Airbus A330neo - status og driftsetting

Re: Airbus med A330neo

Etter ALC nå bekreftet ordren på 25 A330-900, nærmer nå ordreboken seg på A330neo seg 150 bekreftede bestillinger, 10 for -800 og 135 for -900

Air Lease Corporation (ALC), the Los Angeles based aircraft leasing company, has firmed up its order for 55 Airbus aircraft, comprising 25 A330-900neo and 30 A321LR - the very latest members of Airbus’ modern, fuel-efficient aircraft family
Air Lease Corporation (ALC), the Los Angeles based aircraft leasing company, has firmed up its order for 55 Airbus aircraft, comprising 25 A330-900neo and 30 A321LR - the very latest members of Airbus’ modern, fuel-efficient aircraft family
 
Re: Airbus med A330neo

Da har Airbus begynt kuttingen av første metallet til første A330NEO, dvs den første A330-900 testmaskinen

http://www.airbus.com/newsevents/ne...irbus-starts-production-of-the-first-a330neo/
First metal cut for A330neo parts underway in Toulouse and Nantes

MSN for de 5 testmaskinene, 2 -800 og 3 -900 blir forresten:

- MSN 1795: A330‑941
- MSN 1813: A330‑941
- MSN 1833: A330‑941
- MSN 1859: A330‑841
- MSN 1888: A330‑841
 
Re: Airbus med A330neo

Den får også de sorte vindurammene som sin storebror
 

Attachments

  • FB_IMG_1446911640883.jpg
    FB_IMG_1446911640883.jpg
    30.9 KB · Views: 2,547
Re: Airbus med A330neo

Første A330-900 skal etter planen starte monteres i Toulouse i oktober
 
Re: Airbus med A330neo

Og nå vurderer Airbus en 245t utgave av A330NEO. Samme som den opprinnelige A350-800 hadde.

Espen
 
Nå ser det jo helt lik ut som en A330-300, men delene til den først A330-900neo er nå på vei til TLS for montering

Foto: Airbus
Cr5mJgyUMAA9LDa.jpg
 
En av spotterne i TLS har fått tatt et bra bilde som viser hvordan wingbody fairingen (i mangel på et bedre norsk ord) er litt endret fra den gamle A330 til A330neo. Ser ut som de har tatt med noen elementer fra A350. I tillegg er jo også pylon til motoren vesentlig endret da de jo får en helt ny motor

A330%20NEO%20wingroot_zpsqboua7fk.jpg
 
En av spotterne i TLS har fått tatt et bra bilde som viser hvordan wingbody fairingen (i mangel på et bedre norsk ord) er litt endret fra den gamle A330 til A330neo. Ser ut som de har tatt med noen elementer fra A350. I tillegg er jo også pylon til motoren vesentlig endret da de jo får en helt ny motor

Legger også merke til at dør nr. 2 er vesentlig mindre på NEO-en. Er dette bare knyttet til antall seter i den gitte konfigurasjon mtp. reguleringer knyttet til krav til evakuering og nødutgang, eller vil døren være sånn i alle konfigurasjoner? Hvis noen har noe godt svar på det. Jeg regner med at det er en grunn til at dør nr. 2 er så stor som den er på "originalen".
 
Legger også merke til at dør nr. 2 er vesentlig mindre på NEO-en. Er dette bare knyttet til antall seter i den gitte konfigurasjon mtp. reguleringer knyttet til krav til evakuering og nødutgang, eller vil døren være sånn i alle konfigurasjoner? Hvis noen har noe godt svar på det. Jeg regner med at det er en grunn til at dør nr. 2 er så stor som den er på "originalen".



Det er nok dør 3 du tenker på, L3. Størrelsen på døren samsvarer med at det er en a330-800neo utgave som tilsvarer a330-200. Hvis du sjekker noen bilder så vil du se at den utgaven har samme L3 dør.

Tipper a330-900neo vil få samme dør på L3 som a330-300 har i dag.
 
Det er nok dør 3 du tenker på, L3. Størrelsen på døren samsvarer med at det er en a330-800neo utgave som tilsvarer a330-200. Hvis du sjekker noen bilder så vil du se at den utgaven har samme L3 dør.

Tipper a330-900neo vil få samme dør på L3 som a330-300 har i dag.

Flyet på bilde er en -900 ;)

Som jo også har "liten" dør, akkurat som -300
 
Tror dør L/R-3 er et kundevalg om man vil ha vanlig, eller liten. Ser ut som Thomas Cook Scandinavia har stor, mens SAS sine har små.



Jeg måtte sjekke selv nå, L3 bestemmes ut fra ønsket setetetthet og plassering av toaletter i kabinen, :)
 
Tror dør L/R-3 er et kundevalg om man vil ha vanlig, eller liten. Ser ut som Thomas Cook Scandinavia har stor, mens SAS sine har små.

Rømningsveier rett og slett. thomas cook bestilte jo sine med maksimalt seteantall i sin tid (417) som utløser behovet for større nødutganger. Det er jo et stykke ned til SAS´ 266.
 
Back
Top