Airbus A321XLR - status

Første XLR til Qantas, med smiling. Men uten motorer.

b287774416e6deb0a168dbc28cc269ab.jpg

Nå som den har vært operativ en stund, har noen noen ideer om hva slags erfaringer har operatørene har hatt med hensyn til praktisk range?

Wizzair skal etter planen få sin første XLR i dag. Første som leveres med P&W motorer, og tredje selskapet med XLR etter Iberia og Aer Lingus.

Airbus A321 -271NY 12731 G-XLRA Wizz Air UK delivery 20may25 XFW-LTN

Nå som den har vært operativ en stund, har noen noen ideer om hva slags erfaringer har operatørene har hatt med hensyn til praktisk range?

Iberia fly Madrid-Washington DC og Aer Lingus flyr Dublin-Nashville. Begge ruter er rundt 6300 kilometer og flytid ligger jevnt over mellom 8-8:30 vestover. Til sammenligning er Uniteds 767 MAD-IAD 15-20 minutter raskere.

...
Aer Lingus flyr Dublin-Nashville. Begge ruter er rundt 6300 kilometer og flytid ligger jevnt over mellom 8-8:30 vestover.
...

Der er visstnok problemer med returen p.g.a. begrensninger i avgangsvekten fra Nashville... Jeg har heldigvis unngått denne ruten så langt, ei heller flydd med noen som har vært der, så jeg vet ikke hvorfor det er slik. Ruten er begrenset til 150 passasjerer eller noe i den duren for øyeblikket, og da kan det umulig være noe problem, men alt er vel mulig...
Ryktene er uansett at Nashville visstnok blir A330 i løpet av juni.

NOTAM 04/481: Nashville International Airport (KBNA)

!BNA 04/481 BNA TWY T4 BTN TWY L AND RWY 13/31 CLSD 2504211621-2506302359EST
CREATED: 21 Apr 2025 16:21:00
SOURCE: BNA

Ser ut som at denne er stengt ut juni .. Øvrige rullebaner er under 2500 meter ..

Der er visstnok problemer med returen p.g.a. begrensninger i avgangsvekten fra Nashville... Jeg har heldigvis unngått denne ruten så langt, ei heller flydd med noen som har vært der, så jeg vet ikke hvorfor det er slik. Ruten er begrenset til 150 passasjerer eller noe i den duren for øyeblikket, og da kan det umulig være noe problem, men alt er vel mulig...
Ryktene er uansett at Nashville visstnok blir A330 i løpet av juni.
Heldigvis unngått? Tror du skifter mening om du drar dit.

Ser ut som at denne er stengt ut juni .. Øvrige rullebaner er under 2500 meter ..

Aaaaah, da er det nok ikke så rart!

Heldigvis unngått? Tror du skifter mening om du drar dit.

Du glemmer at på flyprat er det "USA BAD" :colgate: . Nashville er jo en av de beste byene å besøke her synes jeg!

Veeeel, siden returen tilbringes ved å måtte holde seg våken gjennom hele natten er USA turer noe jeg kun gjør når jeg må. Jeg synes ikke det er noe gøy å være groggy i to dager etter jobb for så å måtte bli klar til å gå på jobb igjen :rolleyes: Alt trenger ikke være politisk motivert og jeg har aldri følt noen spesiell dragning mot USA og 'can take it or leave it', men det er personlige preferanser...

De i kabinen som har vært der sier det er et særdeles variabelt klientell og som et hyperaktivt Las Vegas på steroider (dog veldig forskjellig).

De har en annen jobb i kabinen enn vi har, det er sikkert. Men tror du vil like Nashville, flott by. Har vokst veldig mye siden jeg bodde der, men fortsatt fin og besøke.
Skjønner godt nattflygingen, holder meg langt unna den selv.

Iberia fly Madrid-Washington DC og Aer Lingus flyr Dublin-Nashville. Begge ruter er rundt 6300 kilometer og flytid ligger jevnt over mellom 8-8:30 vestover.

Right, så det er ingen som har prøvd å krype over 4000 nm, eller opp mot de 4700 nm som Airbus har markedsført? Disse rutene er jo kortere enn CPH-IAD.

Right, så det er ingen som har prøvd å krype over 4000 nm, eller opp mot de 4700 nm som Airbus har markedsført? Disse rutene er jo kortere enn CPH-IAD.

Airbus sitt range-payload chart gir jo en god indikasjon hva flyet kan praktisk brukes til.

8abba3789ab234e16fb3429026550e94.jpg

Last edited:
Back