• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin sliter tungt

Re: Air Berlin sliter tungt.

Skattejakt koster penger. Bedre økonomi i å pelle nedfallsfrukt ... .

Det ville jo være synd hvis AB forsvandt, selvom nogen nok synes det modsatte..har fløjet med dem flere gange og det har altid være helt i orden..'

Hilsen Ole

Kan det være Ethiad har åpnet lommeboken ytterligere? De eier jo allerede en del av selskapet :-)

Kan det være Ethiad har åpnet lommeboken ytterligere? De eier jo allerede en del av selskapet :-)

Etihad eier 29 prosent av selskapet. I januar kom det vel frem at Air Berlin måtte kutte ytterligere 10% av arbeidsstyrken samt at de må kvitte seg med enda flere fly. Skandalen BER hjelper vel heller ikke. Spørsmålet er om Etihad dytter inn mer kapital og tar over mer av selskapet hvis Air Berlin ikke klarer å kutte så mye som ønsket.

Og så er det alltid påfallende vittig at noen må trekke inn Norwegian uansett hva som skjer med andre selskap. Som om det er Norwegian sin feil at Air Berlin sliter og at BER ble en katastrofe... Air Berlin har allerede kuttet arbeidsplasser og solgt fly, ingen av flyene har havnet i Norwegian og såvidt jeg vet har ikke Norwegian tatt over noen ansatte heller.

Og så er det alltid påfallende vittig at noen må trekke inn Norwegian uansett hva som skjer med andre selskap. Som om det er Norwegian sin feil at Air Berlin sliter og at BER ble en katastrofe... Air Berlin har allerede kuttet arbeidsplasser og solgt fly, ingen av flyene har havnet i Norwegian og såvidt jeg vet har ikke Norwegian tatt over noen ansatte heller.

Om du siktet til min post, så nevnte jeg ikke at det er DY's feil, drog vel bare Kjos's uttalelse om at "da kjøper vi et selskap" og AB har vel allerede rettigheter dit Kjos vil fly.
Og ingenting overrasker meg når det gjelder Kjos, han gjør mange ganger ting som man minst kunne ane.

Det ville isåfall bety Kjos i spann med Ethiad ... Huttetu !!

Det ville isåfall bety Kjos i spann med Ethiad ... Huttetu !!

Hvorfor ikke, han er jo der allerede, switche fra DXB til AUH, Ethiad ultralight, nynner på Leonard Cohen's First we take....................

LN-NIB kom fra Air Berlin

Var teknisk sett aldri i drift hos Air Berlin men ble levert til Norwegian fersk fra fabrikken i Air Berlin sine farger. Men ja, du har rett.

Spørsmålet er vel om Etihad lar Air Berlin bli dyttet utfor stupet, er vel også grenser for mye penger Etihad vil investere i Air Berlin..

Siste ryktet er at det jobbes med en plan hvorved selskapet likvideres og restartes med ny kapital fra scratch med backing fra arabiske investorer. Altså ikke ulikt det som ble gjort da Sterling ble til Cimber Sterling i 2008. Et problem med det er vel at arabaere kun kan eie maks 49.9% i et europeeisk flyselskap. Europeiske investorer må da hoste opp den andre halvparten.

"Die Billig-Fluglinie kämpft seit langem mit Verlusten. Nun will sie sich laut Insidern komplett neu aufzustellen. Die Treibende Kraft hinter den Plänen sind arabische Investoren."

Kjos uttalte vel etter Fly Nordic oppkjøpet, at dette var noe de aldri skulle gjøre igjen. Så jeg har mine tvil om at de vil overta selskapet. På den annen side er vel Air Berlin en langt sterkere merkevare enn FlyNordic var, noe som i seg selv gir selskapet en verdi. Norwegian er vel ikke spesielt kjent i kjernemarkedet til Air Berlin.

Last edited:

Kjos uttalte vel etter Blue1 oppkjøpet, at dette var noe de aldri skulle gjøre igjen. Så jeg har mine tvil om at de vil overta selskapet. På den annen side er vel Air Berlin en langt sterkere merkevare enn Blue1 var, noe som i seg selv gir selskapet en verdi. Norwegian er vel ikke spesielt kjent i kjernemarkedet til Air Berlin.

Du mener Flynordic?

og her så jeg gerne BU662 på banen med en grundig analyse af AB`s økonomiske situation
Hilsen Ole

SK931, BU662 har vel fått munnbind siden han sitter på mye innsideinformasjon.

Back