Parat har vært spesielt opptatt av tre forhold knyttet til lærlingordningen i Norwegian. Det gjelder kvaliteten på opplæringen, antallet lærlinger og lønnsforholdene for lærlinger. Ikke alle forhold vedrørende lærlingordningen er spørsmål som lar seg regulere i forhandlinger mellom partene.
Når det gjelder selve lærlingordningen og kvaliteten av denne, er det Fylkeskommunens ansvar. I Akershus Fylkekommune er det Yrkesopplæringsnemnda (Y-nemnda) som godkjenner lærebedriftene, læreplanene og den enkelte lærekontrakt. I Akershus er dette delegert til Fagopplæringskontoret.
Læreplanen for reiseservicefaget forutsetter at lærlingen får en allsidig opplæring og bred kompetanse innenfor reiseliv. Etter Parats oppfatning er Norwegians virksomhet for smal til å tilfredsstille disse kravene. Det er derfor ikke uvanlig at det inngås samarbeid med andre virksomheter for å få til et bredt nok tilbud. Vi mener også at en for stor del av læretiden foregår i kabinen, og at antallet lærlinger er for høyt i forhold til den faglige oppfølging selskapet kan tilby. Dette har vi påpekt både i møter med Norwegian og med Fagopplæringskontoret. Etter det vi vet jobber nå Norwegian med å revidere sin opplæringsplan slik at en mindre del av læretiden foregår i kabinen.
Disse forhold må Yrkesopplæringsnemnda (Y-nemnda) ta stilling til når de skal møtes den 20. november. Både Parat, Norwegian Kabinforening, NHO Luftfart og Norwegian forutsetter at Y-nemnda i sin behandling tar stilling hvor stor del av læretiden som kan foregå i kabinen. Skulle nemndas behandling medføre at lærlingordningen må endres, skal eventuelle tilspasninger skje etter forutgående drøftinger med kabinforeningen.
Parat har vært opptatt av at lærlingene i Norwegian synes å erstatte ordinær arbeidskraft i kabinen. Det er ikke akseptabelt, og må endres. Derfor har vi fått inn en bestemmelse om at antall lærlinger må stå i forhold til fast ansatte, slik at omfanget av lærlingordningen ikke strider mot stillingsvernsreglene i arbeidsmiljøloven. I tillegg har vi fått mulighet til å ta opp saken i forbindelse med mellomårsoppgjøret som starter 1. april neste år. I ytterste konsekvens kan Parat - med hele privat sektor i YS i ryggen – streike for å få til de nødvendige endringer.
Gjennom forhandling og mekling har Parat og Norwegian Kabinforening også fått gjennomslag for en rekke viktige forhold knyttet til lærlingordningen. Det gjelder blant annet følgende:
• Det kan bare være en lærling om bord i kabinen
• Lærlinger kan ikke fungere eller ansettes som kabinsjefer i læretiden
• Bedriften skal legge til rette for at arbeidstakere som allerede jobber i bedriften kan ta fagbrevet
Parat og Norwegian Kabinforening har også klart å forbedre lærlingens lønnsvilkår betydelig. Blant annet vil lærlingenes lønn fra og med 2. læreår gå opp med kr 3000 per måned, og de vil motta full salgsprovisjon for den del av læretiden som tilbringes om bord i kabinen.
Parat og Norwegian Kabinforening ser på dette resultatet som en god start på veien til å få en forsvarlig og god lærlingordning i Norwegian. Vi vil fremover arbeide med forbedring av ordningen både i forhold til Y-nemnda, Fagopplæringskontoret, bedriften og gjennom tarifforhandlinger.
Originally posted by Farmer
Har de en utenlandsorganiasjon som kan ta imot 73 lærlinger i 3 måneder hver med et fornuftig program inkludert språkopplæring.
Originally posted by Farmer
Det står også i artikkelen at lærlingeprogrammet innebærer jobb ute på flyplassene... hvor har Norwegian egne organisasjoner ute på flyplassene ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.