Jeg bare spør nå pga i mangel på kunnskap. Frakt utgaven av A380 ser ikke ut til å komme men hva med å lage en A380 combi? Med passasjerer i toppetasjen og fremste del av nedre passasjeretasje og med cargo i resten? Tenker da spesielt på Emirates sine muligheter til å ta med mye fisk på ut av Norge på Oslo ruta. Leste nylig at bare 25% av all flyvende fisk ut av Norge drar direkte fra en Norsk flyplass å at de resterende blir kjørt med lastebil til foreksempel Amsterdam, København og Frankfurt før den flyr ut.
Vil nok dessverre ikke komme en fraktversjon av 380. Heller ei en kombiversjon er jeg redd for.
Det er mange faktorer når man lager fraktfly, en ting er det kommersielle. At lasten man har ombord betaler kostnadene f.eks
Norsk fisk har dessverre for flyselskapene ganske lave fraktrater, slik at man kan ikke leve på fisken alene f.eks. Så inntekten ved fisk vil aldri kunne forsvare utviklingen av en spesial modell. Selskapene er avhengige av en miks i sin frakt.
I tillegg så er det de fysiske utfordringene med fraktfly. Flyet er delt inn i seksjoner. Hver seksjon er er tverrsnitt av hele flyet. For en A380 så vil det si at hver seksjon inneholder en bit av andre etasje, første etasje og buken. I hver seksjon har man en maksvekt man kan laste. Og basert på hvor i flyet seksjonen er (foran, midten, bak) så varierer det betraktelig.
Hvis vi ser på første seksjon, gjerne helt fremst i flyet så kan f.eks en B747B ta teoretisk 15-16 tonn. mens f.eks en B777B vil ta ca 12-14tonn.
Dette er da den kombinerte vekten av hoveddekket og buken i den seksjonen.
Mens i midten ved vingebjelken så har man mer struktur og man kan gjerne doble tallene.
Hvis vi da ser på A380 igjen så vil man antagelig måtte forsterke flyet betraktelig for at man skulle kunne laste på begge dekkene samtidig samt buken. Og uten en kjempedør / neseåping så vil man heller ikke kunne ta noen spesielt store laster.
Eneste type last hvor en A380 kunne fungert er som ren parcell for UPS/DHL/Fedex. Der flys det mye små pakker og brev som veier veldig lite men har stort volum. Så på enkelte ruter kunne man brukt en A380 som ren shuttel. Men utviklingskostnaden ville blitt alt for stor for et såpass begrenset marked.
S