• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air Berlin sliter tungt

Re: Air Berlin sliter tungt.

Spørsmålet er hvor mye bedre/mindre dårlig det hadde gått hvis BER hadde vært i drift og AB's hovedhub ikke hadde vært en blanding av skur, 60-talls design og ombyggde parkeringhus aka TXL?

Etter en tur med de OSL-TXL-LPA nylig, så mener jeg at resten av produktet deres er bra
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Redsel og gru !
Musikkorpset mitt har 85 biletter med AB hjem den 16 juni.
Får håpe det holder på frem til da :(
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Er jaggumeg trist lesing når du ser på historien til regnskapet til AB. Den eneste grunnen til at de såvidt fikk pluss på balansearket i fjor var fordi FF-programmet ble solgt til Etihad. Utenom det må vi tilbake til 2007 før de sist gikk i pluss. De skal altså kvitte seg med flere fly, flere ansatte og muligens øke setekapasiteten i allerede eksisterende fly. Såvidt jeg husker er det en rad mer i Condor sine A320/321 enn det AB har i sine A320/321.

Avtalen mellom AB og Etihad er ifølge FT.com slik:

The airline said on Sunday night that its main shareholder Etihad Airways had subscribed to a subordinated bond worth €300m, and that it will issue a new bond worth at least €150m. It will make an exchange offer to bondholders with notes due in 2014 and 2015, offering new bonds with a maturity in 2019. Etihad is also extending a credit facility for Air Berlin from 2016 to 2021.

Lukter EU-granskning lang vei her.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Kan ikke la vær å tenke på at der er noen likhetstrekk mellom AB og SK:
- Diversifiserte flåter
- Selger unna asset for å ha nok likviditet
- Ubestemt forretningsmodell(full service, low-cost,charter)
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det som er litt spesielt med Air Berlins og Etihads plan er at den bryter med balanse regnskapets grunnlov, nemlig "eiendeler=gjeld+egenkapital". Etihad skal yde Air Berlin er lån på 300 mill euro. Det lånet skal ikke defineres som gjeld, men som egenkapital. Det er vel ikke vanlig regnskapspraksis.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det som er litt spesielt med Air Berlins og Etihads plan er at den bryter med balanse regnskapets grunnlov, nemlig "eiendeler=gjeld+egenkapital". Etihad skal yde Air Berlin er lån på 300 mill euro. Det lånet skal ikke defineres som gjeld, men som egenkapital. Det er vel ikke vanlig regnskapspraksis.

Tja. Eiendeler=gjeld+egenkapital gjelder jo uansett om pengene som skytes inn regnes som ek eller gjeld.

Ikke alle har samme regler som i Norge. Bl.a har jo SAS en del hybridkapital som etter norsk regnskapsskikk ville blitt regnet som gjeld i Norge, mens i Sverige går det som egenkapital. Kapital som kommer fra eiere er ikke alttid svart hvitt om er EK eller gjeld....
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Det som er litt spesielt med Air Berlins og Etihads plan er at den bryter med balanse regnskapets grunnlov, nemlig "eiendeler=gjeld+egenkapital". Etihad skal yde Air Berlin er lån på 300 mill euro. Det lånet skal ikke defineres som gjeld, men som egenkapital. Det er vel ikke vanlig regnskapspraksis.

SAS gjorde nylig noe tilsvarende da de hentet inn hybridkapital.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin legger fram 2Q resultater i morgen. Noen tall ble presentert allerede i kveld. Driftsresultat på minus 6.9 millioner EUR mot minus 8.1 millioner i fjor. Egenkapitalen er nå minus 270.5 millioner euro.

Selskapet skal restruktureres. Flåten skal reduseres med 10 fly. Mer info legges fram i morgen.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Air Berlin legger fram 2Q resultater i morgen. Noen tall ble presentert allerede i kveld. Driftsresultat på minus 6.9 millioner EUR mot minus 8.1 millioner i fjor. Egenkapitalen er nå minus 270.5 millioner euro.

Selskapet skal restruktureres. Flåten skal reduseres med 10 fly. Mer info legges fram i morgen.
Det kan vel have betydning for deres datter selskaber i Østrig og Schweiz
Hilsen Ole
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Detaljer skal presenteres ved slutten av SEP. Noen nökkelord ble nevnt. Harmonisering av Narrowbody jet flaten, redusere produksjonen og antall fly og review av sine AOC's.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

God analyse av situasjonen og planene fremover finnes her. En del positive tegn...

CAPA

W
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

AirBerlin annonserte i dag at de kansellerer ordre på totalt 33 fly fra Boeing. 18 737 og 15 787

http://www.airberlingroup.com/en/pr...nt-with-boeing-on-cancellation-of-33-aircraft
airberlin has reached an agreement with Boeing that orders for 18 Boeing 737 and 15 Boeing 787 aircraft at a price of currently some 5 billion USD be rescinded. The termination agreement for these 33 aircraft does not include any compensation to Boeing from airberlin group, and represents a further important step in the gradual harmonisation of the airline's narrow-body fleet.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Hvilket vil si at det ikke blir noen B787 på AB. Kanskje like greit at den store langdistansesatsingen uteblir, når man fremdeles ikke vet når BER åpner (eller om den åpner i det hele tatt, for den saks skyld :lol:)

Blir ikke veldig overrasket om alle Boeing 737-700 som allerede er i flåten, også ryker.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Kanskje aksjeeierne i AB bør inngå en "swop-deal" med Kjos.
Sikkert noen synergier å hente.
 
Re: Air Berlin sliter tungt.

Hvilket vil si at det ikke blir noen B787 på AB. Kanskje like greit at den store langdistansesatsingen uteblir, når man fremdeles ikke vet når BER åpner (eller om den åpner i det hele tatt, for den saks skyld :lol:)
.

Tja, det kan godt være det dukker opp noe for det. Eieren Etihad sitter jo på en haug med opsjoner
 
Back
Top