Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Ang streik. Når et selskap streiker, da får vel ikke handlingselskapet betalt heller da siden det ikke blir noe særlig groundhandling fom torsdag?. Husker da de på Røyken plutselig ble sjuk, da var det stille og rolig da, men for et h...te det ble etterpå når alle skulle reise igjen, KLM kom med 767 og greier, det er ikke ofte det skjer på osl

Det er vanligvis en klausul om at man skal gi minst 24 timers varsel for aa slippe aa betale ..

I tillegg til lærlingene må Norwegian og Parat komme til enighet på spørsmål som blant annet gjelder at arbeidstiden legges opp slik at de ansatte får lange nok frihelger, tid til matpauser og forutsigbarhet i hverdagen.

Dette er jo minst like viktige temaer som lærlingeproblematikken. Virker som at CAer i Norwegian har endel dårligere avtale enn f. eks SAS og WF.
Som noen sa lenger opp: velkommen til hverdagen, Norwegian! Skippertakmentaliteten i et nystartet selskap holder jo ikke evig, selv om Kjos gjerne vil.

Dersom streiken blir et faktum og alle flyene blir stående på bakken, bringer det av spottermessige årsaker opp spørsmålet - hvor blir flyene på OSL stående hen?

Men med min sedvanlige flaks er det nå engang slik at dersom jeg tar med kameraet blir det ikke streik uansett. Så Bjørn Kjos: Jeg vet du leser forumet, hvor mye betaler du for at jeg skal la kameraet bli hjemme? :colgate:

Originally posted by Trety

.s.....å Bjørn Kjos: Jeg vet du leser forumet,...........

Har av og til lurt på om han skriver på forumet også........ :)

Originally posted by Trety

Dersom streiken blir et faktum og alle flyene blir stående på bakken, bringer det av spottermessige årsaker opp spørsmålet - hvor blir flyene på OSL stående hen?

jeg vil tro at de blir parket litt her og der - f.eks. borte ved DYs tekniske "base", på remote-parkering ved innenriks (lett å ta bilder fra veien) og kanskje borte ved den gamle BU-hangaren?

Blir nok da 3 stk i gamle BU hangar, og minst 2 utenfor hangaren om ikke 3.....

på GA siden har jo nå Westair tatt det meste, så der er det ikke mye plass.....

Meklingen mellom Parat/Norwegian Kabinforening og NHO Luftfart/Norwegian startet i dag klokken 1000. Dersom partene ikke blir enige innen midnatt onsdag tas 184 kabinansatte ut i streik. En eventuell streik vil føre til at alle Norwegians fly blir stående på bakken.

De kabinansatte i Norwegian har arbeidsdager på opptil 14 timer, og jobber 12 av 17 helger.

NK/Parat krever bl. a.
Rett til å spise i løpet av en arbeidsdag
Mulighet til rekreasjon og et sosialt liv
Tilstekkelig tid til å utføre pålagte oppgaver
Bedre disponering av mannskap og arbeidstid
At kabinsjefer skal være fast ansatt i Norwegian

Lærlingeordningen i Norwegian er også et vanskelig tema i meklingen

http://www.parat.com/list.aspx?m=7&amid=11762

Ikke redd Norwegian-streik

Kjos innrømmer at de er sårbare for streik. Men han er ikke streike-redd.

http://www.na24.no/naeringsliv/article788780.ece

Kanskje det blir den første og siste streiken i DY? I så fall er det kanskje greit at Kjos har blitt forfatter og kan ha noe annet å leve av ;)

Hvilke direktører går ut og sier dem er redde for streik før streiken er et faktum?
Her gjelder det jo å dysse ned det mest mulig slik at folk ikke stopper og booke billetter.
Norwegian har nok noe å lære av SAS Braathens som har fått god og lang kompetanse på hvordan informere sine reisende ved evt streik både i media og på internettsidene før streiken er et faktum. Hos Norwegian står det ingenting om hvordan en skal forholde seg ved en evt streik.

nei når det gjelder streik har SAS og SASBraathen mye erfaring;)

Det var da merkelig stille rundt dette med en mulig streik i media.
Noen som vet noe om hva som skjer i forhandlingene ?

Skal være enig i at det har vært påfallende stille rund dette i de fleste media, i forhold til omtalen det pleier å få når det "nesten" er streik i et visst annet selskap...NA24 melder i dag om "Stor streikefare i Norwegian" . Lærling-lønn er bare toppen av isfjellet i konflikten kan vi lese der.

Originally posted by LN-RKF

Lærling-lønn er bare toppen av isfjellet i konflikten kan vi lese der.
Men dessverre ikke noe mer om hva isfjellet består i.

Antall frihelger, arbeidstid, matpauser ol. er vel sentrale temaer som er aktuelle. Som sagt: det er slutt på vi-er-et-nytt-flyselskap-skippertaket blant de ansatte. Velkommen til hverdagen;)

Huff da Nrwegian er noen slemminger som tvinger folk til og jobbe for dem....

Trodde folk måtte søke om og få jobb der jeg og att di er klar over lønna di får...

For og bli Lærling måtte jeg søke om det som alle andere og jeg tror det er det samme i norwegian også..:lightbulb

Attachments

• aa757.jpg
    aa757.jpg
    146.4 KB · Views: 8

Originally posted by F35Landing

Antall frihelger, arbeidstid, matpauser ol. er vel sentrale temaer som er aktuelle. Som sagt: det er slutt på vi-er-et-nytt-flyselskap-skippertaket blant de ansatte. Velkommen til hverdagen;)

Og intet var nytt under solen...

Back