Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik

Originally posted by Lystige Laura

Les det som står skrevet en gang til!

De som er fast ansatte har for høy lønn og koster Norwegian for mye i forhold til det som gjøres i dag, og de vil også ha enda mer. Og så har de makt til å stoppe Norwegian, og tvinge seg til mer. Det er ikke alle som kan det.

Og begynner avisene å skrive om hvilken bakgrunn de har de som jobber som flyvertinne og hva de får betalt for jobben så blir det ikke mye sympati å få fra passasjerene:naughty:

Beklager jeg leste feil ja. Jeg ser poenget ditt angående opplæring, arbeid og lønn i forhold til dette. Men jeg er ikke av den oppfatning at kabinansatte i DY tjener for mye. Samligningen men andre lavprisselskaper blir litt feil i og med at det generelle prisnivået i utlandet som regel er lavere en i Norge. Det beste blir å samligne med de i SK og WF og da ligger de vel en del under deres lønn? Og mann skal ta i betraktning de arbeidstidene som de har. Det er ofte lange dager med bl.a. split skift. Mitt inntrykk er at lønne deres ligger på et sånn akkurat passe nivå. Mulig at med lavere lønn så hadde ungått problemene som oppstår nå men det blir å skyve "skylda" på feil gruppe!!

Hilsen,
Laurenz

Krever etterbetaling av Kjos

Norsk Kabinforening krever at Norwegian etterbetaler lønn til lærlinger som har vært ansatt i flyselskapet.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1229491

Kan også høres på http://www.nrk.no/programmer/sider/soendagsavisa/

Er det Norsk Kabinforening eller Parat som i hovedsak organiserer de kabinansatte hos Norwegian?

Og hvorfor blander da Norsk Kabinforening seg inn? Og driver ikke de med kjønnsdiskriminering av mannlige kabinansatte når de kaller det en kvinnearbeidsplass?

Problemet her er mye større enn en haug med "kjærringer på gølvet" (det var NK som kalte det en kvinnearbeidsplass) og en "gubbe på hjørnekontor". Dette er Ryanairs egentlige arv. Det spiller ingen rolle om vi passasjerer lider - mannen hvis edlere deler EB elsker å uttale seg om, fyller flyene sine fordi de som reiser med ham ikke bryr seg om detaljer. Jeg har faktisk flydd med dem, så, ja, jeg er meningsberettiget.

Ryanairs arv til luftfarten er at alt er såvidt innenfor kravene, men for all del - det ér innenfor kravene. De utnytter sine ansatte "to the letter of the law" - det liker fagforeninger godt! Service - det er Shell, det!

For å kunne konkurrere i dette markedet må de andre senke seg til dette nivået. Det er det eneste som gjør at de tjener penger. Og - wakeup call!!!! - et flyselskap eksisterer ikke for å frakte passasjerer fra A til C via B eller for at flyfreaks (som CK elsker å kalle seg) skal få noe se på. Neida, de eksisterer av én eneste grunn - for å tjene masse penger for sine eiere. Hvordan man frakter krøtter spiller ingen rolle, bare man gjør det og pengene triller inn. Det er min investering som teller. Jeg har noen investeringer selv og jeg er bare opptatt av at de gjør det bra...

Så da er vi der, da - det er egoismen som rår. Men den rår på begge sider av bordet, heldigvis :lightbulb

Er mulig jeg er litt offline idag, men ser egentlig ikke problemet her med lærlingene i denne bransjen kontra andre bransjer?

En elektrikerlærling? Skal nå foreningene dems begynne å kreve at elektriker-lærlingene blir utnyttet og kreve lønn for disse også?

Jeg hadde en elektriker hjemme for en tid tilbake som var lærling. Firmaet ringte meg iforkant og spurde om jeg ville vente på en godkjent elektriker eller godta en som var lærling og nesten ferdig med læretida si, MOT at jeg fikk halv pris på timeprisen?

Guttungen kom, gjorde jobben, dro igjen, før en eller annen kom noen timer etterpå og kontrollerte alt....

At Kjoser'n & Co. har kanskje behandlet hele saken noe klønete er da en ting, men.....

Problemet er vel at Norwegian ganske kynisk erstatter fullt betalte CAer med lærlinger for å spare penger. Det er vel ikke akkurat å "ta ansvar for at norsk ungdom skal få en sjanse i reiselivsnæringen" (som Kjosern selv sa det på Dagsrevyen) som står i høysete hos selskapet.
Det har vel ganske enkelt gått litt over stokk og stein med lærlingeordningen der i gården, og ikke heeeelt ubevisst.

Originally posted by ENGM RAMP

Er mulig jeg er litt offline idag, men ser egentlig ikke problemet her med lærlingene i denne bransjen kontra andre bransjer?

En elektrikerlærling? Skal nå foreningene dems begynne å kreve at elektriker-lærlingene blir utnyttet og kreve lønn for disse også?

Jeg mener det er en forskjell ... Lærlingene er ikke garantert jobb i Norwegian, og jeg mener at Norwegian driver med "bruk og kast metoden. Tar det 2 år å lære seg hva man gjør i en flykabin? Trodde et 6-ukers flyervert/tinne kurs ga deg god peiling.

Jobber ikke i kabinen lengre jeg, så husker ikke det ;)

Nå er det jo ikke snakk om at de skal fortsette som CA'er da, men i en periode....

Det jeg SYNES er litt gæl'i er vel at kanskje ikke Kjoser'n og Personal i DY kanskje har angripet saken på en HELT annen måte.

Det blir spennende å se fortsettelsen på dette da, både hvordan DY angriper det og om de i det hele tatt fortsetter med lærlinger...

ENGM RAMP: Har det vært en utdannet montør hjemme hos deg og sjekket hva som er gjort? Hvis ikke, har du per definisjon ikke lov til å ta anlegget i bruk, selv om det antakelig er riktig og godt utført. Og der har vi, som omtalt tidligere, kjernen i saken. En lærling er ikke en erstatning for en fagarbeider, men et tillegg til fagarbeideren.
DY lar lærlingen være cabincrew på lik linje med de andre i kabinen, og det er per definisjon lovlig i forhold til luftfartsreglene. MEN da er de faktisk ikke lengre lærlinger og det offentlige skal ikke behøve å betale for læreplassen deres! Det er hele poenget i saken slik jeg ser det.

Joda, det lærlingen gjorde hos meg ble sjekket ut...les lengre opp, når han var ferdig kom det en som kontrollerte det som var gjort og ga ferdigstillelsesrapport.....

Og denne saken blir vi nok ikke ferdig med på de første ukene....

Originally posted by ENGM RAMP
Joda, det lærlingen gjorde hos meg ble sjekket ut...les lengre opp, når han var ferdig kom det en som kontrollerte det som var gjort og ga ferdigstillelsesrapport.....

Så fint, da er anlegget ditt i orden etter lovens bokstav (leste ikke godt nok :p ). Dessverre finnes ikke denne muligheten etter f.eks. en flyulykke der lærlinger utgjør cabincrew...

Jeg tror forskjellen her ligger i at hvis DY hadde vært i elektrikerbransjen, så hadde de sendt mange lærlinger til å gjøre jobben, og når ferien er over så ville de faglærte som skal sjekke anleggene kommet og gjort den jobben. På den måten kan de ta på seg mange oppdrag på sommeren uten å ansette faglærte vikarer.

Men en vesentlig forskjell her er også at det er ikke sikkert DY sin 'utdanning' er så mye verdt i forhold til elektrikerlærlingene. Men det er ikke bare DY som driver med 'skoler' som ikke gir jobb etterpå. De må passe seg for at de holder utdanningen bred nok og ikke lager en to års utdanning for å bli flyvert.

Har du ikke salg og service fra VGS, så blir det 3 år...

Kanskje Norwegian burde legge ned denne ordningen...

Originally posted by Superhai
Jeg tror forskjellen her ligger i at hvis DY hadde vært i elektrikerbransjen, så hadde de sendt mange lærlinger til å gjøre jobben, og når ferien er over så ville de faglærte som skal sjekke anleggene kommet og gjort den jobben. På den måten kan de ta på seg mange oppdrag på sommeren uten å ansette faglærte vikarer.

Igjen så dukker spørsmålet opp, hva dersom det er en ulykke - litt sent å skulle komme 4 uker etterpå for å "kontrollere utført jobb" (unntatt det havarikommisjonen i så fall gjør). Og hvordan man skal få etterkontrollert en CC's jobb er jeg også en tanke usikker på.

Originally posted by Trety

Så fint, da er anlegget ditt i orden etter lovens bokstav (leste ikke godt nok :p ). Dessverre finnes ikke denne muligheten etter f.eks. en flyulykke der lærlinger utgjør cabincrew...

Jeg ser ikke helt problemet, Trety, lærlingene til Norwegian er fullt kvalifiserte til å jobbe i kabinen. Kan ikke skjønne annet enn at denne problemstillingen er utelukkende arbeidsrettslig (evt. strafferettslig). Noe brudd på luftfartsloven eller andre "luftfartsregler" er det tydeligvis ikke.

Personlig ville jeg ihvertfall ikke hatt noen betenkeligheter med å fly med DY's kabinansatte, enten de er lærlinger eller bare ferske ;)

Problemet er at de faktisk er "ferdig utdannet" og ansvarlige ,men får statssubisdiert luselønn.

My point exactly; ingen sikkerhetsbrister med andre ord. Derimot et rent juridisk problem.

Back