Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Jeg legger litt merke til at jeg egentlig kanskje ikke har så lyst til å sette meg inn i en max lenger, det begynner å bli vel litt mye nå, selv om jeg forsåvidt stoler på at de aller verste problemene er rettet opp i.

Ja, det var akkurat det samme som jeg tenkte når jeg hørte om det her. Jeg stoler ikke på MAX!!
Så jeg kommer til å kun fly Delta i USA.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Ja, det var akkurat det samme som jeg tenkte når jeg hørte om det her. Jeg stoler ikke på MAX!!
Så jeg kommer til å kun fly Delta i USA.

Delta faar sine foeste MAX neste aar ...
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Hæ! Tuller du????

Nei ...

https://www.cnbc.com/2022/07/18/del...-first-big-boeing-order-in-over-a-decade.html

The deal is for 100 737 Max 10 planes, with options for 30 more.
Deliveries are slated to begin in 2025.
It’s Delta first fresh order for new Boeing planes in more than a decade.
The more fuel-efficient Max planes will replace older Delta narrow-body jets.

Og siden vi er inne paa NBC ..
 

Attachments

  • Screenshot 2024-01-06 151546.jpg
    Screenshot 2024-01-06 151546.jpg
    73.8 KB · Views: 863
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Ja, det var akkurat det samme som jeg tenkte når jeg hørte om det her. Jeg stoler ikke på MAX!!
Så jeg kommer til å kun fly Delta i USA.

Da bør du legge til 737-900ER som vel Delta operer i dag ! 900ER har akkurat samme plugget nødutgang. Dette er ikke et MAX design problem, men et Boeing Produksjons Kvalitets Problem. Det er et enormt problem men er ikke et MAX problem.

Og jeg er mer bekymret for å fly Delta enn MAX men det er meg! (Liker ikke Deltas krig and dirty triks mot Alaska)
 
Last edited:
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Tretthetsbrudd er vel noe som går igjen i mange flytyper og modeller over tid. Og motorer .. Det som er viktig nå er å finne ut hvorfor denne døren/seksjonen blåste ut. Var det bolter som sviktet? Var det metallet i festene? Var det forseglingen som havnet under press/trykk? Her var det jo en definert part av skroget som sviktet, så det burde være enkelt å finne ut av. Så kan man heller etterforske hvorfor ingenting ble gjort, siden man tydeligvis visste at sesjonen hadde svakheter. Og hvorfor sviktet det på en ny MAX først og ikke på en gammel -900ER .. ??

Så får vi håpe Boeing-aksjene mine ikke dropper for mye over helgen ....
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Tretthetsbrudd er vel noe som går igjen i mange flytyper og modeller over tid. Og motorer .. Det som er viktig nå er å finne ut hvorfor denne døren/seksjonen blåste ut. Var det bolter som sviktet? Var det metallet i festene? Var det forseglingen som havnet under press/trykk? Her var det jo en definert part av skroget som sviktet, så det burde være enkelt å finne ut av. Så kan man heller etterforske hvorfor ingenting ble gjort, siden man tydeligvis visste at sesjonen hadde svakheter. Og hvorfor sviktet det på en ny MAX først og ikke på en gammel -900ER .. ??

Så får vi håpe Boeing-aksjene mine ikke dropper for mye over helgen ....

BOE Aksjene - DO NOT SELL !! Keep keep keep for the near future - do not panic.

Jeg tror det sviktet fordi dette ikke var montert korrekt, derfor gav systemene warning fordi de oppdaget en lekkasje, har selv vært ombord en AS 727-200 hvor forseglingene i haletrappen feilet og det ble en utrolig plystrende bak i kabinen, en flott tur rundt Mt. Rainer og emergency landing paa SEATAC
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

BOE Aksjene - DO NOT SELL !! Keep keep keep for the near future - do not panic.

Jeg tror det sviktet fordi dette ikke var montert korrekt, derfor gav systemene warning fordi de oppdaget en lekkasje, har selv vært ombord en AS 727-200 hvor forseglingene i haletrappen feilet og det ble en utrolig plystrende bak i kabinen, en flott tur rundt Mt. Rainer og emergency landing paa SEATAC

'Plystring' fra brutte segl har vel sikkert de fleste av oss opplevd. Husker spesielt en tur i en Continental 737-100 fra St Thomas (vis Melbourne FL) til Newark hvor panelene 'flappet' og det plystret både her og der. Jeg delte en treseter med en Continental-vertinne og hennes mor, så jeg hadde lyst til å plystre litt jeg og .. ;)

Den 'flappelyden' var ganske karakteristisk for tidlige 737'er og dukket opp i flysimulatoren ATP Transport Pilot som var å få til tidlige 386 og 486-datamaskiner .... 'Pre Pentium' ...

Og nei - jeg tror Boeing-aksjene vil stige fremover, så de blir. Har gjort gode penger både på dem og Delta i det siste, og de har begge godt rom til å 'vokse' i månedene fremover.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Enda en grunn til å ikke sitte ved nødutgang.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Ser ut som NTSB fortsatt leter etter døren som forsvant
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Guruer; Hvordan gjøres en slik plugging av nødutganger man ikke behøver mer?
Forklar gjerne fra ytterst til innerst eller omvendt.
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Skulke jo tro det enkleste ville bære å bare lukke og låse døra?
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Som passasjer ville du ikke sett at det var en nødutgang der. Kun synlig fra utsiden at det er en plugg der.
Neppe tretthetsbrudd etter 2 måneder i drift, så jeg heller nok til dc-8-63 sin teori om svikt i kvalitetskontrollen hos Böing.
Det er nok noe lavere vekt på pluggen og billigere ift. sjekker og vedlikehold om man har en plugg der istedet for hele dørmekanismen inkl. slide.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Er det kun i USA og/eller amerikanske selskap som har fått flyforbud med sine MAX9? Flyr f.eks Icelandair med sine og i såfall kan de fly de til USA nå?
 
Re: Alaska Air AS1282 mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-MAX-9

Ser ut som NTSB fortsatt leter etter døren som forsvant

Det er i grunn ikke veldig overraskende, AS 1282 tok av mot øst - Columbia River Gorge og fulgte en normal rute hvor en svinger mot sør omtrent over Troutdale og fløy direkte sør over inntil de startet returen tilbake til PDX.

Ut i fra kartene fra FlightAware og FlightRadar 24 er sannsynlig at døren endte opp i et meget ulendt og øde terreng, i samme område som West Coast DC-9-14 styrtet i 1966.

Selv om Portland er en nokså stor by er det kort vei til virkelig ødemark både øst - sørøst og også svakt nordvest for byen.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Er det kun i USA og/eller amerikanske selskap som har fått flyforbud med sine MAX9? Flyr f.eks Icelandair med sine og i såfall kan de fly de til USA nå?

Det er vel ikke et direkte flyforbud, det er et krav om inspeksjon som tar noen timer har sett 5-8 timer.

Og det gjelder ikke alle 737 Max -9, ser kun ut som det er United og Alaska som er berørt, det er jo flere varianter av disse dør pluggene - se YouTube som Stone la ut link til over, den gir en meget god innsikt i alle variantene.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Er det kun i USA og/eller amerikanske selskap som har fått flyforbud med sine MAX9? Flyr f.eks Icelandair med sine og i såfall kan de fly de til USA nå?

Det er vel ikke et direkte flyforbud, det er et krav om inspeksjon som tar noen timer har sett 5-8 timer.

Og det gjelder ikke alle 737 Max -9, ser kun ut som det er United og Alaska som er berørt, det er jo flere varianter av disse dør pluggene - se YouTube som Stone la ut link til over, den gir en meget god innsikt i alle variantene.

Ja, Icelandair har jo ikke samme dørplug, som United og Alaska. Derimot ser det ut som Turkish og AeroMexico, og Copa (ser ut som de har litt forskjellige varianter) har denne "permanente" pluggen. Resten har enten aktiv eller "inaktiv" nødutgang.
 
Re: Alaska Airlines mistet tettet nødtutgangdør Boeing 737-9 (MAX)

Ja, Icelandair har jo ikke samme dørplug, som United og Alaska. Derimot ser det ut som Turkish og AeroMexico, og Copa (ser ut som de har litt forskjellige varianter) har denne "permanente" pluggen. Resten har enten aktiv eller "inaktiv" nødutgang.
Det stemmer, såvidt jeg kan se. Det er ganske enkelt å utvendig visuelt skille de som har disse "permanente" pluggene fra andre varianter i og med at de er de eneste som har et standard størrelse vindu i pluggen/nødutgangen, som nevnt i videoen.
 
Back
Top