Airbus A380 - status og driftssetting

I say w00t! Det var snodig, samtidig stilig. SQ liker tross alt å ha en ung flyflåte.



Egentlig ikke. Maskinen vil være 10 år da, Singapore Airlines får levert 5 splitter nye A380 fra neste høst og dette er den første maskinen som ble levert, og er dermed noe tyngre og mindre effektiv enn de andre. Og hvis de ikke har behov for å øke flåten men beholde dagens antall så er det naturlig at denne forsvinner ut
 
Jeg bare spør nå pga i mangel på kunnskap. Frakt utgaven av A380 ser ikke ut til å komme men hva med å lage en A380 combi? Med passasjerer i toppetasjen og fremste del av nedre passasjeretasje og med cargo i resten? Tenker da spesielt på Emirates sine muligheter til å ta med mye fisk på ut av Norge på Oslo ruta. Leste nylig at bare 25% av all flyvende fisk ut av Norge drar direkte fra en Norsk flyplass å at de resterende blir kjørt med lastebil til foreksempel Amsterdam, København og Frankfurt før den flyr ut.

Vil nok dessverre ikke komme en fraktversjon av 380. Heller ei en kombiversjon er jeg redd for.

Det er mange faktorer når man lager fraktfly, en ting er det kommersielle. At lasten man har ombord betaler kostnadene f.eks
Norsk fisk har dessverre for flyselskapene ganske lave fraktrater, slik at man kan ikke leve på fisken alene f.eks. Så inntekten ved fisk vil aldri kunne forsvare utviklingen av en spesial modell. Selskapene er avhengige av en miks i sin frakt.

I tillegg så er det de fysiske utfordringene med fraktfly. Flyet er delt inn i seksjoner. Hver seksjon er er tverrsnitt av hele flyet. For en A380 så vil det si at hver seksjon inneholder en bit av andre etasje, første etasje og buken. I hver seksjon har man en maksvekt man kan laste. Og basert på hvor i flyet seksjonen er (foran, midten, bak) så varierer det betraktelig.

Hvis vi ser på første seksjon, gjerne helt fremst i flyet så kan f.eks en B747B ta teoretisk 15-16 tonn. mens f.eks en B777B vil ta ca 12-14tonn.
Dette er da den kombinerte vekten av hoveddekket og buken i den seksjonen.

Mens i midten ved vingebjelken så har man mer struktur og man kan gjerne doble tallene.

Hvis vi da ser på A380 igjen så vil man antagelig måtte forsterke flyet betraktelig for at man skulle kunne laste på begge dekkene samtidig samt buken. Og uten en kjempedør / neseåping så vil man heller ikke kunne ta noen spesielt store laster.
Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked.

S
 
Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked.

S

Både UPS og Fedex hadde bestilt A380, men da Fedex kansellerte sin ordre, ga Airbus mer eller mindre opp å ferdigutvikle frakteren, noe som førte til at også UPS kansellerte.

http://www.nytimes.com/2007/03/02/b.../02iht-web.0302-airbusclark.4776607.html?_r=0

United Parcel Service, the last remaining customer for the cargo version of the Airbus's A380 superjumbo jet, said Friday that it was walking away from its $2.8 billion order, citing concerns the troubled planemaker would not be able to meet a revised delivery schedule agreed last week.

The cancellation by UPS, four months after its rival FedEx also abandoned an order for 10 of the planes, leaves Airbus without a customer for the A380 freighter.

The move follows a confirmation by Airbus late Monday that it had halted work on the A380 freighter in order to divert engineering resources to the passenger version of the plane, now two years behind schedule.
 
Egentlig ikke. Maskinen vil være 10 år da, Singapore Airlines får levert 5 splitter nye A380 fra neste høst og dette er den første maskinen som ble levert, og er dermed noe tyngre og mindre effektiv enn de andre. Og hvis de ikke har behov for å øke flåten men beholde dagens antall så er det naturlig at denne forsvinner ut

Angående SIA og retur av den eldste A380'en...

http://m.aviationweek.com/commercia...ines-sending-clear-signals-about-a380s-future (Må registrere deg for å lese artikkelen)

The first few SIA A380s are of an early-build standard with some flaws and extra weight; they are not as good as aircraft that came off the production line later. One might therefore argue that it is a wise decision to replace them with more mature and lighter aircraft. So why all the excitement?

Samt flere utdypende argumenter/teorier for hvoirfor SIA vil returne den eldste maskinen...
 
Noen som vet hva som skjer med Qatars 7. A380? Skulle vel vært levert for en god stund siden den nå. Var det noe om en bakkeskade???
 
Noen som vet hva som skjer med Qatars 7. A380? Skulle vel vært levert for en god stund siden den nå. Var det noe om en bakkeskade???

Den ble "ferdig" i Hamburg for noen uker siden, og blir vel ikke så lenge til levering. Dette er en maskin Qatar valgte og utsette og stod lagret delvis ferdig i TLS en stund før den i sommer ble sendt til XFW for kabininstallasjon. Ellers så er jo levering og godkjenning av Qatar sine maskiner en historie i seg selv....

Foto XFW-Spotter
28640821484_10295fe7fd_b.jpg
 
Flotteste??? A380 er imponerende på mange måter, men "flott" er vel ikke det adjektivet som slår meg som det mest passende... Tjukk, feit, klumpete, uelegant derimot[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som en annen forumist komenterte et bilde av en umalt A380: Ser ut som en 318 med forstoppelse som har spist for mye ertesuppe.

Den ser jo stutt-tjukk ut.
 
Gratulerer med jubileet til A380 og Airbus. Mektig og imponerende men langt i fra flott.
 
A380 plus skal barnet hete..

Skrytefilm, festlig med 11 I bredda i kvegklasse..

Ser også ut som at sidehyllene i 2. etg. er fjernet..

https://youtu.be/Fmf8YBigM1Y

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Last edited:
Men er det tilstrekkelig innovasjon for å holde produksjonen i live?



Tja gjenstår å se, men de trenger jo heller ikke den store produksjonen for å holde det gående, frem til de når et punkt hvor flyet enten må stoppes produseres eller fornyes. Da primært motorer, men trolig også vingemodifikasjoner og kanskje en forlengelse. Det er trolig ingen aktuelle motorer klare før rundt 2025, så gjelder i så fall holde programmet i tomgang frem til da

Akkurat nå er vi på vei inn i en nedgang for widebodies, spesielt de største som også Boeing merker godt for 777/777X programmene, men på et tidspunkt vil dette trolig snu. Spesielt siden om 10 år vil trolig veksten ha gjort at flere flyplasser da er "fulle" og man da må ha større fly
 
Kulere å se på, men blir nok et trangt mareritt å være inni.

Kommer aldri til å glemme min første A380 tur med Singapore Airlines i økonomi fra London til Singapore. 19'' seter i 2-4-2 konfigurasjon i andre etasje, bra AVOD og utrolig service. Beste økonomituren jeg har hatt.

men forstår ikke hvordan flyselskap kan mene at de kan beholde samme setebredde selv om de setter inn ett til sete. Armlenene må jo være tynne som strå.
Snart sitter vi vel på benker og antall "seter" vil variere med hvor mange de klarer å presse inn på en rad.
 
Back
Top