Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Slike dokumenter vil alltid ha et sekvensnummer, så hvis "noen" fjernet dem ville det raskt bli oppdaget, så den tror jeg vi legger død jo før jo heller.

Takk for forklaring. Betryggende.

Men hvis det er slik det har blitt nevnt tidligere at denne "døra" blir fjernet for å lette installasjon av interiør kan jeg lett se for meg at "gutta på gølvet" sliter med å se forskjell på disse og variantene med "skikkelig" dør og dermed ikke ser nødvendigheten av å opprette et slikt dokument. Det hele faller dermed tilbake til manglende opplæring som følge av en katastrofalt dårlig sikkerhetskultur, noe som går helt til topps i konsernet.
Det kan jo bare nevnes at en haug med kontrollører ble satt på porten for en tid siden for å spare penger. De ansatte skulle bare gjøre "egenkontroll", noe som kanskje kan fungere i et miljø med solid sikkerhetskultur, noe disse økonomene neppe vet noe særlig om...

Da lurer jeg på, i et slikt tilfelle hvor de trodde det var en vanlig dør, hvorfor det skal være mindre krav til dokumentering? Skal ikke alt arbeid på flyene dokumenteres samme hvor lite og enkel operasjonen er?

Da lurer jeg på, i et slikt tilfelle hvor de trodde det var en vanlig dør, hvorfor det skal være mindre krav til dokumentering? Skal ikke alt arbeid på flyene dokumenteres samme hvor lite og enkel operasjonen er?
Med det forbehold at jeg kun har erfaring fra vedlikehold ville jeg sagt at åpning av en dør uten at noe trenger å skrues løs og dermed må re-installeres etter at jobben er fullført ikke trenger dokumentasjon i motsetning til de berørte her.
Det er jo klart at disse "dørene" det er snakk om her også har en iboende risiko i og med at de kan settes på plass uten at det er i dagen at de ikke er montert etter boka. Derfor dokumentasjonskrav.
Åpne inngangs-/servicedører og nødutganger er jo mer synlige, for å si det sånn, selv om sistnevnte kan være i grenseland.
Det er derfor jeg ser at personellet har en grunnleggende mangel på forståelse av hvilke følger deres gjøremål kan ha, derfor manglende opplæring og etterkontroll som følge av manglende sikkerhetskultur.

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing confirms to NTSB it has no records of work on failed 737 Max door plug

Wed, 13 Mar 2024 20:36:00 GMT

Boeing confirms to federal accident investigators it has no records of work completed last year on a 737 Max 9 door plug that failed during a 5 January flight, nor does it know which employees performed the work.

Man undres jo. Eller kanskje egentlig ikke.
Men et delvis hypotetisk tankeeksperiment:
Det var jo bare griseflaksen som gjorde at Alaska ikke gikk i bakken og alle ombord omkom. Eventuelt noen stakkarer på bakken også, det var jo tettbygd strøk. Hvis dette hadde skjedd, hva ville da ha skjedd med Max - og Boeing? Hadde firmaet kunne klart å berge seg ut av den stormen?

Man undres jo. Eller kanskje egentlig ikke.
Men et delvis hypotetisk tankeeksperiment:
Det var jo bare griseflaksen som gjorde at Alaska ikke gikk i bakken og alle ombord omkom. Eventuelt noen stakkarer på bakken også, det var jo tettbygd strøk. Hvis dette hadde skjedd, hva ville da ha skjedd med Max - og Boeing? Hadde firmaet kunne klart å berge seg ut av den stormen?

Jeg håper vi aldri behøver å vite hva svarene på spørsmålene dine er.

Alaska skal ha solgt maskinen som mistet pluggen tilbake til Boeing i følge FR24 Podden.

Boeing gjør nå en designendring her, for å hindre at døren ikke skal kunne monteres feil.

Håper det er du som er uforsiktig med dobbeltnektelser, og ikke Boeing…:cool:

Ikke veldig overraskende så gir NTSB Boeing skylden og ansvaret her.

https://www.airwaysmag.com/new-post/boeing-mid-exit-door-plug-blowout

The National Transportation Safety Board (NTSB) Tuesday said the probable cause of last year’s in-flight mid-exit door (MED) plug blowout on an Alaska Airlines (AS) Boeing 737 MAX 9 was Boeing’s failure to “provide adequate training, guidance and oversight” to its factory workers.

Back