• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Airbus A330neo - status og driftsetting

Selv om de er langt unna gmale høyder, hvor A330 familen ble produsert i 10 fly per måned, så planlegger Airbus nå å skru opp A330 produksjonen fra 2 til 3 fly per måned
 
Cebu Pacific har fått sin første A330-900. 460 seter såvidt jeg forstår, så det er vel også en rekord

Airbus A330 -941 2001 RP-C3900 Cebu Pacific Air delivery 27nov21 TLS-MNL
 
Airbus planlegger øke A330neo produksjonen fra 3 til 4 per måned.

Trolig blir det en gradvis vekst fra 4 per måned skal nås i 2024
 
Hoppas det leder till lite fler försäljningar, flyger mycket helre i en 2-4-2 kabin än i 3-3-3 som verkar vara det nya normala
 
Airbus gjentok nå i januar at det er forventet at produksjonen av A330 vil holde seg på 4 per måned, altså ingen økning er planlagt fremover.
 
Saudiske Flynas er identifisert som ny kunde, da de står bak en ordre på 15 a330-900, som Airbus tidligere ikke hadde oppgitt kunden på.
 
Fra slutten av 2025 vil Airbus tilby forbedring på A330neo, gjennom endring i flap setting og innfelling av understell, som gjør at man i enkelte tilfelles kan øke avgangsvekten.

https://aircraft.airbus.com/en/news...duce-a330neo-takeoff-performance-enhancements

Ser ut som Condor blir første ut med dette

Litt mer her:

https://www.flightglobal.com/air-tr...enhanced-low-speed-performance/162573.article

Airbus says the enhancements will offer a higher take-off weight capability without additional thrust – up to 6 or 7t at some airports, depending on runway restrictions, and typically about 2.6t.

Along with the extra flap configurations, and a quicker retraction sequence for the landing-gear through updated actuators, the package enables automatic gear-door opening.
 
IAGs ordre på 21 A330-900 i dag er jo en liten milepel, da det er første ordre for A330neo fra en av de tre store europeiske luftfartskonglomoratene.
 
Liten økning i MTOW på A330-900, fra 251t til 253t. Øker rekkevidden med 300km, til 13.600km i følge "brosjyren" til Airbus
 
Back
Top