Airbus A320neo - statustråd

Re: Airbus 320-NEO statustråd

CFM motoren har en mer tradisjonell tilnærming mens PW har en mer radikal og ny design.

CFM har økt virkningsgraden hovedsakelig gjennom bedring av den termisk- og
effektive virkningsgraden. Dette har de gjort gjennom forbedret design av aerodynamikk,
materialvalg, forbrenning og økt kjøling slik at man kan tillate høyere trykk og temperatur.
Man sparer også vekt.

PW har utviklet en ny gearbox som gjør at turbin kan ha en høyere hastighet enn N1 fan disken (3:1). På den måten kan
de ulike stegene jobbe på mer riktig turtall og har dermed en mye bedre virkningsgrad.
I tillegg har den en ekstremt høy Bypass Ratio på 12:1, mot dagens 737 motor på rundt 5:1 som
også bidrar sterkt til den økte virkningsgraden. Her er det også vektbesparelser.

W
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

CFM motoren har en mer tradisjonell tilnærming mens PW har en mer radikal og ny design.

CFM har økt virkningsgraden hovedsakelig gjennom bedring av den termisk- og
effektive virkningsgraden. Dette har de gjort gjennom forbedret design av aerodynamikk,
materialvalg, forbrenning og økt kjøling slik at man kan tillate høyere trykk og temperatur.
Man sparer også vekt.

PW har utviklet en ny gearbox som gjør at turbin kan ha en høyere hastighet enn N1 fan disken (3:1). På den måten kan
de ulike stegene jobbe på mer riktig turtall og har dermed en mye bedre virkningsgrad.
I tillegg har den en ekstremt høy Bypass Ratio på 12:1, mot dagens 737 motor på rundt 5:1 som
også bidrar sterkt til den økte virkningsgraden. Her er det også vektbesparelser.

W

Så oversatt for oss som er litt trege, Lettere motorer som bruker mindre fuel
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Så oversatt for oss som er litt trege, Lettere motorer som bruker mindre fuel
Og større; større viftediameter = mer luft inn = mer power ut (og mindre forbruk av sånn som Bellona ikke liker[emoji6])
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Hur går det egentligen med A320NEO? Endast en maskin som varit i luften ännu och ingen med LEAP-1 motorn? Håller tidplanen?
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Hur går det egentligen med A320NEO? Endast en maskin som varit i luften ännu och ingen med LEAP-1 motorn? Håller tidplanen?

Sikkert ikke det er ikke ofte tidsplanene holdes når det gjelder nye fly.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

A320neo er i rute.

Første flight med CFM LEAP-1A er planlagt til sommeren.

Er også i rute til levering Q2 2016 til første kunde. Er ikke sikker på når i 2016 SAS får første maskin...
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Det ryktes at CFM sliter med å møte målene sine som lovet vedr. SFC (Specific Fuel Consumption). Det skal være snakk om opp til 4-5% dårligere SFC på LEAP-1B som vil bli brukt på 737MAX, mens det er litt bedre på LEAP-1A som skal brukes på A320NEO med 2% dårligere SFC.

På samme tid har man gått langt hos PW og sagt at ting er bedre enn lovet. PW har i tillegg snakket om en 3% forbedring innen 2019. Det virker som PW er en bedre motor, mye fordi selve teknologien er annerledes. CFM valgte en mer tradisjonell rute, men med revolusjonerende valg av materialer. Nå kan PW ta i bruk litt av de vågale materialvalgene, og hoppe forbi CFM igjen. Valgte SAS feil motor?

http://www.aspireaviation.com/2015/03/19/boeing-nsa-mom-launch-hinges-on-737-max-progress/
CFM Leap-1B engine misses SFC spec by 4-5%; -1A 2%
Valve modulating HPT cooling failed more than once; nacelle showing heat damage
737 MAX total COC per seat advantage narrows from 8% to 3-4%
A320neo Space-Flex’s 3 extra seats further reduce differential to 1-2%
737 MAX 9 range drops to 3,415nm; MAX 8 to 3,439nm

http://aeroturbopower.blogspot.de/2015/03/cfm-leap-1b-missing-sfc.html

Samtidig har PW sagt at de nå vil øke sine listepriser på PW GTF serien. Tydelig at de forventer økt ordreinngang:
http://aviationweek.com/commercial-aviation/pratt-whitney-hikes-gtf-list-prices
Pratt & Whitney will increase the list prices of its PW1000G geared-turbofan family later this year to reflect what it believes will be increased value from better-than-anticipated performance.

The price-hike decision follows a review of data from the ongoing PW1000G-powered Airbus A320neo and Bombardier CSeries flight-test programs, and comes as the engine maker prepares to support upcoming first flights of the PW1000G-powered Mitsubishi Regional Jet in coming months.

PW Plans Performance Upgrade for GTF engine
Pratt & Whitney is developing an upgrade for the PW1100G geared turbofan that should reduce fuel consumption by 3% after 2019.

The manufacturer and its partners want to raise the aerodynamic efficiency of the Airbus A320neo engine through improved blade profiles and component contours, said MTU chief operating officer Rainer Martens at the German engine specialist’s annual results presentation in Munich on 18 February.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Det ryktes at CFM sliter med å møte målene sine som lovet vedr. SFC (Specific Fuel Consumption). Det skal være snakk om opp til 4-5% dårligere SFC på LEAP-1B som vil bli brukt på 737MAX, mens det er litt bedre på LEAP-1A som skal brukes på A320NEO med 2% dårligere SFC.


Jeg tok opp det samme i 737MAX tråden, men det at 1A motoren til NEO er 2% bak kravene på dette tidspunktet er ikke nødvendigvis et problem, ei eller unormalt. Husk at Leap'en er vel produksjonsklar nesten et år senere enn GTFen
Det skal også sies at det er andre ting som også spiller inn på økonomien, som vedlikehold og finansiering, som kan være forskjellig på de to motorene

Jeg har også mer tro på PW her, som tror ikke man skal avskrive CFM Leap på A320neo.

Derimot har CFM sine ingeniører lange dager foran seg hvis det stemmer at 1B er 5% bak kravet. Og Boeing har et lite problem
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Da har testmaskin #2, og den første NEO bygget i Hamburg på sin første flytur. Også denne har PW motor, som den første, da CFM motorene ligger et stykke bak i utviklingsløpet

fc3a217577a89fc85d1742ed4a37ee1c.jpg
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

A320 bør vel bestilles med PW1100G motorene da motorene testes og viser bedre data på CS100 i PW1500G versjon. En motor på FTV1 hadde turbin failure og vingen ble skadet.
CFM har ikke noe bedre statistikk og det høres ikke bra ut med høyere forbruk.
Dette vil si høyre turbintemperaturer og kortere levetid.
Jeg har stor tro på å skille Fan med en gearbox i forhold til Kompressor og turbin slik PW gjør. Her er vel gearbox å se på som svakeste ledd og gir stort energitap.
PW har god erfaring med gearbox på Propeller Aircraft PW100 series.
Klare fordeler med PW1100G på A320NEO.
 
Re: SAS med ordre på 30 A320neo (+11 opsjoner)

Ta en track på D-AVVA idag från Seville.
Man testar verkligen dessa maskiner för Certifiering...
Kunde inte upplasta en bild ....
 
Last edited by a moderator:
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Hvordan er status på 319 og 321? Tror de store motorene kommer til å få A321 til se ganske sprek ut!

Atle
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Hvordan er status på 319 og 321? Tror de store motorene kommer til å få A321 til se ganske sprek ut!

Atle

Den første av de to A319NEO i testprogrammet bør vel rulle ut om ikke så lenge. Det er den med P&W motorer. Så følger CFM en stund etter det.

Følgene maskiner er de åtte som skal delta i testingen

MSN6101 A320NEO PW
MSN6282 A320NEO PW
MSN6419 A320NEO CFM
MSN6464 A319NEO PW
MSN6620 A319NEO CFM
MSN6642 A320NEO CFM
MSN6670 A321NEO PW
MSN6839 A321NEO CFM

De to første flyr alt og nummer tre har rullet ut fra fabrikken. Airbus leverer i disse dagen fly rundt MSN6550, så de resterende her ligger ikke så langt bak i løypa

Her er en foreløpig liste over de første A320NEO som er planlagt til kunder, samtlige med PW motorer

- MSN 6720: A320-271N, Indigo
- MSN 6744: A320-271N, Indigo
- MSN 6772: A320-271N, Qatar Airways
- MSN 6799: A320-271N, Indigo
- MSN 6801: A320-271N, Lufthansa
- MSN 6819: A320-271N, Indigo
- MSN 6829: A320-271N, Qatar Airways
- MSN 6833: A320-271N, Spirit Airlines
- MSN 6849: A320-271N, Indigo
- MSN 6860: A320-271N, Indigo
- MSN 6884: A320-271N, Lufthansa
- MSN 6868: A320-271N, Indigo
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Ser ut som en av testmaskinene fikk seg en ekstra test, da den under avgang denne uken fikk en birdstrike, etter og ha slukt en hegre

https://www.facebook.com/5194054114...9405411440390/849483451765916/?type=1&theater

Airbus sier at det ikke vil forsinke sertifiseringsprosessenen

http://aviationweek.com/commercial-aviation/bird-strike-will-not-affect-a320neo-timeline-says-airbus
An apparent bird strike on Pratt & Whitney PW1100G-powered A320neo MSN6101 will not impact the timing of the overall certification program, nor delay the entry-into-service set for year-end, Airbus says.
 
Re: Airbus 320-NEO statustråd

A320neo Testmaskin nummer tre, men den første med CFM Leap motorer hadde sin første flight i dag


Samt at ACJneo programmet har blitt lansert da første ordre på en business jet i NEO programmet nå er mottatt

http://www.airbus.com/newsevents/ne...eo-family-with-order-from-acropolis-aviation/
Airbus has launched the ACJneo (New Engine Option) Family with an order for an ACJ320neo from Acropolis Aviation of Farnborough, near London, which is the first to order the new aircraft.
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO statustråd

Første A321noe
u83YBA

https://flic.kr/p/u83YBA

I tillegg så har Airbus møtt på noen utfordinger i testingen. PW maskinene har ikke vært på vingene på endel uker da en feil er blitt funnet i motorene som må først fikses. CFM maskinen har såvidt begynt testingen og er fullt opptatt med det, så derfor ingen NEO på årets Paris show
Airbus regner fremdeles med og ha A320 med PW motorer sertifisert og klart for levering til høsten selv om første levering blir noe forsinket, og første CFM levert til neste vår
 
Last edited:
Re: Airbus 320-NEO statustråd

P&W skal nå ha fikset feilen ogplanlegger levere et sett nye motorer til Airbus mot slutten av måneden så de kan gjennoppta testingen av A320neo med PW1100G motorer så de rekker levering av første maskin til Qatar i fjerde kvartal i år

http://atwonline.com/atw-location/pratt-deliver-a320neo-engines-fix-airbus-late-june
Pratt & Whitney said it will deliver retrofitted PW1100G geared turbofan (GTF) engines to Airbus by the end of June to enable the resumption of GTF-powered A320neo flight testing.
 
Back
Top