Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik
Jeg synes kritikken mot lærlinge-ordningen begynner å bli litt usakelig og feil-fokusert. En ting er jo at mye av informasjonen vi sitter på kommer fra en fagforening i en forhandlings-situasjon, og ett par som ikke lenger er med på ordningen. I tillegg har vi nok noe rykter, medias fremstilling, og en fagforening som ikke har noe som helst med saken og gjøre.
Av en eller annen grunn skal det at lærlingene er 20+ være ett eller annet problem, og være en medvirkende årsak til at dette er sosial dumping. Jeg vil påstå at en på 20+ er mer våken og har livs-erfaring nok til å avgjøre om de bør bli med på ordningen. De bør være fullt i stand til å avgjøre om de kan leve med de betingelsene de får i kontrakten. Dersom noe er uklart er de på 20+ i stand til å stille spørsmål ved dette. Det burde være værre om det hadde vært snakk om 16-åringer.
Når det gjelder at det har vært 2 lærlinger og 1 vikar om bord på en flygning, ser jeg vel heller ikke det store problemet her (så sant dette er unntaket og ikke regelen). Både lærlingene og vikaren er vel utstyrt med de nødvendige sertifikater for å jobbe i kabinen. Dermed kan jeg ikke se at dette utgjorde noen fare. Med disse sertifikatene kan de vel i teorien gå rett inn i en vanlig jobb som crew i andre selskaper (med forbehold om sertifisering på flytype).
I innleggene så fokuseres det mye på de 46 kronene. Dette er vel begynner-lønnen de første 6 måndene. Deretter øker lønnen hvert halv-år, og siste halvår har de 80% av "fagarbeider-lønn". Dette er standard lærlinge-betingelser. Og igjen, en på 20+ bør være fullt i stand til å vurdere om de kan klare seg på denne lønnen.
Så har vi punktet med at de ikke er garantert arbeid etterpå. Igjen er dette standard lærlingebetingelser. Kontrakene gjelder opplæring i bedrift frem til første forsøk på fagprøve. Slik det fremstilles her, høres det nesten ut som om lærlingene aldri kan få jobb i DY, og at de heller tar inn folk rett fra gata enn å gi tidligere lærlinger jobb. Jeg har ingen tro på at DY har sagt at de aldri kan få jobb hos dem. Det som nok heller er tilfelle er at når DY søker etter cabincrew, så får de mange søknader fra erfarne folk. Erfaringen vil gjøre at disse kommer før lærlingene (siden de aldri har vært fast ansatt, så har de heller ingen ansenitet å falle på). I tillegg er vel kanskje de med mer erfaring mer "stabil" arbeidskraft. Det jeg kan tenke meg at DY har sagt til lærlingene e at de har små sjanser i denne omgangen, og jeg synes det er mer fair enn at søkerne går rundt med falske forhåpninger. Hadde de ansatt lærlinger fremfor noen med 10-15-20 års erfaring, så hadde det også helt klart vært feil.
Noen kritiserer DY for at de har utvidet uten å ansette mer fast crew. Vel, de har fått mange nye lærlinger som skal ha tid i kabinen i en tid hvor de (tilfeldigvis?) er i stor ekspansjon. Hadde de fylt opp disse plassene med fast ansatte hadde de ikke hatt plass til lærlingene. Lærlingene er sertifiserte, og fullt ut i stand til å gjøre jobben. I en situasjon hvor man ekspanderer så mye, og kanskje ikke er like sikker på hvordan denne satsningen vil utvikle seg, så er det kanskje ikke så dumt å satse på vikarer og lærlinger i en periode.
Det er også en del snakk om hvor mye av læretiden som tilbringes i kabinen. Det har vært nevnt tall opp i 80%. Oftere nevnes 60%, og jeg tror vi skal gå ut i fra at det er ett mer normalt gjennomsnitt. Nå kjenner ikke jeg programmet i detaljer, men jeg vil anta at målet er en kunde-relatert jobb innen reiseliv. Hvor får lærlingene bedre erfaring med kundebehandling enn ombord i flyet? Der skal de takle en vanskelig situasjon i ett trangt miljø med 140 tilskuere. I telefonen / bak en skranke, så får man litt mer avstand og pusterom (ikke det at en slik jobb ikke er vanskelig også). Man får også se litt av hvordan ett flyselskap fungerer rundt omkring, og situasjoner som kan oppstå. Husk at opplærings-nemder følger opp lærlingene. Hadde det vært slik at lærlingene var urimelig mye i kabinen i forhold til programmet, så hadde det kommet reaksjoner før.
Tjener DY på å ha lærlinger i kabinen i steden for fast ansatte? JA. Gjør andre bedrifter i andre bransjer det samme? Helt klart. Hvorfor er det plutselig værre når DY gjør det enn alle andre? Det er vel nesten værre når andre gjør det, fordi det da stort sett er snakk om mye yngre folk som ikke i like stor grad er i stand til å vurdere situasjonen og ta vare på seg selv.
Det eneste virkelig kritikkverdige HVIS det er sant, er at DY tar fra dem sertifikatene hvis lærlingene slutter. Finnes det feil i lærlinge-programmet? Helt sikkert. Programmet er forholdsvis nytt, og må nok revideres underveis. Finnes det noen grunn for alt dette oppstyret? Nei.