Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320-NEO

Jeg tipper Boeing allerede har vesentlige engineering-ressurser på 737en og dens etterfølger, og at de kommer til å dytte mange flere på dette når 787 går inn i mer stabil leveringsfase, men at de ikke kommer til å si et pip før de er helt sikre på at de klarer å lage noe som er vesentlig bedre enn A320-NEO. Slik sager de ikke av greina de sitter på samtidig som de tar et stort jafs av A320-NEO før den settes i produksjon.

Hvordan vet du at Boeing klarer å lage noe bedre enn A230-NEO?
 
Re: Airbus 320-NEO

Hvordan vet du at Boeing klarer å lage noe bedre enn A230-NEO?

Det sa jeg ikke, det er det til syvende og sist markedet som avgjør, det jeg sa er at Boeing kommer til å jobbe sånn at de selv føler seg helt sikre på at de kommer til å klare å gjøre det bedre.
 
Re: Airbus 320-NEO

Jeg sa ikke at den finansielle situasjonen var ille, jeg sa at de vil
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737.
Utviklingskostnader for B787 var f.eks rundt kr. 100 Milliarder!
I tillegg må de betale penaltys i størrelsesorden kr. 30 Milliarder
pga sene leveringer op 787/748. Vi snakker enorme summer her!

B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en
ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye.
Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing.

Men, jeg tror allikevel det er en mulighet for at de vil gjøre det for å få overtaket på Airbus
som sliter og for å stoppe Bombardier fra å ta markedsandeler.

Referer til linken Dag postet. Gjelden er ned, cashflowen er bedre enn i fjor. Ordrereserven er større en noensinne og neste år kommer 787 til å rulle i i anmass.

Til tross for en meget vanskelig tid, står Boeing seg meget bra og har mer enn nok penger til å utvikle en 737 replacement.

Til nå har dette vært en mexican stand off mellom Boeing og Airbus. Ingen har blinket enda, men den som kommer for sent til festen, risikerer både kanadiske og kinesiske konkurrenter, så noe må gjøres
 
Re: Airbus 320-NEO

Er ikke enig i deres analyse av regnskapene.
Å sammenlikne ett kvartal med ett annet sier lite om situasjonen.
At gjelden er ned betyr bare at den er nedbetalt (med cash) og dermed er cashflow enda lavere.. Ordrereserver er ikke cashflow.

Ta en titt på dette, så får dere ett bedre bilde av situasjonen.
- Driften går brukbart
- Investeringene er fortsatt høye
- Finansieringsevnen er halvert siste år.

http://ycharts.com/financials/BA/quarterly_cash_flow/1

Ikke det mest gunstige tidspunkt å starte ett nytt prosjekt i 20B$ klassen spør du meg
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Er ikke enig i deres analyse av regnskapene.
Å sammenlikne ett kvartal med ett annet sier lite om situasjonen.
At gjelden er ned betyr bare at den er nedbetalt (med cash) og dermed er cashflow enda lavere.. Ordrereserver er ikke cashflow.

Ta en titt på dette, så får dere ett bedre bilde av situasjonen.
- Driften går brukbart
- Investeringene er fortsatt høye
- Finansieringsevnen er halvert siste år.

http://ycharts.com/financials/BA/quarterly_cash_flow/1

Ikke det mest gunstige tidspunkt å starte ett nytt prosjekt i 20B$ klassen spør du meg

Det prosjektet er forlengst startet...Boeing, i likhet med Airbus, har allerede lagt ned mye arbeid med neste generasjon i 737 / A32x "klassen", og normalt har Boeing minst 2 uavhengige prosjekter - slik de hadde med Sonic Cruiser og Dreamliner...men paa dette stadiet er prosjektene holdt meget hemmelig - Jeg tror ogsaa at det foregaar prosjekt arbeide paa baade 777NG og en helt ny konstruksjon i 777 stoerrelsen....naar disse blir offentligjort ligger det allerede mange aar i prosjekt forberedelsene....tenk litt tilbake naar Sonic Cruiser ble totalt avvist av flyselskapene....da kom Dreamlineren paa banen innen uker......
 
Re: Airbus 320-NEO

Ja det er sannsynlig at de har både en RE og en ny 737 på tegnebrettet.
Det må de ha for å kunne beregne kostnadene å ta en besluttning.

Jeg tror også de kommer til å velge å lage en ny model, men at besluttningen sitter
langt inne bl.a pga kortsiktig økonomi. Kan hende de jobber med finansieringen og at
de ikke vil gå ut med besluttningen før det er i boks. Dette er jo også i høy grad avhengig av
motorprodusentene så det er nok mye om foregår i kulissene om dagen.
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Ikke det mest gunstige tidspunkt å starte ett nytt prosjekt i 20B$ klassen spør du meg
Boeing har cash i bakhånd, og med credit ratingen de har bør ikke tilgangen på lån være vanskelig.
20B$ for en erstatter for 737NG er veldig mye, prosjekter som 787 og 777 er antatt å ha ligget på rundt 10-14B$ (der det er omtalt at sistnevnte endte opp 100% over budsjett). Og dette er uansett beløp som fordeles utover en rekke år, der den største belastningen kommer iløpet av siste halvdel av prosjektet (detaljplanlegging, fabrikasjon av produksjonsutstyr og igangsetting av produksjon).
Hvis Boeing går for en enklere løsning, som Airbus, snakker vi om summer som er ganske mye mindre.

Deres største problem er tilgangen på menneskelige ressurser. For å utnytte arbeidsstokken bedre (ved å jobbe døgnet rundt, verden rundt) benyttet Boeing russiske ingeniører i Moskva under utviklingen av 747-8. Arbeidet de russiske ingeniørene utførte var av så dårlig kvalitet at mesteparten måtte korrigeres eller utføres på nytt av Boeing sine ingeniører i Seattle. Størsteparten av forsinkelsene prosjektet har hatt er en følge av dette arbeidet. Kvalifisert personell er en mangelvare både for Airbus og Boeing.

Det prosjektet er forlengst startet...Boeing, i likhet med Airbus, har allerede lagt ned mye arbeid med neste generasjon i 737 / A32x "klassen"
De har jobbet med dette en god stund ja, men noe detalj-prosjektering er det ikke snakk om. De er nok foreløpig bare på konseptstadiet, på samme måte som med Sonic Cruiser, der de prøver ut teknologiene og lufter ideene sine ovenfor potensielle kunder.

og normalt har Boeing minst 2 uavhengige prosjekter - slik de hadde med Sonic Cruiser og Dreamliner...
Dreamliner var en følge av Sonic Cruiser (svært mange av teknologiene som ble utviklet for Sonic Cruiser ble overført til Dreamliner), der markedet mistet interessen for sistnevnte når lavt fuel burn ble viktigere enn kort flytid.

Dette er jo også i høy grad avhengig av
motorprodusentene så det er nok mye om foregår i kulissene om dagen.
Og det er av denne grunn at Airbus ikke har noen A20NEO før i 2016, hverken PW eller CFM vil ha noen motor klar til bruk før dette tidspunktet.
 
Re: Airbus 320-NEO

Jag tror Airbus A321NEO kommer bli en utmärkt 757-200 replacement för många flygbolag.
NEO kan mkt väl bli lika lyckat för airbus A32X som Next Generation blev för 737.
737 var ca 30 år gammal när NG lanserades och A32X kommer också vara ca 30 år när NEO börjar levereras.
 
Re: Airbus 320-NEO

Leste i dagens papirutgave The Jakarta Post at Delta vurderer Airbus 320NEO.
Delta har vel alltid vert trofast Boeing kunde og de 320 som er i flåten idag kom fra NWA.
 
Re: Airbus 320-NEO

Ja, det er vel fordi den "nye" ledelsen i Delta er den gamle NWA ledelsen som
liker A320/330.. :)

Ellers så kan man jo også si at A320 har mer oppgraderings-potensial enn B737
da den enda ikke har winglets. Boeing innførte som kjent winglets for flere år siden,
bl.a. derfor har den overtaket på A320 for øyeblikket.
A320 kommer ikke med winglets før i 2012.
 
Re: Airbus 320-NEO

Selvfølgelig 'vurderer DL typen'. Norwegian vurderer sikkert også typen som 737-avløser. Det hører med til normal forretningsdrift.
 
Re: Airbus 320-NEO

Selvfølgelig 'vurderer DL typen'. Norwegian vurderer sikkert også typen som 737-avløser. Det hører med til normal forretningsdrift.

Helt klart, det går jo også på forhandlinger i forhold til Boeing.
Nå tror jeg at vi skal se langt etter noen A320-ordre for både American og Delta, men man skal aldri si aldri. Det har vel SK907 lært oss;)
 
Re: Airbus 320-NEO

Jeg tror DL er mer sannsynlig enn AA, nettopp av grunnen som nevner over, men jeg ville ikke sette store penger på noen av dem.
 
Re: Airbus 320-NEO

Ellers så kan man jo også si at A320 har mer oppgraderings-potensial enn B737
da den enda ikke har winglets.

De fleste A320 som flyr i dag har winglets.
 

Attachments

  • IMG_1717.JPG
    IMG_1717.JPG
    46.7 KB · Views: 314
Last edited:
Back
Top