Re: Airbus 320-NEO statustråd
CFM motoren har en mer tradisjonell tilnærming mens PW har en mer radikal og ny design.
CFM har økt virkningsgraden hovedsakelig gjennom bedring av den termisk- og
effektive virkningsgraden. Dette har de gjort gjennom forbedret design av aerodynamikk,
materialvalg, forbrenning og økt kjøling slik at man kan tillate høyere trykk og temperatur.
Man sparer også vekt.
PW har utviklet en ny gearbox som gjør at turbin kan ha en høyere hastighet enn N1 fan disken (3:1). På den måten kan
de ulike stegene jobbe på mer riktig turtall og har dermed en mye bedre virkningsgrad.
I tillegg har den en ekstremt høy Bypass Ratio på 12:1, mot dagens 737 motor på rundt 5:1 som
også bidrar sterkt til den økte virkningsgraden. Her er det også vektbesparelser.
W
CFM motoren har en mer tradisjonell tilnærming mens PW har en mer radikal og ny design.
CFM har økt virkningsgraden hovedsakelig gjennom bedring av den termisk- og
effektive virkningsgraden. Dette har de gjort gjennom forbedret design av aerodynamikk,
materialvalg, forbrenning og økt kjøling slik at man kan tillate høyere trykk og temperatur.
Man sparer også vekt.
PW har utviklet en ny gearbox som gjør at turbin kan ha en høyere hastighet enn N1 fan disken (3:1). På den måten kan
de ulike stegene jobbe på mer riktig turtall og har dermed en mye bedre virkningsgrad.
I tillegg har den en ekstremt høy Bypass Ratio på 12:1, mot dagens 737 motor på rundt 5:1 som
også bidrar sterkt til den økte virkningsgraden. Her er det også vektbesparelser.
W