Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320-NEO

Det tycker även Delta.
Delta skickar sina Boeing 777 på riktiga long range linjer till främst Asien och Afrika, där de är presterar bäst och sina Airbus A330 främst över Atlanten där de presterar bäst.

Hos Delta har A330-300 & Boeing 772 ungefär samma passagerar kapacitet och exakt samma volymetriska fraktkapacitet...
På flygningar upp till 10h är A333 helt överlägsen både B772 & A343...
Det är därför många bolag ersätter äldre B772(& även A343) med just nya A333 på medium range linjer just nu...

Jag tror att Lufthansa, Iberia, Air France och British Airways inom något år har beställt A32X NEO...
 
Re: Airbus 320-NEO

Hvor sier jeg at de er bedre? De er to forskjellige generasjoner ...
Så hva var egentlig vitsen med å nevne det?
De A320-maskinene som Northwest/DL har parkert i ørkenen og scrappet er 20+ år gamle, og som det er blitt påpekt er det mer lukrativt å scrappe de. DC-9 maskinene er vel for en stor del eid og betalt.
 
Re: Airbus 320-NEO

Et annet moment når det gjelder hvilke fly som skal scrappes, er antall cycles. A32X har 48 000 som design goal, mens 737 har 75 000 og DC-9 har 100 000 cycles. En 320 som har blitt brukt mye på korte ruter kan nå opp mot dette på 20 år. 7c/dg*350dg/y*20y = 49 000 cycles
Er rutene litt lenger, tar det litt lenger tid : 5c/dg*340d/y*27y = 47 600 cycles.
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO

Ser ut som Airbus vil gjøre noen justeringer på A321neo i forhold til dagens modell. De vil blant annet ved å gjøre om på innredningen og legge til muligheten for en nødutgang over vingene sertifisere maskinen for opptil 236 seter. Dette vil jo virkelig kunne gi en lav CASM i typisk Charter-konfig. Samtidig muliggjør de deaktivering av dør nr 2 hvilket vil skape en fleksibilitet for de som trenger flere klasser ombord

http://www.airbus.com/newsevents/ne...-potential-of-a321neo-with-new-cabin-options/
 
Re: Airbus 320-NEO

Ser ut som Airbus vil gjøre noen justeringer på A321neo i forhold til dagens modell. De vil blant annet ved å gjøre om på innredningen og legge til muligheten for en nødutgang over vingene sertifisere maskinen for opptil 236 seter. Dette vil jo virkelig kunne gi en lav CASM i typisk Charter-konfig. Samtidig muliggjør de deaktivering av dør nr 2 hvilket vil skape en fleksibilitet for de som trenger flere klasser ombord

http://www.airbus.com/newsevents/ne...-potential-of-a321neo-with-new-cabin-options/

Virkelig, 236 seter i en 320?
 
Re: Airbus 320-NEO

Første A320neo vil være MSN6101, hvilket bør bety start av final assembly til våren, samt at produksjonen av deler allerede er godt i gang.
First flight er fremdeles planlagt i Q4 2014
 
Re: Airbus 320-NEO

Airbus A320 NEO kommer ta 189 pax, precis som 737-8 MAX.
Det ska bli spännande att se hur många bolag som beställer A320 med 189 stolar.
Air Asia & EasyJet kommer säkert ha 189 stolar i A320...
 
Re: Airbus 320-NEO

Er det noe mer som er nytt utenom motorene? Mtp kabinen osv?

Litt justering av galley blant annet for å få inn mer seter, noen aerodynamiske justeringer, mer moderne ventilasjonssystem, litt større overhead bins og noe vektreuksjon

Men kan også si at winglets var første steg i fornyelsen.
 
Re: Airbus 320-NEO

Ser ut som Airbus sliter med A319neo, og nå har launch customer Qatar trukket seg og omgjort ordren til A320neo. Dette betyr det bare er Frontier og Avianca igjen, med totalt 29 eller 39 maskiner

http://leehamnews.wordpress.com/2013/12/31/qatar-swaps-a319neo-to-a320neo-just-29-39-orders-remain/
Qatar Airways has swapped its order for the A319neo in favor of the A320neo, leaving just 29-39 orders remaining for the smallest version of the neo family.

Denne sliter jo med det samme problemene som 737-7MAX og A350-800, så blir spennende å se om alle tre faktisk vil bli realisert
 
Re: Airbus 320-NEO

Ser ut som Airbus sliter med A319neo, og nå har launch customer Qatar trukket seg og omgjort ordren til A320neo. Dette betyr det bare er Frontier og Avianca igjen, med totalt 29 eller 39 maskiner

http://leehamnews.wordpress.com/2013/12/31/qatar-swaps-a319neo-to-a320neo-just-29-39-orders-remain/


Denne sliter jo med det samme problemene som 737-7MAX og A350-800, så blir spennende å se om alle tre faktisk vil bli realisert

Jeg blir ikke overrasket over om ingen av disse blir noe av. A319 og B737-7 kommer fort til å bli som A318 og B736 er i dag, med andre ord døde flytyper i praksis uten kunder.
 
Re: Airbus 320-NEO

[*]Motorer blir CFM's Leap-X og P&W 1100G
[*]15% forbedret drivstofføkonomi (uten at jeg vet hva det er i forhold til)
[/LIST]

Ser at MTU Aero Engines på twitter nå sier at P&W motoren vil ha 18% forbedret drivstofføkonomi fra 2019 når en ytterligere forbedring av motoren er varslet
 
Re: Airbus 320-NEO

Det tycker även Delta.
Delta skickar sina Boeing 777 på riktiga long range linjer till främst Asien och Afrika, där de är presterar bäst och sina Airbus A330 främst över Atlanten där de presterar bäst.

Hos Delta har A330-300 & Boeing 772 ungefär samma passagerar kapacitet och exakt samma volymetriska fraktkapacitet...
På flygningar upp till 10h är A333 helt överlägsen både B772 & A343...
Det är därför många bolag ersätter äldre B772(& även A343) med just nya A333 på medium range linjer just nu...

Jag tror att Lufthansa, Iberia, Air France och British Airways inom något år har beställt A32X NEO...
Sidst jeg var i Tokyo var der flere A330 end B777 på jorden samtidig...Da der var flest DL fly på jorden på samme tid var der 18 DL fly, samtidig !!! Hovedparten var A330....NRT har altid været en stor station for DL...Mit gæt er at de komme op på omkring 100-125 operationer ,,,dagligt...
Hilsen
Ole
 
Re: Airbus 320-NEO

Ser at MTU Aero Engines på twitter nå sier at P&W motoren vil ha 18% forbedret drivstofføkonomi fra 2019 når en ytterligere forbedring av motoren er varslet

18 % sammenlignet med hva? Dagens motor? Eller den kommende NEO?
 
Re: Airbus 320-NEO

Med en typisk split av kostnader for et feeder-fly av typen A321 NEO vs CEO pä 45/20/35 mellom hourly/cyclic/fuel, for en rute AAA-BBB pä sammenlagt 90' flight time + 50' block time = 140' leg time, betyr 18 % fuel saving omtrent det samme som 20' kortere ground rotations :
ceo ---> NEO : 0.18 x 0.35 = 0.063
50' TAT ---> 30' TAT : (20/140) x 0.45 = 0.064

Den riktige strategien er derfor ä bestemme NEO + TAO (Twin Aisle Option) : da fär man 12.7 % lavere kostnader, sammenlagt !
 
Back
Top