• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin sliter tungt

Re: Air Berlin sliter tungt.

...akkurat som da han blankt avviste IC ops og lo av planene til Feel Air noen uker før DY selv annonserte oppstart.

Når det er sagt så tror jeg ikke DY er involvert i dette.

Enig. Her sitter man på gjerdet, avventer omstrukturering og rutekutt og er klare til å skli inn på kort varsel.

Uten å kjenne trafikktallene, vil jeg tippe 'Hub Palma' ligger tynt an, og det vil jeg tro er svært fristende for DY ..

BER flyr 37 daglige flighter fra PMI (det er det i hvert fall kommende 24 timer), hvor 9 av dem er innenlands i Spania.

Enig. Her sitter man på gjerdet, avventer omstrukturering og rutekutt og er klare til å skli inn på kort varsel.

Uten å kjenne trafikktallene, vil jeg tippe 'Hub Palma' ligger tynt an, og det vil jeg tro er svært fristende for DY ..

Fristende, men måske de skal passe på ikke at "presse citronen" for meget...DY kan jo risikere at blive ligeså ildeset som FR....måske
Hilsen Ole

...akkurat som da han blankt avviste IC ops og lo av planene til Feel Air noen uker før DY selv annonserte oppstart.

Når det er sagt så tror jeg ikke DY er involvert i dette.

Klart, du vet jo aldri var "Kjosern" finner på. Jeg synes det er interessant hvis de kjøper seg opp i AB, spørsmålet er om de er villig til å ta risikoen. http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/6033577/ Hvis du leser gjennom noen av innleggene her så virker det som om folk er relativt lite imponert over hvordan AB er organisert. Spørs om kostnadene er større en gevnisten, men dette vet nok Kjos allerede.

Spørsmålet er vel om Etihad skrur igjen oljekranen eller ikke.

Men vil et eventuelt sammarbeid mellom Etihad og Norwegian gå greit ? Jeg regner med at Etihad ikke har planer om å trekke seg ut av Air Berlin ...

Men vil et eventuelt sammarbeid mellom Etihad og Norwegian gå greit ? Jeg regner med at Etihad ikke har planer om å trekke seg ut av Air Berlin ...

Gitt et oppkjøp av DY her, så kan de vel benytte det som AB allerede har med EY til og inkludere Skandinavia, og vips, så var EY inne her på et blunk.

Tviler sterkt på om DY er interessert i en minoritets aksjepost i noe selskap.
Det er bare å kjøpe seg problemer og forpliktelser.

W

Spørs om DY tørr å gå innpå noe her. Ett sugerør er allerede inne i DU, hvorfor gamble med AB, tror heller de gambler på at eiere ikke vil ha ny med mer kapital, og vips har man ett konkursbo å forsyne seg av.

Kan det hende at Kjos snuser på 787-flyene som Air Berlin har kjøpt? Hvis Air Berlin sliter så mye som de gjør så kan det vel kanskje hende at flykjøp må nedprioriteres? Tviler på at Kjos er interessert i noe annet av selskapet.

Tviler på at Kjos er interessert i noe annet av selskapet.

Slots In MUC, TXL eller DUS er vel også noget værd, og 738 kan vel også bruges hvis de er på gode leasekontrakter.

Det forsøkes visstnok nå med en merger med Alitalia. Det høres jo på flere måter ut som en svært dårlig idee. Begge har jo like dårlig økonomi og Alitalia er frynsete finiansiert av det Italienske postvesenet for å hvitvaske ulovlig statsfinansiering.

Er det noe håp for at AB skal få noe erstatning for Berlinfadesen? De rigget seg vel opp for den nye flyplassen som ble utsatt kort tid før åpningen og som enda ikke har åpnet?

Er det noe håp for at AB skal få noe erstatning for Berlinfadesen? De rigget seg vel opp for den nye flyplassen som ble utsatt kort tid før åpningen og som enda ikke har åpnet?

Var vel rundt 450 millioner kroner de skulle ha i kompensasjon. Mener at jeg leste om en rettsak i januar, men de krangler vel fortsatt.

Ifølge en på a.net virker det som hele selskapet skal bli tatt av børsen:

From what is kown so far, the intention is to distribute the 50,1% of the Shares among the present and past AB Management. If that is so, they might get generous loans from a Country in the Middle east, or may be from private persons there.

Ryktene sier videre at finansiering av 50,1%-eierandelen til lederne i Air Berlin og enkelte andre sentrale tyske eiere gjøres veldig lukerativ fra finansinstitusjoner i Gulfen.

Etterhvert ser det ut til at det går opp for tysk presse hvilken håpløs økonomisk hengemyr Air Berlin er kommet i. Så langt har Air Berlin holdt småaksjonærer rolige med å bruse med Etihad og arabiske investorer. Nå har det tyske kredittilsynet fått mistanke om at Air Berlin bevisst holder tilbake opplysninger aksjonærer har krav på. Artikkelen nedenfor spår en snarlig sinne eksplosjon fra Air Berlin aksjonærer.

http://www.n-tv.de/wirtschaft/Air-Berlin-bekommt-Aerger-article12559511.html

Air Berlin har endelig lagt fram 2013 tall. Det ble et netto resultat på minus 315.5 mill euro. Egenkapitalen ender på minus 181.9 mill euro. For å holde Air Berlin på vingene skal største aksjonær Ethihad gi et konvertibel lån plikt til å betale renter på 300 mill euro (fint å ha rike venner i arabia når kassa er tom).

Dette mener Air Berlin skal kunne aksepteres som egenkapital. Det er en tvilsom tolking av regelverket i og med non EU eiere kun kan eie opp til 50%. Jeg ser ikke bort fra at protester fra Lufthansa vil kunne komme.

Nytt omfattende spareprogram i Air Berlin er uansett varslet.

Back