2 soler på en himmel !!

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
2 soler på en himmel !!

Når jeg kom hjem av nattevakt i morges så himmelen faktisk slik ut. Ikke ofte slikt skjer, så det var flott å få oppleve det, og nei, bildene er IKKE manipulerte !!

:nor

Attachments

• 2_soler.JPG
    2_soler.JPG
    132.5 KB · Views: 592
  • 2_soler2.JPG
    2_soler2.JPG
    77.3 KB · Views: 607
Last edited:
Re: 2 soler på en himmel !!

Flott, og for en utsikt da gitt!

Hehe takker Thomas, og litt mere mot venstre utenfor bildet er utsikten ENDA bedre :) Da er det inn mot Nesodden og Oslo, Fornebu, Blommenholm :)

Hmmm, kanskje jeg må ha et sommer scanair-treff her? ;)

Fint å se på, når slike ting skjer på himmelen....

En bisol er et optisk fenomen som helst oppstår når temperaturen i skylaget er bortimot, og over, -40°C og i cirrusskyer (iskrystaller) i høyder på over 20.000 fot.
På grunn av lysets brytning og andre ting jeg ikke har greie på, oppstår bisolen ca. 22° til venstre eller høyre for selve solen...

(Sånn, da kom det litt tørr info om det hele også...:wow:)

En bisol er et optisk fenomen som helst oppstår når temperaturen i skylaget er bortimot, og over, -40°C og i cirrusskyer (iskrystaller) i høyder på over 20.000 fot.

SSL, i dette tilfellet var det 2 bisoler i tillegg til orginalen :) En ung gutt på 13 år tok bilde fra Drøbak-sida, litt lengre sør enn der jeg tok mitt, og han fikk et fint bilde av 3 soler, og fikk det på trykk i VG til og med

:nor

Riktig det. Bisolene opptrer 90 grader ut til hver side for selve solen hvis hele horisonten er dekket med iskrystaller (cirrus-skyer). Lysbrytingen skjer i en sirkel rundt sola (også månen, som vi ser på kalde netter ved fullmåne).

Teori eller ikke...., et flott syn er det iallefall...:D

Hehe takker Thomas, og litt mere mot venstre utenfor bildet er utsikten ENDA bedre :) Da er det inn mot Nesodden og Oslo, Fornebu, Blommenholm :)

Greit Morten, Vi tar deg på ordet. Bare sett dato for sommertreff så kommer vi.

.... bare husk at du må lære meg opp før du inviterer på treff :-)

Kurt K

.... bare husk at du må lære meg opp før du inviterer på treff :-)

hahaha, den er grei Kurt! Velkommen og grattis så MYE! Jeg har begynt å forberede meg allerede :)

Neida, fra spøk til revolver, det skal bli hyggelig det, ser frem til det!

M

Grattis! :nor

hahaha, den er grei Kurt! Velkommen og grattis så MYE! Jeg har begynt å forberede meg allerede :)

Neida, fra spøk til revolver, det skal bli hyggelig det, ser frem til det!

M

Grattis! :nor

Tror ikke det er mange som har fått en slik julegave i år gitt..... lille bror Nesheim var veldig klar i sin melding......

kaos :-)

Back