Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320-NEO

Airbus kom med en oppdatering i dag og ting virker gå etter planen med første flygning for NEO planlagt i september
https://twitter.com/ReutersAero/status/438584665008766976

Samtidig som NEO introduseres vil også Airbus øke produksjonen fra dagen 42 til 46 fly per måned fra andre kvartal 2016

http://www.airbus-group.com/airbusgroup/int/en/news/press.20140226_airbus_a320_production_rate.html
Airbus has decided to increase production of its best-selling single-aisle aircraft family to 46 a month in Q2 2016, up from the current rate 42. The new higher production rate will be achieved gradually, with an intermediate step at 44 aircraft per month in Q1 2016.
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Da har Airbus begynt final assembly på den første A320neo

http://www.airbus.com/newsevents/ne...arts-final-assembly-of-best-selling-a320neo/#
Airbus has started final assembly of the first A320neo at its Final Assembly Line (FAL) in Toulouse (France), with the join-up of the forward and aft fuselage sections which recently arrived from St. Nazaire in France and Hamburg in Germany respectively.
800x600_1395046535_FAL_A320neo__station_41_.jpg
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Går NEO omtrent rett i produksjonen, eller er det lang tid med testflyging?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Nå kan det være jeg er blind, men et overwing exit spørsmål. Skal den byttes som Boeing måtte med 737'en?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Noen som vet om det første flyet har rullet ut eller om det fortsatt er inne?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Noen som vet om det første flyet har rullet ut eller om det fortsatt er inne?

Det er ute av monteringslinjen, men siden det er første NEO av linjen så er det endel som skal gjøres, som f.eks montering av testutstyr f.eks. Dessuten er det ennå ikke malet eller fått motorer ennå

Ellers så skal det totalt være 8 testmaskinen, 4 A320-NEO og 2 av hver A319NEO og A321NEO, med halvparten av hver motorvariant - PW GTF og CFM Leap-X. To av maskinene skal produseres i TLS, en er jo allerede laget, og de resterende 6 i XFW (TLS produserer idag kun A320, mens XFW alle i A32x familien)
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

I tillegg til nye motorer vil også ominredning i A321neo gjøre at man får plass til inntil 240 seter hvilket vil bidra til hele 20% besparelse som Airbus redegjør for her

http://m.aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-sees-a321neo-exceeding-20-fuel-burn-improvement
Airbus believes the Airbus A321neo will reach a fuel burn improvement in excess of 20% per seat as the manufacturer combines efficiencies gained from the new engine with cabin configuration changes.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Er det kjent om NEO maskinene SAS har bestilt kun vil være A320NEO? Eller kan det komme A321NEO og A319NEO til SAS også?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Sett det samme selv. Men det er jo fortsatt et stykke frem i tid. Er dette rene ordre, eller vil SAS ha muligheten til å endre på dersom dersom de ser at de ville kunne ha behov for A321NEO også. De har jo åtte A321 pr. dags dato.


Foreløpig er alle A320NEO, men det er ofte mulig og skifte underveis
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Første A320neo ute og triller. Merk at motorene har blitt vesentlig større i forhold til gamlemodellen

BrdO42HIIAAOVBW.jpg:large
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Første Airbus A320neo er ferdigstilt og klart for bakketester før first flight i september...

The assembly of Airbus’ first A320neo has been completed following painting of the aircraft and the mounting of Pratt & Whitney PW1100G-JM engines. MSN6101, which will be the first A320neo to fly, will soon start its ground tests to prepare for first flight.

The flight test campaign for the A320neo will kick-off in September 2014, paving the way for Entry Into Service in Q4 2015. The A320neo “new engine option” incorporates many innovations, including latest generation engines and large Sharklet wing-tip devices, which together deliver 15 percent in fuel savings and a reduction of 3,600 tonnes of C02 per aircraft per year. With a total of nearly 2,700 orders received from more than 50 customers since its launch in 2010, the A320neo Family has captured some 60 percent of the market, clearly demonstrating its leadership.

14550993125_1a4109a592_h.jpg


14364381679_ed5ff28047_h.jpg


14364539917_61426225ab_h.jpg
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Sånn for nerdene blant oss så er dette de foreløpige typebetegnelse på A320neo og A321neo

Designation: Engine:
A320-251N LEAP-1A26
A320-252N LEAP-1A24
A320-271N PW 1127G-JM
A320-272N PW 1124G-JM
A321-251N LEAP-1A32
A321-252N LEAP-1A30
A321-253N LEAP-1A33
A321-271N PW 1133G-JM
A321-272N PW 1130G-JM

Regner med at PW 1135G - JM, den annonserte A321neo varianten med ekstra boost får A321-273N
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Mye interessant info her, ang. de kommende typebetegnelsene,
samt virkelig snadder-bilder - aj aj!
 
Back
Top