Usikker på hva jeg forstår med at fly skal fly 100% på SID og STAR-strukturer, det kan da umulig være mange som gjør. Jeg kan jo relatere til flyplassene jeg kjenner til, men våre SID-STARs er designet for å holde fly fra hverandre ved normal climb/descend ved "høy" trafikk, men det er ikke et eneste fly som flyr hele SID/STAR hos oss. Strukturen sikrer atskillelse og relativt lav arbeidsbelastning for flygeleder i forhold til trafikkmengden - også gir man direkteruting og/eller vectors når det er hensiktsmessig og har kapasitet - hvilken på et eller annet tidspunkt gjelder ALLE fly.
På Sola har vi som kjent kryssende rullebaner, og vi har prosedyrer for samtidig bruk med helikopter f.eks, men vi bruker ikke de kryssende rullebanene samtidig (som i samme sekund) til fly, men vi kan fint bruke de samtidig (som i vekslende) med bevegelser på "annenhver" rullebane. F.eks. kan vi bruke RWY18 på avganger og den kryssende RWY10 for landinger. Vi kan ha en landing på RWY10 samtidig som vi har satt et fly på terskel på RWY18. Når det landede flyet har kommet ned i taxe-hastighet og bekrefter "taxi left on TWY G" (som er siste taksebane før man når RWY18) kan vi gi avgangsklarering til flyet på RWY18. (Litt andre prosedyrer når de involverer helikoptre).
Det er forøvrig èn flygeleder som kontrollerer begge rullebanene samtidig. I lavtrafikk så har samme flygeleder GND-oppgavene også.
Vi bruker ikke "land and hold short" på fly hos oss (selv om vi bruker en variant av det på landende helikoptre) - men det har jeg inntrykk av brukes f.eks. i USA (kanskje fjasebase eller Midtiblinken kan bekrefte/avkrefte?)
LGA:
Hvis det nå var èn flygeleder i TWR (som hadde all trafikk) på dette tidspunktet, så burde hen ha alle forutsetninger for å kjenne til all trafikk på manøvreringsområdet.
Alle mennesker gjør feil - men utfallet av feilene kan mitigeres med f.eks. økt bemanning, prosedyrer, redusert trafikk, automatikk osv. Og skal ingen stikke under en stol at alt koster penger, eller har en økonomisk konsekvens. Det ser vi på SAS-hendelsen i Brussel hvor airbusen kunne vært utstyrt med automatikk i cockpit som ga advarsel ved forsøk på take-off fra en taxebane, man kunne vært 3 i cockpit.
Man kan ha stopp-lys-rekker - manuelle eller automatiske. Man kan sørge for at all kommunikasjon foregår på engelsk og på samme frekvens, sånn at alle aktørene får med seg hva som blir sagt. Som Midtiblinken nevnte i en tidligere post; "hvis man hører at noen får lov til å krysse den rullebanen man er i ferd med å lande på, så går man rundt". Men hvis man har klaska hjula i bakken allerede så er det gjerne ikke en mulighet man har. Man kan ha dublerte, trippel-systemer for alt. Man kan stenge ved tåke. Man kan stenge på natta. Det er jo et hav av muligheter som man vurderer opp mot hverandre.