvilket du ikke gjør på bonusreise).

Dersom du har nådd omsetningsmålet på kortet ditt og har en CT klar, samt at du ønsker en reise i C for to personer til New York, trenger du 100 000 poeng. La oss si at du har 60' og mangler 40'. Med 40 % rabatten som stadig dukker opp på EB sine hjemmesider for kjøp av poeng, kjøper du disse da for EUR 750 / NOK 5 900. Tatt i betraktning at skatter og avgifter kun vil utgjøre noen hundrelapper pr. hode med SK, blir bilettprisen pr. pers ca. kr 3 000 og 30 000 poeng pr. person (dersom du ser kjøpet som et cash + poeng kjøp).

Jeg synes absolutt det er en knalldeal for en t/r reise i C til New York.

Så, hva anår den ovenfor siterte uttalelsen, vil jeg si det også kommer litt an på hvor mye poeng du mangler. Er det snakk om mye - slik som i eksempelet over - kan det kanskje være en grei deal å kjøpe poeng etter min mening. Reiser du lite, slik at du ikke opptjener mye poeng fra betalte flyreiser, skal du tegne et par abonnementer på balder og strømavtaler, samt handle inn en hel del du står i reell fare for å ikke ha behov for, for å hente inn en tilsvarende sum poeng.

Last edited:

Se mitt forrige svar, det er sjeldent at det lønner seg å kjøpe poeng.

...og, velkommen til Flyprat! :drink :up: :fly :spin

Så, hva anår den ovenfor siterte uttalelsen, vil jeg si det også kommer litt an på hvor mye poeng du mangler. Er det snakk om mye - slik som i eksempelet over - kan det kanskje være en grei deal å kjøpe poeng etter min mening. Reiser du lite, slik at du ikke opptjener mye poeng fra betalte flyreiser, skal du tegne et par abonnementer på balder og strømavtaler, samt handle inn en hel del du står i reell fare for å ikke ha behov for, for å hente inn en tilsvarende sum poeng.

Takk for gode og utfyllende svar. Det er det jeg ser at om jeg har rundt 60'000 poeng så gjør det meg ikke så veldig mye å betale 5.990,- for 40'000 poeng. I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.

I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.

Ja - og husk da et det er i business klasse. Du kan få det langt rimeligere i økonomiklasse (men det har jeg aldri prøvd :p)

Takk for gode og utfyllende svar. Det er det jeg ser at om jeg har rundt 60'000 poeng så gjør det meg ikke så veldig mye å betale 5.990,- for 40'000 poeng. I mitt regnestykke vil det bety at jeg betaler 5.990,- kroner for en tur/retur New York + avgifter.

Du har rett på kort sikt, men på langt sikt må du også regne inn årsavgiften på Amex og tapt cashback (Trumf Visa etc).

Klaget nylig til gull e-posten på telefongebyr på CT booking. Fikk i dag refundert alt av servicegebyrer. Håper dette er en CT policy og ikke kun fordi jeg er en sytende gullmedlem.

Hvis man slipper telefongebyr så har man alltid mulighet til å bruke CT på innenriks i nødtilfelle. Dekker i hvert fall årsavgiften.

Klaget nylig til gull e-posten på telefongebyr på CT booking. Fikk i dag refundert alt av servicegebyrer. Håper dette er en CT policy og ikke kun fordi jeg er en sytende gullmedlem.

Hvis man slipper telefongebyr så har man alltid mulighet til å bruke CT på innenriks i nødtilfelle. Dekker i hvert fall årsavgiften.

Jeg er på min tredje CT i bruk og har aldri betalt noe telefongebyr ved booking.

Ring heller AmEx og klag på manglende chip eller utdaterte tilbud medlemstilbud (under alle disse latterlige navnene). Er du høflig og fremstiller saken din på en grei måte får du sikkert halv årsavgift.

Jeg er på min tredje CT i bruk og har aldri betalt noe telefongebyr ved booking.

Ring heller AmEx og klag på manglende chip eller utdaterte tilbud medlemstilbud (under alle disse latterlige navnene). Er du høflig og fremstiller saken din på en grei måte får du sikkert halv årsavgift.

Har nok vært uheldig med de som tok i mot bookingen.

Halv årsavgift er allerede ordnet :)

Er Amex Eurobonus Premium, ringte kundeservice i dag, da jeg er i Venezia og har planer om å betale hotellregningen på rundt 1000eur med kortet. Etter å ha lest noen rapporter rundt omkring så har jeg sett det er litt usikkerhet ang bruksgrense, selv om jeg på andre chargecards ikke har opplevd det som noe problem, tenkte jeg ringe for å heve kredittgrensen. Da jeg søkte satt jeg denne så lavt som mulig (10000), snakka med en hyggelig fyr, vips 5min senere, ny grense 40000. Positiv opplevelse!

Hei,

Er det noen som har erfaring med bestilling av Companion ticket ?
Har ca 200 000 points som forfaller ganske snart, men det ser jo helt ille ut hvis man skal booke dette på www.sas.no

Hei,

Har ca 200 000 points som forfaller ganske snart, men det ser jo helt ille ut hvis man skal booke dette på www.sas.no

Ikke for å være frekk, men du kan jo forsøke å lese litt i denne tråden først. Vet det er mange sider, men det spørsmålet er så vagt at du nok må:

a) Si hva du egentlig lurer på, så får du nesten alltid hjelp ELLER
b) Om du lurer på alt; så les i tråden eller bruk søkefunksjon ;)

OG velkommen til forumet.

Hei,

Hei peterfox. Ut fra det jeg har lest bestiller man CT/EuroBonus-billetter via telefonen, ikke direkte via SAS.no. Anbefaler at du ringer SAS (05400) og hører med dem. Lykke til!

Har nå opptjent min CT nummer 3 for i år, og problemet mitt nå er at jeg ikke har nok poeng til 3 intercont-reiser ila neste år. Dette burde de nesten ha tenkt på, kanskje ved å ha introdusert feks 20.000 bonus ved 200.000 kr i oms, 30.000 ved 300.000 kr etc..

Bare kjapt; får man ikke kun EN CT pr kalenderår, uavhengig om man omsetter for 100' eller 300' ??

Hvordan går man frem for å få tilknyttet familie (les: kone- og barn-)kort da?

Hvordan går man frem for å få tilknyttet familie (les: kone- og barn-)kort da?

Tilleggskort er vel bare å ringe kunderservice og koster vel 400 kr eller noe sånt i året. Gir uansett ikke flere CTs.

Jeg tenkte mer på at alle i familien søkte kort på vanlig måte, men at far i huset "administrerte" økonomien.

Noen som vet hva kravene er for å få Platinum-kort?
Fikk automatisk avslag når jeg sendte inn søknaden.

Prøvde da Premium i stedet. Den gikk gjennom.
Mulig å oppgradere dette i ettertid?

jordbarsyltemannen:

Kriteriene for å kvalifisere for et Amex Platinum-kort baseres på inntekt, gjeld osv
Dvs. en totaloversikt over privat øk situasjon, basert på de opplysninger du inngir i søknaden og informasjon fra tredjeparts kredittopplysningsbyrå.
Særlig viktig her er da forholdet mellom inntekt og gjeld

Man må dog ha en minimumsinntekt uten at Amex (i Norge DNB) opplyser konkret hva denne er - ref. ovenstående.

Noen som vet hva kravene er for å få Platinum-kort?
Fikk automatisk avslag når jeg sendte inn søknaden.

Prøvde da Premium i stedet. Den gikk gjennom.
Mulig å oppgradere dette i ettertid?

Status
Not open for further replies.
Back