• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

2 soler på en himmel !!

ENGM RAMP

ScanFlyer Rusty
2 soler på en himmel !!

Når jeg kom hjem av nattevakt i morges så himmelen faktisk slik ut. Ikke ofte slikt skjer, så det var flott å få oppleve det, og nei, bildene er IKKE manipulerte !!

:nor

Attachments

• 2_soler.JPG
    2_soler.JPG
    132.5 KB · Views: 592
  • 2_soler2.JPG
    2_soler2.JPG
    77.3 KB · Views: 607
Last edited:
Re: 2 soler på en himmel !!

Flott, og for en utsikt da gitt!

Hehe takker Thomas, og litt mere mot venstre utenfor bildet er utsikten ENDA bedre :) Da er det inn mot Nesodden og Oslo, Fornebu, Blommenholm :)

Hmmm, kanskje jeg må ha et sommer scanair-treff her? ;)

Fint å se på, når slike ting skjer på himmelen....

En bisol er et optisk fenomen som helst oppstår når temperaturen i skylaget er bortimot, og over, -40°C og i cirrusskyer (iskrystaller) i høyder på over 20.000 fot.
På grunn av lysets brytning og andre ting jeg ikke har greie på, oppstår bisolen ca. 22° til venstre eller høyre for selve solen...

(Sånn, da kom det litt tørr info om det hele også...:wow:)

En bisol er et optisk fenomen som helst oppstår når temperaturen i skylaget er bortimot, og over, -40°C og i cirrusskyer (iskrystaller) i høyder på over 20.000 fot.

SSL, i dette tilfellet var det 2 bisoler i tillegg til orginalen :) En ung gutt på 13 år tok bilde fra Drøbak-sida, litt lengre sør enn der jeg tok mitt, og han fikk et fint bilde av 3 soler, og fikk det på trykk i VG til og med

:nor

Riktig det. Bisolene opptrer 90 grader ut til hver side for selve solen hvis hele horisonten er dekket med iskrystaller (cirrus-skyer). Lysbrytingen skjer i en sirkel rundt sola (også månen, som vi ser på kalde netter ved fullmåne).

Teori eller ikke...., et flott syn er det iallefall...:D

Hehe takker Thomas, og litt mere mot venstre utenfor bildet er utsikten ENDA bedre :) Da er det inn mot Nesodden og Oslo, Fornebu, Blommenholm :)

Greit Morten, Vi tar deg på ordet. Bare sett dato for sommertreff så kommer vi.

.... bare husk at du må lære meg opp før du inviterer på treff :-)

Kurt K

.... bare husk at du må lære meg opp før du inviterer på treff :-)

hahaha, den er grei Kurt! Velkommen og grattis så MYE! Jeg har begynt å forberede meg allerede :)

Neida, fra spøk til revolver, det skal bli hyggelig det, ser frem til det!

M

Grattis! :nor

hahaha, den er grei Kurt! Velkommen og grattis så MYE! Jeg har begynt å forberede meg allerede :)

Neida, fra spøk til revolver, det skal bli hyggelig det, ser frem til det!

M

Grattis! :nor

Tror ikke det er mange som har fått en slik julegave i år gitt..... lille bror Nesheim var veldig klar i sin melding......

kaos :-)

Back