Airbus A321XLR - status

Den har vært på AES. Gjorde tre touch and go før den landet. Nå er den på vei tilbake til Toulouse.

På hvilken flyplass skal den lande der? Er det et sted i Norge??

Les .....

..

Virker som Airbus benyttet dagens vær til å ta en touch&go teste på maskinen på AES i dag

d98b5f73a4094de324807e575406df76.jpg

Jæklar. Er det bare meg som et øyeblikk trodde tjuvtrikset til Airbus var å sette på en bellytank..?

Attachments

• IMG_3075.jpeg
    IMG_3075.jpeg
    425.8 KB · Views: 1,078
Og forøvrig ser det ut til at de har plugget dørene nest bakerst: https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a321neo-ec-oil-iberia/e0gd6w siden de bare har 182 seter, så kan de nøye seg med overwing exits? Men det betyr kanskje at noen ikke får vindu der?

Og så er det store spørsmålet hva de gjør med crew rests...

Det ser ut til at de har den samme konfigurasjonen som den grønne A21N LR jeg sitter i nå på vei til Washington, bortsett fra at vi har 2 seter mer foran gardinet (som er identisk med de XLRene som kommer hit om noen uker).

Der er halvveis vindu til radene ved pluggen og tror de deler på vinduet i pluggen (jeg går ikke så ofte forbi så legger ikke merke til det!)... Skal se om jeg får tatt en titt neste gang jeg forviller meg så langt bak :p da jeg har en del flyginger på disse flyene nå.

Hva crew rest angår er det ikke kke så stas hvis flyet er fullt. Da er der egentlig ingen steder å sitte bortsett fra klappsetet ved venstre dør foran...

Hva crew rest angår er det ikke kke så stas hvis flyet er fullt. Da er der egentlig ingen steder å sitte bortsett fra klappsetet ved venstre dør foran...

Akkurat som på SAS sine LR. Hadde en tur i C fjør til JFK med den, da var flyet full, ikke spesielt koselig for crewet. Kun klapsettet hadde de. Samt toalett traffik. Kaldt var det også. De måtte bruke dyner under hoved døren. Antageligvis greit for en kort 6t tur med LR, men lange turen på XLR blir noe mindre morsommere for de…

Akkurat som på SAS sine LR. Hadde en tur i C fjør til JFK med den, da var flyet full, ikke spesielt koselig for crewet. Kun klapsettet hadde de. Samt toalett traffik. Kaldt var det også. De måtte bruke dyner under hoved døren. Antageligvis greit for en kort 6t tur med LR, men lange turen på XLR blir noe mindre morsommere for de…

Men SAS har vel full galley bak og toalettene borte fra galley (basert på setekartet jeg fant på en webside)? I de A21N jeg flyr har vi kun halv galley bak med to toaletter på bakveggen, samme design som SAS har på sine A20N og der er det ingen steder å sitte, bortsett fra på toalettdøren eller rett overfor den.
På turen tilbake fra Washington i går kastet en passasjer opp over hele baderommet i det toalettet som er i kabinen når vi passerte Philadelphia, og dermed måtte de stenge det for resten av flygingen. Flyet var helt fullt og kabinbesetningen bak måtte nå "hvile" på en boks i galley siden for å ikke måtte "sitte på do". Heldigvis var det bare 6.5 timers flytid :rolleyes:
For de foran er det litt mindre ukomfortabelt og mulig å trekke for et gardin som blokkerer fra galley og gangen til kabinen slik at klappsetet blir en liten (kald) hule for seg selv.

Last edited:
Hei

Her er seatmap
SK_32Q.png

SAS Business
Twenty-two Thompson Aero Vantage seats arranged in a distinctive alternating 2-2, 1-1 pattern. The modular seat is constructed as pairs and solo seats, using standardised equipment, controls, and converts into a fully flat bed. The solo seats offer additional secure storage but at the expense of a reduction of space inside the footwell.

20.5" seat width, converts to 73" flat bed
Static 16" HD touch screen display
Universal AC and USB sockets

SAS Plus
Twelve Collins Aerospace MiQ seats arranged 2-2
20" seat width; 38" pitch

Static 16" HD touch screen display

SAS Go
123 seats arranged 3-3
30" pitch, 17.7” seat width
Seats at overwing exit rows 30 and 31 offer greater leg room
Pivoting 9" HD touch screen display

Note: seats in row 30 have two significant drawbacks: these seats do not recline; also they are not equipped with personal IFE screens

Wifi:
ViaSat Ka-band satellite wifi

https://www.aerolopa.com/sk-32q

Det med crew fatigue er noe jeg bekymrer meg for (som pax) på så lange flyginger som A321XLR kan gjennomføre. Og det kan ikke være gøy å være i en slik jobb heller. Man vil jo ikke fly med folk som ikke kan respondere hvis noe skulle skje i andre enden.

Hva tror folk om en slik løsning: https://paxex.aero/bringing-dedicated-crew-rest-to-the-single-aisle-market/ ?
man bør vel ikke lide av klaustrofobi som fly crew og man trenger ikke mer en et hull på 60b X 50h X 200Lengde for å kunne legge seg ned å sove. Er det mulig å lage et mye mindre rom over galley og cabinen til max 2 crew, det som er på 787 har vel plass til 2x2pers. Eller så får de se på om en totalt ny konstruksjon av WC og galley området kan være en løsning. Det er vel ikke mer en 4, max 5 personer i cabincrew så trenger vel ikke rest for mer en 2 av gangen. Første gang jeg fly med Norse's 787 hjem fra Florida, krabbet jeg inn bak den bakerste 3 seteren i premium og fikk der ligge utstrakt. Den løsningen avbildet tar ca 9seter bort.

Hva gjorde de i gamle dager med f. eks DC-8-62 og crewrest? Den kunne jo fly temmelig langt og var jo antar jo at det var behov for hvile på de lengre strekningene der?

Back