Airbus A380 - status og driftssetting

Re: A380 status og leveringer (Merget)

14 mars gikk A380 nr 100 ut av produksjonslinjen og levert til A380. Imponerende hvor fort tida går!!
 
Re: A380 status og leveringer (Merget)

Qatar får A380 i 2013, de har 3 i bestilling og 2 blir iallefall levert i løpet av året.
 
Re: A380 status og leveringer (Merget)

De skulle få i år, men det ble forskjøvet til 2014 pga problemene med vingedesignet.
 
Re: A380 status og leveringer (Merget)

Nok en smell for flytypen.


Air France og KLM-gruppen har vakt stor oppsikt i europeiske medier etter at Alexandre de Juniac som er direktør i selskapet gikk ut å sa at selskapet trolig kommer til å droppe leveransen av ytterligere Airbus A380.Totalt har selskapet med Air France i spissen en ordre på 12 av kjempeflyene, og allerede er ni av disse levert. To av de nye flyene som skulle etter planen leveres til selskapet i 2014 er utsatt til 2016.

også Lufthansa har sagt de ikke kommer til å benytte alle flyene de har i Options


http://www.hangar.no/vil-trolig-droppe-airbus-a380/
 
Re: A380 status og leveringer (Merget)

Leste om dette på Hangar. Der ble det sagt at Airbus taper penger for hver maskin som blir produsert. Min spådom er at A350 og den nye B777x blir en killer for både A380 og 747, og at vi om få år vil se at både A380 og B747 programmet gravlegges.
 
Re: British Airways A380-ruter og status

Jeg hørte at Airbus har nesten ikke fått inn nye ordre på A380 siste 2 år og har bare produksjon av dette flyet i 1-2 år fremover. Stemmer det? Betyr isåfall dette at dette flyet ikke slår an så bra og kan være historie om 5-10 år?
 
Re: British Airways A380-ruter og status

Jeg hørte at Airbus har nesten ikke fått inn nye ordre på A380 siste 2 år og har bare produksjon av dette flyet i 1-2 år fremover. Stemmer det? Betyr isåfall dette at dette flyet ikke slår an så bra og kan være historie om 5-10 år?

Så langt er 143 levert av 318 bestilte. De leverer 25-30 i året så da har de produksjon i ca 6 år til. Om 6 år vil de første leverte være 13 år gamle og snart modne for utskifting.
Emirates og Airbus jobber også med en NEO versjon så kan godt hende det kommer betydelig med nye ordre da den er lansert. En større versjon er også vurdert
 
Re: British Airways A380-ruter og status

Det er mulig at Airbus jobber med en A380NEO, men de ønsker overhodet ikke å informere noe om dette.

Det er liten tvil om at Emirates ønsker seg en slik versjon, og Tim Clark & co pleier ofte å få det som de vil...

Beste hilsen Espen
 
Re: A380 status og leveringer (Merget)

Det finnes en tråd om dette. Regner med at Airbus sitter og regner på om det i det hele tatt vil lønne seg ...
 
Så på listen over firmed orders nå og så at leasing selskapet Amedeo har bestilt 20stk. Søkte på de på forumet men fikk ingen treff.. De har bestemt seating men hvem skal ha disse fra 2016 med 590 seter hvorav 12 er first og 66 business?

http://www.airbus.com/presscentre/p...il/detail/amedeo-firms-up-order-for-20-a380s/

http://www.amedeo.aero/a380/


Fortsatt uvisst, og virker som de sliter med og plassere maskinene da Emirates nylig overtok de 4 leveringsslotene deres i 2016

Jeg tviler og på at den konfigurasjonen er meislet i stein
 
http://aviationweek.com/commercial-aviation/emirates-would-order-200-a380neos

Tim Clark er innstilt pä ä spille meget höyt spill ... ved ä helt legge beslag pä (monopolisere) A380-produksjonen, kan Emirates frata all mulighet for andre flyselskaper ä konkurrere med samme verktöy, eller holde disse i sjakk noen 3 til 5 är pga at Airbus blir utsolgt. Det er en mäte ä "corner the offer in the market" - en typisk Boston Consulting Group strategi, rettet mot europeiske/ASEAN Legacy Carriers ... og det virker !

Men det kan vaere uforsiktig for Airbus ä inngä en monopolistisk salgs-kontrakt hvor all produksjonen reserveres til èn og samme ene-kjöper ?
 
For Airbus må da det viktigste være å holde produksjonen gående .. Hvis alternativet er tomme 'slots' kan jeg ikke se at de har noe særlig valg .. Flyselskapene står jo ikke akkurat i kø for å kjøpe.
 
Back
Top