Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320-NEO statustråd

Er det noen som vet når i 2016 SAS etter planen skal begynne å motta A320neo?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Ser ut til at Al Baker har grinet seg til launch customer for A320neo...
Qatar Airways (QR, Doha Hamad Int'l) has been confirmed as the A320neo's launch customer by Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac). Following the type's first flight last week in Toulouse Blagnac, the European manufacturer confirmed the Qataris would be taking delivery of their first of 80 jets in the last quarter of next year.

The A320neo is offered with either Pratt & Whitney’s PurePower PW1100G-JM engines or CFM International’s LEAP-1As and also incorporates sharklet technology. Thus far, the type has garnered more than 3'000 firm orders from 60 customers since its launch.
http://www.ch-aviation.com/portal/news/31556-qatar-airways-confirmed-as-a320neo-launch-customer
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Var det satt opp en annen launch customer da?
 
Last edited by a moderator:
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Hva det satt opp en annen launch customer da?

Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Var det satt opp en annen launch customer da?

Det var Virgin America

Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...

Hvorfor er det og drite seg ut? QR var alltid tiltenkt blant de første som skulle få A320neo, og var tidligere launch customer på A319neo, før de gjorde om ordren til A320neo
Og med tanke på at QR er blant Airbus største kunder så er det kanskje ikke rart de prøver ha et godt forhold
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...

Det kalles forhandlingsutspill i forretningslivet.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

DY har i følge denne oversikten bestilt 100 A320NEO hvorav 50 er bestilt med Pratt & Whitney og 50 står som åpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A320neo_family_orders

PW er i ledelsen med ett hestehode (866 mot 801), men det er flere store bl.a. Lion Air med en ordre på 174 fly og American Airlines med 130 fly i ordre som enda har til gode å bestemme seg.

Synes motorene på A320neo virket mye større enn de motorne som står på A320 idag, så faktisk veldig lekkert ut spør du meg :)
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Airbus_A320neo_family_orders

PW er i ledelsen med ett hestehode (866 mot 801), men det er flere store bl.a. Lion Air med en ordre på 174 fly og American Airlines med 130 fly i ordre som enda har til gode å bestemme seg.

Er er nok Wiki litt ute og sykler. Per 5/9 var statusen PW med 995 og CFM med 1154, og 1108 som ikke var valgt

Anbefaler Pdxlight for og følge ordre og motorvalgt på A320neo (og 737max)

http://www.pdxlight.com/neomax.htm

Synes motorene på A320neo virket mye større enn de motorne som står på A320 idag, så faktisk veldig lekkert ut spør du meg :)

De virker ikke, de er større. På dagen A320 har V2500 en viftediameter på 1,61m (mener CFMen til A320 har omtrent det samme), men PW1100G som man ser her har en viftediameter på 2.01m. CFM Leap-1A vil bli hakket mindre med 1.98m
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

For oss som ikke er supergeeker, hva er den praktiske forskjellen på motorene?
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

For oss som ikke er supergeeker, hva er den praktiske forskjellen på motorene?
Hovedforskjellen er, så vidt jeg har fått med meg, at det er en liten girkasse mellom fan og turbin. Som gjør at begge kan holde et mer optimalt turtall.
 
Back
Top