ANX
ScanFlyer Gold
Re: Aftenposten: Lærlingstrid kan gi flystreik
Noe jeg ikke helt skjønner med denne greia.
Mange store selskaper har trainee-programmer der kandidatene "tjenestegjør" i mange avdelinger for å lære bedriften å kjenne på flere nivåer, som er nødvendig for deres vei "oppover". Min hukommelse er sikkert like dårlig på dette område som på mangt annet, men jeg tror at traineer i SAS gikk som EKSTRA (ikke-sertifisert) i kabinen da de skulle ha den "modulen" - i gamle dager må vite.
Lærlinger er sikkert noe annet, og jeg synes deres andel kabintjeneste i DY er aldeles for stor i forhold til de andre modulene. Rart at de blir sertifiseret og fungerer som selvstendig CC i flere år, men er ikke "erfarne" nok til fast ansettelse som CC når selskapet trenger flere i kabinen (dersom de skulle like det så godt at de ville hoppe av resten av programmet). Forbehold her for medias gjengivelse.
Verre er om dette lokker til seg unge naive individer som egentlig helst har lyst å fly i kabinen, men ikke forstår programmet eller ikke nådde opp i uttak til CC engang og heller velger å være "lærling" for å få en fot innenfor.
Norwegian har et kommunikasjonsproblem her (som enkelte andre steder). Ellingsen gjør en kjempegod jobb, men journalistene vil ikke la henne slippe til med grundigere forklaring av modulene. Alle bare koser seg med sine misforståelser.
Får håpe at Akershus lærlingeadministrasjon klarer å finne ut av rotet. Helt på siden av LT's ansvarsområde, som kun har godkjent friske og kapable 20-åringer til kabinjobb (helt normalt å kunne mestre en slik jobb i den alderen). Ikke undervurder de unge, de er nemlig så gode som opplæringen de får...
FOR et jækla mas, da! Bla-bla-bla...
Noe jeg ikke helt skjønner med denne greia.
Mange store selskaper har trainee-programmer der kandidatene "tjenestegjør" i mange avdelinger for å lære bedriften å kjenne på flere nivåer, som er nødvendig for deres vei "oppover". Min hukommelse er sikkert like dårlig på dette område som på mangt annet, men jeg tror at traineer i SAS gikk som EKSTRA (ikke-sertifisert) i kabinen da de skulle ha den "modulen" - i gamle dager må vite.
Lærlinger er sikkert noe annet, og jeg synes deres andel kabintjeneste i DY er aldeles for stor i forhold til de andre modulene. Rart at de blir sertifiseret og fungerer som selvstendig CC i flere år, men er ikke "erfarne" nok til fast ansettelse som CC når selskapet trenger flere i kabinen (dersom de skulle like det så godt at de ville hoppe av resten av programmet). Forbehold her for medias gjengivelse.
Verre er om dette lokker til seg unge naive individer som egentlig helst har lyst å fly i kabinen, men ikke forstår programmet eller ikke nådde opp i uttak til CC engang og heller velger å være "lærling" for å få en fot innenfor.
Norwegian har et kommunikasjonsproblem her (som enkelte andre steder). Ellingsen gjør en kjempegod jobb, men journalistene vil ikke la henne slippe til med grundigere forklaring av modulene. Alle bare koser seg med sine misforståelser.
Får håpe at Akershus lærlingeadministrasjon klarer å finne ut av rotet. Helt på siden av LT's ansvarsområde, som kun har godkjent friske og kapable 20-åringer til kabinjobb (helt normalt å kunne mestre en slik jobb i den alderen). Ikke undervurder de unge, de er nemlig så gode som opplæringen de får...
FOR et jækla mas, da! Bla-bla-bla...