Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2017, 08:51   #1421
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Diamantmailen kunne ikke si noe om når eller hvor innenriksloungen på osl ville komme. Så da dukker den vel opp om 3-4 år...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Mener det stod i en eller annen pressemail fra SAS at de skulle åpne "en av verdens mest innovative lounger" i november på OSL. Kan det være den?

Korreksjon:

Quote:
i november åpner SAS Europas mest innovative lounge
http://www.osloairports.com/2017/03/...sjoner-pa.html

Last edited by SQ321; 24-03-2017 at 08:53.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2017, 09:00   #1422
Herlov
ScanFlyer Molded

Den nye innenriksloungen til SAS på 1000 m² åpner i november 2017.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2017, 15:48   #1423
vbe86
ScanFlyer Silver

Avinor Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Oversikt over det som åpner fremover:

23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 11:40   #1424
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hunter Bar (hytte stil) åpnet ved D9 i dag, og så åpnet Joe & the Juice også, uvisst hvor
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 13:26   #1425
roger
Rakettforskar

Synst innanlandsdelen var fin eg, men var der før det var særleg mykje serveringsstader. Og det er jo der oppe ein har takhøgda, så kansje det er meir trykkande nede på utland.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
Old 26-03-2017, 13:33   #1426
KrisFlyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Denne testet jeg onsdag. Min gamle favoritt når jeg reiser utenlands er Aquavit bar, som har en del barkrakker, både mot gangveier også med utsikt. De siste er muligens borte nå. Uansett et ganske hyggelig og avslappende sted, med solide møbler og det hele er litt bygd opp i nivåer.

Hunter Bar er det motsatte. Det er en liten benk med plass til 4-5 mennesker, og 3-4 bord, og til dette 1-2 barkrakker til hvert bord. Det hele er veldig åpent, bord og stoler er spinkle og enkle. Ellers er det småbord og diverse innover i lokalet, men inntrykket er billig og det virker å ha vært spart på det meste. Det dannet seg kø som gikk langt innover mot gangveien. Denne onsdag ettermiddag var jeg heldig og fikk meg en stol, mens de som kom senere kommenterte "må vi sitte på gulvet?!". En stol og ett bord var til overmål okkupert av en ansatt som spiste sjokolade.

Ellers var den nye "terminalen" en gigantisk skuffelse med mine øyne. Det første minuset er at det er temmelig lavt under taket, taket er hvitt og ganske annerledes enn det vi kjenner fra det som var bygget for 20 år siden. Utsikten er også ganske dårlig, det var vel blendet for sol da jeg reiste, men akkurat denne ettermiddagen var det sol som kom inn fra der det ikke er solskjerming, så det ble uansett sjenerende.

Ellers virker designløsningene nokså tilfeldige - de "gamle" stolene blir brukt ved gate, mens en del annet er nytt, og gir et litt klattete inntrykk. Hadde det ikke vært for lukten hadde man ikke sett at dette var nytt. Et serveringsted i midten "BIT" - virket ikke å ha stoler å sitte på i det hele tatt. Northland virket litt bedre, og de hadde også en benk med barkrakker med utsikt mot flyene. Ellers samme enkle preg på bord og stoler.

Ved ankomst er det ikke lenger rulletrapp fra flyene. Det er å gå opp en helling. Ikke dårlig - men det virker altså å være en billigere løsning. Det er jo heller ikke rullebånd, for så vidt greit når det ikke er så lange avstander, men likevel føles det litt billigere.

Det er også uvant at man ankommer i samme arealer som det er avreise fra, spesielt ved Taxfree-butikken var dette umiddelbart forvirrende.

Alt i alt har jeg personlig følelsen av at pengen og effektivitet han fått styre, brukervennlighten er for så vidt grei nok - hvis man bare skal fly og gå rakst om bord. Men den gode flyplassfølelsen er borte og den fantastiske og unike arkitekturen er ødelagt etter innsjekking. Så mens OSL var et sted å glede seg til å besøke pga den luftige og flotte arkitekturen, er OSL nå gått til å bli en ordinær flyplass - og ikke noe lenger å være stolt av.
Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 13:52   #1427
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by KrisFlyer View Post
Jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din opplevelse og inntrykk av OSL etter utbyggingen.
Det skal sies at jeg kun har vært på Domestic-delen av den nye Pir nord, men arkitekturen og løsningene burde være de samme uansett hvilken etasje man reiser fra. Hvordan serveringssteder er innredet er vel ikke noe som Avinor bestemmer i detalj? Jeg synes uansett at det arkitektoniske uttrykket til OSL har blitt kraftig forbedret etter utbyggingen, så jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i din beskrivelse (med forbehold om at utenlandsdelen avviker betydelig fra innenlandsdelen).
Utenlandsdelen har et helt annet og flatt hvitt tak, og i "reklamen" ser jeg ikke bilder av dette noe sted.. Det gir et helt annet inntrykk enn det buede taket i etasjen over, vil jeg
tro.

Jeg bryr meg ikke hvem som bestemmer hva - men jeg bare synes at utformingen av serveringsstedene virker enkel og billig, det er lite "koselig" - serveringstedene innbyr ikke til at man skal bli sittende. Mener dette var klart bedre før.
Old 26-03-2017, 14:03   #1428
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by vbe86 View Post
Oversikt over det som åpner fremover:

23.03.17 Tanum Pir Øst, nivå F
24.03.17 North Pir Øst nivå F
27.03.17 Jamie`s Italian Pir nord nivå G
27.03.17 Bølgen & Moi SBØ nivå F
27.03.17 TGIF SBØ nivå G
30.03.17 Humle & Malt Pir Vest nivå F
30.03.17 Fiskeriet Pir Øst, nivå F
Hva betyr "SBØ"?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 14:04   #1429
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hva betyr "SBØ"?

Wild guess: SentralBlokk Øst..?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 14:09   #1430
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Slik er altså taket.

Last edited by Trdfly; 26-03-2017 at 15:41. Reason: fix quote
Old 26-03-2017, 18:35   #1431
ToreD
Flydiot

Default Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Wild guess: SentralBlokk Øst..?

Good guess Sentralbygg Øst

Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 19:00   #1432
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Slik er altså taket.
Fy f***, helt jævlig. Og slik er det.... i et av verdens rikeste land...utrolig!
Old 26-03-2017, 19:26   #1433
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:

Uenig, jeg synes design og arkitektur (estetikk og materialbruk) i Gardermoen T2 er av høy kvalitet, og absolutt noe vi som nordmenn kan være stolte av. Takløsningen på nedre avgangsnivå er kanskje ikke det fremste, men når man tross skal ha to avgangsetasjer grunnet flyplassens funksjonalitet, er det jo ikke akkurat så veldig mange takløsninger å velge mellom.

Antallet sitteplasser ved serveringsstedene er en separat diskusjon, men her skal jeg ikke mene så mye, da jeg som regel sitter og blomstrer i loungen.

Last edited by Herlov; 26-03-2017 at 19:30.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2017, 19:33   #1434
vstenhjem
ScanFlyer Blue

Den nye arkitekturen synes jeg er veldig fin. Utformingen synes jeg er flott og veldig 'norsk' på utsiden. På innsiden føler jeg dog at de har gått for veldig glam à la Singapore, zurich og München i stedet for det nøkterne nordiske, og det synes jeg er synd. Jeg synes det virker som om man rett og slett har hatt litt for høyt ønske om at det skal være så ufattelig fancy. Særlig oppe synes jeg det glitrer alt for mye.
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2017, 09:46   #1435
pkselite
ScanFlyer Blue

Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.

Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2017, 22:10   #1436
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.

Last edited by Everest; 27-03-2017 at 23:31.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 02:52   #1437
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by pkselite View Post
Gudskjelov at man ikke har gått for mer særnorsk design. Design preget av tre hadde man nok av under OL på nittitallet. Gardermoen ser nå mindre ut som et doskur på innsiden og det er meget bra at de prøver å strekke seg etter de andre store flyplassene i verden, istedenfor å blidgjøre nordmenn som på liv og død ønsker særnorskt.

Krysser fingrene for at taket på den nye terminalen også blir byttet ut fortløpende.
Jeg vet nå ikke helt jeg. Takke meg til pene overflater i tre og naturstein framfor det vulgære, harry gull-og-glitter-styret man ser på flyplasser som f.eks. Dubai, hvor det virker som at målet er at man skal kunne speile seg i absolutt alle overflater. Sleng på falske romerske søyler, gullpalmer, pastellfargede neonlys og annet juggel her og der, og du har den perfekte oppskrift på smakløs bløtkakedesign som svir i øynene. Jeg mener ikke at OSL er perfekt eller best, men den er langt mer harmonisk og behagelig (for ikke å snakke om unik) enn mange andre flyplasser i verden. Dessuten er det faktisk ganske viktig, vil jeg påstå, at hovedflyplassen vår reflekterer det som tradisjonelt har vært viktige elementer i norsk og skandinavisk design og arkitektur, noe den gjør på en god måte slik den fremstår i dag.

Last edited by OleSR; 28-03-2017 at 02:56.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2017, 05:54   #1438
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Ubegripelig at SAS godtok å få en så elendig fast track... dog ikke så dårlig som fasttracken (eks DY/SAS) som ligger nærmere nordpolen enn OSL.

Synes fast tracken er bra jeg, bare de åpner nok sluser. Det var vel sånn at DY fikk den nye delen av avgangshallen fordi de er størst.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2017, 07:06   #1439
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Video fra det nye bagasjehotellet

http://www.vgtv.no/#!/video/139238/s...paa-gardermoen
Old 04-04-2017, 16:46   #1440
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Haven, DNB, Point, den gamle Tax-free'n samt Flybar har åpnet de siste par dagene.

https://www.facebook.com/Oslolufthavn/?hc_ref=NEWSFEED
Reply

Posting Rules