• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus Airbus A380 - status og driftssetting

Vil Airbus noensinne produsere et slikt fly i fremtiden, eller er dette for risikabelt?

Liten etterspørsel og få operatører er nok heller grunnen. Fire motorer er også utdatert nå, samt at i takt med nye mindre flytyper med lang rekkevidde gjør at man kan øke frekvensen på rutene istedenfor. og 777X nærmer seg jo uensett samme setekapasitet som A380. Boeing forsøkte jo med 747-8, som viste seg å ikke bli noen suksess.
 
Skyliner melder både Lufthansa og Etihad har henter tilbake hver sin maskin fra lagring i dag:

Airbus A380 -841 38 D-AIMA Lufthansa ferried 13sep24 LETL-FRA prior rtn to svc
Airbus A380 -861 191 A6-APE Etihad Airways ferried 13sep24 LETL-AUH prior rtn to svc
 
MSN059 /HL7613 er hugget og i deler på ICN nå.

https://x.com/hikouki_215/status/1837734221038997745

GYDxXzra0AAaMXC
 
Sakset fra FlightGlobal i dag :

UK start-up Global Airlines taps EFW for first A380 MRO works
By Alfred Chua24 September 2024GlobalAirlines_EFW__Global Airlines first A380
Prospective UK long-haul start-up Global Airlines has picked German modification specialist EFW for heavy maintenance service of its first Airbus A380, ahead of the airline’s launch.
 
På rutekonferansen i Bahrain denne uken sa Etihad at de planlegger øke antall A380 som skal reaktiveres fra 5 til 7 maskiner.
 
Så spørs det da, med de nye 777-9 forsinkelsene fra Boeing, trenger flere selskaper nå hente frem flere A380 fra møllposene?
 
Back
Top