Air France A340 av rullebanen i Toronto

Fantastisk at dette gikk så bra når katastrofen var så nær. Det er vel ingen tvil om at bra trening i bl.a simulator for både piloter og kabincrew har bidratt til en meget effektiv evakuering( vil tro at motivasjonen for rask evakuering hos pax var tilstede når flammene slikket oppover vingen på andre siden :p ).
Er det noen som vet hvordan det er fatt hos LCC mht simulatortrening for kabincrew ?
Er det myndighetskrav til dette? Hva med kontrakterte CA som f,eks Ryanair hyrer inn på mer eller mindre timebasis?

Nye bilder har kommet på nettet, legg merke til at folk er dumme nok til å dra med seg bager og poser de hadde med seg ombord.

AF358_3.jpg

AF358_4.jpg

AF358_2.jpg

AF358_5.jpg

Originally posted by LN-AFG
Nye bilder har kommet på nettet, legg merke til at folk er dumme nok til å dra med seg bager og poser de hadde med seg ombord.

Vil vel ikke kalle dem dumme.... I en slik situasjon tenker man ikke veldig klart. De fleste har sikkert ikke skjønt hva som har skjedd fordi det skjedde så fort, noen er nok i sjokk, og da handler man ikke akkurat rasjonelt. Det er nok litt for enkelt å si etterpå at det er dumt å dra med seg bager og poser i en slik situasjon. For mange føltes det sikkert riktig der og da.

Ellers interresant at dette kalles et mirakel av diverse medier, og at crewet betegnes som helter. NRK er dem eneste så langt av norske medier som jeg har sett har laget noe fornuftig ut av saken med litt vekt på at det er dette crewet er trenet for, at flyet skal være tømt etter 90 sekunder i henhold til regelverk for sertifisering av fly, at det også gjelder trening for crew etc. TV2 var mer opptatt av å fortelle om at det var et mirakel og at flyet ble tømt på rekordtid. Selvfølgelig synes jeg også at det er bra at det gikk som det gikk, og crewet gjorde helt klart en veldig bra jobb, men kunne man egentlig forventet noe annet når flyet endte opp så helt som det gjorde og ingen pax ble alvorlig skadet i utgangspunktet?

Uten å spekulere i årsaken til ulykken, så finnes det eksempler på ulykker hvor crew først har blitt omtalt som helter, og når årsaken har blitt funnet så har tonen vært en helt annen.

Men igjen - bra at alle overlevde og ingen ble alvorlig skadet!

CL

Originally posted by Superhai
På bildene over ser det ut som sliden ikke har virket?
Slidene virket, men de er noksaa brannfarlige, saa de ble ikke utloest ved alle utganger

Og slik så det ut etterpå, vi får vel kalle dette hull-loss...

fly1epa.jpg

Foto: SCANPIX/EPA/Dagbladet

Synes det forresten så ut som brannmanskapene lot flyet brenne ut etter at alle pax var ute. De dusjet litt på brannen innimellom, men ikke hele tida. Så brannen blusset opp igjen stadig vekk.

Jeg tror heller det var den kraftige vinden som var i området på den tiden, som gjorde slokningsarbeidet vanskelig. Det området flyet lå i gjorde det jo også vanskelig for brannbilene å komme helt intil det området som sto i brann.

Husk at oppgaven til flyplassbranntjenesten er å redde liv, ikke verdier. De kjøler ned flykroppen og kontrollerer brann så lenge at alle mennesker er ute. Har de da igjen noe slukningsmidler vil de bruke dem kontrollert for å slokke brannen.

Jo, det er vel slik det henger sammen. Skulle tro at det er poeng å bevare mest mulig for havarikommisjonen ? Men de kommer vel langt med "boksene"

Ofte er det bedre å bare å la brannen brenne ut av seg selv enn å slokke brannen, spesielt når det gjelder gass. Hvis det var en del fuel igjen i tankene tipper jeg de lot dem brenne ut istedet for å risikere en eksplosjon på grunn av høyt trykk.

Originally posted by Farmer

Er det noen som vet hvordan det er fatt hos LCC mht simulatortrening for kabincrew ?
Er det myndighetskrav til dette? Hva med kontrakterte CA som f,eks Ryanair hyrer inn på mer eller mindre timebasis?

Noen som vet noe om dette ?

A340 har trimtank i halen. Et lite søk på Google ga meg følgende:

"Fore-aft trim (and thus optimum center of gravity) is achieved by auto-transfer of fuel to and from an aft-located fuel trim tank located in the horizontal stabilizer."

CL

Ikke vet jeg hva som er myndighetskravet , og ikke er "kilden" min tilgjenngelig [men i en kabin et sted over oss...] , men i SAS er det slik etter hva jeg har forstått.
Initielt kurs ved ansettelse er på endel uker (4-6 eller noe slikt, noen år siden ...)
Så er det årlige refresh kurs , dette er pr. flytype og er vel på 3 (2?) dager og avsluttes med examen.
Så er det slik at om man ikke flyr på 8(12?) uker [sjukemeldt, ferie ell.) så må man ta refresher kurset på nytt . Og er man lengere borte , f.eks permisjon noen år, så må man ta hele type kurset på nytt , som er på 5 dager (?) .
Det er også krav om minimums antall timer i lufta i løpet av en periode , aktuelt for de som enten et mye småsjuke, eller jobber delt mellom bakkejobb/kabinjobb.

Men det du spørr om Farmer har jeg ikke svar på , altså hva som er myndighetskrav, og hva "the real" LCC' praktiserer.

/Geir

Kan ikke forestille meg at LCC-ene gjør mer enn minstekravet fra myndighetene. Det ligger i sakens natur. Lave kostnader = minstekrav.

Originally posted by P.A. VIKING

Ikke vet jeg hva som er myndighetskravet , og ikke er "kilden" min tilgjenngelig [men i en kabin et sted over oss...] , men i SAS er det slik etter hva jeg har forstått.
Initielt kurs ved ansettelse er på endel uker (4-6 eller noe slikt, noen år siden ...)
Så er det årlige refresh kurs , dette er pr. flytype og er vel på 3 (2?) dager og avsluttes med examen.
Så er det slik at om man ikke flyr på 8(12?) uker [sjukemeldt, ferie ell.) så må man ta refresher kurset på nytt . Og er man lengere borte , f.eks permisjon noen år, så må man ta hele type kurset på nytt , som er på 5 dager (?) .
Det er også krav om minimums antall timer i lufta i løpet av en periode , aktuelt for de som enten et mye småsjuke, eller jobber delt mellom bakkejobb/kabinjobb.

Men det du spørr om Farmer har jeg ikke svar på , altså hva som er myndighetskrav, og hva "the real" LCC' praktiserer.

/Geir

Nokså identisk med det som REAL LCC in NORWAY har.......sies det :wow:

De foerste meldingene har begynnt aa komme fra etterforskningen:

According to Real Levasseur, the chief of the Investigation team, "everything was normal onboard the a/c during the approach and when it touched the rwy."
The A340 landed "in the landing area", on a normal distance from the Rwy threshold, and not half Rwy as some people said.

3 on the 4 thrust reverse were in use, when the a/c left the rwy, Nothing is sure yet for the 4th one as it has been severely damaged in the crash.

The investigators say that "a strong tail wind contributed to push the aircraft while on the Rwy, then out of it at the speed of 80 knots." this would confirm the theory of a sudden change of the wind direction right after the plane has landed...

efly3.jpg

Foto fra Dagbladet.no

Når jeg så dette bildet fra Dagbladet.no slår det meg at vingene er forholdsvis hele i forhold til kroppen som er helt utbrent.

Er det tilfeldig eller er vingene laget for å tåle en brann?

Back