Airbus A330neo - status og driftsetting

Airbus har lansert en nye MTOW opsjon på 251t på A330neo, som vil være tilgjengelig fra 2020 og øke rekkevidden med 650nm

Fra Airbus sin presentasjon:
DYuTxizX0AAeViP.jpg:large


DYuTwRtW4AA-r8j.jpg:large
 
Airbus har lansert en nye MTOW opsjon på 251t på A330neo, som vil være tilgjengelig fra 2020 og øke rekkevidden med 650nm

Fra Airbus sin presentasjon:
DYuTxizX0AAeViP.jpg:large


DYuTwRtW4AA-r8j.jpg:large



OT: Er det slik at A330-900 egentlig passer bedre inn hos SAS enn A350-900?
 
OT: Er det slik at A330-900 egentlig passer bedre inn hos SAS enn A350-900?

Sannsynligvis ja, spesielt nå som de har innsett at de må spre long haul flightene sine på alle tre hub’er (både for å ha møte etterspørsel, men også for å ha leverage i dialog og forhandling med hver enkel flyplass).

Hvorvidt SAS er enig, og Airbus lar dem gjøre SK endre ordren på A350 uten tap av verdi, er derimot usikkert.
 
Last edited:
Vel... SAS har for øyeblikket 8 A350 i bestilling, det er for å erstatte A340. De har også fire A330 maskinen som begynner å dra på årene og etterhvert trenger å byttes ut.
 
OT: Er det slik at A330-900 egentlig passer bedre inn hos SAS enn A350-900?



Passer sikkert bedre her og nå, ja, men den har ikke samme fremtid som A350. Har det ikke blitt bestilt veldig få A330neo? Ikke fulgt mye med på denne flytypen - men har nesten ikke fått med meg andre større bestillinger enn Air Asia? Og har noen egentlig bestilt -800-varianten?
 
-800 serien er for tiden uten ordre etter at Hawaiian byttet til B787-9. Det har vært store spekulasjoner om American og United ville bestille A330NEO. American ryktes å ha valgt B787, men det er ikke offisielt enda. Tror derimot at sannsynligheten er svært liten for at noen av de to vil bestille A330NEO.

Delta, Iran Air, Garuda, TAP Air Portugal og Air AsiaX har større order på A330-900, men det er sannsynlig at Iran Air kan slite med å motta fly i og med at Trump er svært anti det Obama gjorde ved å lempe på sanksjonene overfor Iran.

https://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330neo
 
Sannsynligvis ja, spesielt nå som de har innsett at de må spre long haul flightene sine på alle tre hub’er (både for å ha møte etterspørsel, men også for å ha leverage i dialog og forhandling med hver enkel flyplass).

Hvorvidt SAS er enig, og Airbus lar dem gjøre SK endre ordren på A350 uten tap av verdi, er derimot usikkert.



SAS var enig og interessert i å gjøre om ordren, men det lot seg ikke gjøre. Dog ikke nødvendigvis pga Airbus.
Finansieringsplanen var bundet opp i sikkerhet mot A350 og kunne ikke uten videre konverteres til A330NEO.
 
Har det ikke blitt bestilt veldig få A330neo?

Firm orders per 28/2 i følge Airbus, alle A330-900

AirAsia X: 66
AirCalin: 2
Air Lease Coproration (ALC)*: 29
Air Senegal: 2
Arkia: 2
Avolon*: 15
BOC Aviation*: 2
CIT Leasing*: 15
Delta Airlines: 25
Garuda Indonesia: 14
Iran Air: 28
TAP Air Portugal: 10
Ukjent: 4

Totalt: 214

Husk at dette prosjektet også er relativt billig, slik at de ikke må selge så veldig mange fly for å gå i pluss.


*Når det kommer til leasingselskapene er flere av disse bestillingene alt plassert hos kunder.
 
SAS var enig og interessert i å gjøre om ordren, men det lot seg ikke gjøre. Dog ikke nødvendigvis pga Airbus.
Finansieringsplanen var bundet opp i sikkerhet mot A350 og kunne ikke uten videre konverteres til A330NEO.

Spennende, er dette offentliggjort, eller noe som bare er kjent.
 
Spennende, er dette offentliggjort, eller noe som bare er kjent.



Er vel ikke noe som er offentliggjort, i den forstand. Vet heller ikke hvor bestemte man var på å gjøre om ordren, bare at alternativet ble vurdert og så forkastet etter en totalvurdering.

Oppsiden ville jo ha vært at man fikk flere fly for samme pris, men nedsiden var altså større.
 
Ser ut som HiFly kan legges til listen over ordre, med en bestilling på 10 stykker

http://www.hifly.aero/en/welcoming-the-new-airbus-a330-900neo.html

Hi Fly, the European Charter and Wet Lease specialist, just placed an order to Airbus and will be welcoming the new Airbus A330-900neo to its fleet. An investment that reflects the company’s intent to fly modern, efficient and environmentally-friendly aircraft.
 
Last edited:
Airbus er nå i gang med såkalt "route proving flights", som det heter på godt norsk, hvor primært eksisterende kunder og deres hubber besøkes for å teste om både de og flyet er klart for å settes i trafikk

Infographics-A330neo-Demonstratio-Tour.pdf
 
Airbus sin ordreoversikt for juni viser en ukjent kunde har bestilt 10 A330-900neo. Så ikke umulig man får vite hvem under Farnborough Air Show i juli
 
Back
Top