Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2016, 09:11   #1121
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Jeg prøvde den nye sikkerhetskontrollen i forrige uke.

Ble tildelt plass én og jeg fikk problemer med å få ut mine bokser blant de som kom fra plass to, tre og fire.

På den andre siden var det bare å finne seg en ledig plass langs båndet og vente på boksene sine, som kom automatisk rullende, sakte, bortover.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1456214913077.jpg
Views:	3982
Size:	93.5 KB
ID:	40320   Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1456214930901.jpg
Views:	3946
Size:	100.8 KB
ID:	40321  
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 09:20   #1122
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by eql1zr View Post
Ble tildelt plass én og jeg fikk problemer med å få ut mine bokser blant de som kom fra plass to, tre og fire.
Så enten så får man problemer med å få tak i tomme trau eller så får man problemer med å bli kvitt fulle trau. Virkelig ett fantastisk gjennomtenkt design altså.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 09:38   #1123
Landkrabbe
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg prøvde den nye sikkerhetskontrollen i forrige uke.
Hvor lenge måtte du vente før det ble ledig plass på båndet?:-) Kan ikke skjønne at dette skal være et så stort problem, all den tid det jo nødvendigvis tar litt tid å fylle opp boksene, slik at det ikke blir en jevn strøm av bokser fra posisjon 2-4. En skulle tro at i verste fall, hvis man er i posisjon 1, må man vente på 3*2 bokser som må passere, før det blir ledig?
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 09:48   #1124
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

Quote:
Originally Posted by Landkrabbe View Post
Hvor lenge måtte du vente før det ble ledig plass på båndet?:-) Kan ikke skjønne at dette skal være et så stort problem, all den tid det jo nødvendigvis tar litt tid å fylle opp boksene, slik at det ikke blir en jevn strøm av bokser fra posisjon 2-4. En skulle tro at i verste fall, hvis man er i posisjon 1, må man vente på 3*2 bokser som må passere, før det blir ledig?
Båndet gikk for sakte til at det klarte å ta unnna bokser fra fire parallelle stasjoner i stedet for én, som på den ordinære sikkerhetsskontrollen.

Det virket som at båndet prøvde å lage luker mellom boksene, men disse var for korte til at man fikk plass til en boks uten å lage luken større. Jeg ble bedt om å presse mine bokser inn i disse lukene.
Old 23-02-2016, 10:15   #1125
FlyCarl
ScanFlyer Blue

Kunne man ikke gjort det litt som i enkelte matbutikker (bla. flere på Svinesund og de gamle Rimibutikkene?). Dvs. elektriske porter eller sensorer som avgjør hvem som får kasse og sender kasse?

Tillot meg å tegne litt
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Bagasjesystem.PNG
Views:	1917
Size:	20.4 KB
ID:	40322  
FlyCarl is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 10:38   #1126
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyCarl View Post
Kunne man ikke gjort det litt som i enkelte matbutikker (bla. flere på Svinesund og de gamle Rimibutikkene?). Dvs. elektriske porter eller sensorer som avgjør hvem som får kasse og sender kasse?

Tillot meg å tegne litt
Du har et meget godt poeng; kan ikke forstå annet enn at Svinesund, Strømstad eller Ullared innehar spitzenklasse kompetanse på å systematisere store flokker mennesker med særs varierende forståelse for hvordan opptre i det offentlige rom

Det var kanskje litt slemt sagt men...
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2016, 10:46   #1127
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Som en reisende fyr med en litt positiv innstilling til livet har jeg vaert igjennom endel av disse nye loesningene (dog ikke paa LHR hvor jeg forstaar at allt med sikkerhetskontrollen er 100% perfekt, men det blir redusert effektivitet pga en slik loesning ) og jeg synes dette er en meget god loesning. At det ikke virker 100% ennaa paa OSL er vel endel av utviklingsprosessen (de er vel ennaa ikke satt i normal produksjon, saa en ser vel paa hva som maa justeres, hastighet paa baandene, sensorer etc. Tror dette kommer til aa bli meget bra ! (men saa staar jeg opp med den riktige foten hver dag ogsaa unntatt paa Torsdager)
Old 25-02-2016, 18:32   #1128
eql1zr
ScanFlyer Silver

eql1zr's Avatar

De er åpenbart mange som ikke har fått med seg denne nye sikkerhetskontrollen. I dag var det mindre kø der enn både fasttrack og vanlig-track.

En annen fordel med denne er at det er vesentlig kortere å gå fra tog til innenlands enn via fasttrack. :-)

Nå er forresten plass fire stengt. De har vel innsett at båndet går for sakte til å ta unna trafikk fra fire plasser.
Old 25-02-2016, 18:53   #1129
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
At det ikke virker 100% ennaa paa OSL er vel endel av utviklingsprosessen (de er vel ennaa ikke satt i normal produksjon, saa en ser vel paa hva som maa justeres, hastighet paa baandene, sensorer etc.
Hvorfor kan de ikke bare ta i bruk noe som man vet fungerer istedenfor å drive produktutvikling på dette området på det som tross alt er en liten regional flyplass?

Quote:
Nå er forresten plass fire stengt. De har vel innsett at båndet går for sakte til å ta unna trafikk fra fire plasser.
Og det kunne en som ikke jobber med dette raskt kommentere ved å se et bilde av installasjonen, men selskapet som bygger dingsen og de som skal være professjonelle innkjøpere for OSL oppdager altså ikke problemet før den feildesignede slusen er satt i drift. Utrolig amatørferd.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2016, 19:08   #1130
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvorfor kan de ikke bare ta i bruk noe som man vet fungerer istedenfor å drive produktutvikling på dette området på det som tross alt er en liten regional flyplass?

Og det kunne en som ikke jobber med dette raskt kommentere ved å se et bilde av installasjonen, men selskapet som bygger dingsen og de som skal være professjonelle innkjøpere for OSL oppdager altså ikke problemet før den feildesignede slusen er satt i drift. Utrolig amatørferd.

Det er jo litt derfor man har den i prøvedrift.....
Old 25-02-2016, 19:39   #1131
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Når man blander manuelle og automatiske prosesser er det alltid nødvendig med litt justering for å få optimal utnyttelse. Derfor trenger man prøvedrift.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 25-02-2016, 20:29   #1132
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post

Vel man kan jo ikke ta i bruk noe fra England uten aa modifisere det, England har jo Venstre Kjoering - saa alle slike baand gaar jo motsatt vei
Old 26-02-2016, 21:49   #1133
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Default Utbyggingen av OSL mot 2017

Prøvde den nye sikkerhetskontrollen i dag. Nada kø kl 17, kun 2 foran meg. Fungerte bra synes jeg, men litt usikker på om det hadde gått like bra med et helt charterfly med mindre reisevante gjennom der...
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2016, 22:04   #1134
Andre1980
ScanFlyer Blue

Prøvde ny kontroll i dag, etter at de stengte den ordinære for å sende folk over.... Ble raskt kø, og alt var ikke helt selvforklarende. Viser seg at korgen du putter tingene dine i må være over en sensor, som forsåvidt lyser rødt, men når du gjør dette så stopper båndet og ikke slipper inn de på båndene etter det. Jeg stod i posison 2, og ble bedt om å flytte på korgen slik at den var over det røde lyset.... da stoppet båndet og lot meg putte på mine ting.
Andre1980 is offline   Reply With Quote
Old 10-03-2016, 12:57   #1135
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

OSL har lagt ut endel ferske bilder på deres Facebook-side i dag

https://www.facebook.com/OsloLufthav...88885691153399
Old 25-04-2016, 08:16   #1136
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ser ut som det blir endringer i passasjerstrømmen fra innland til ankomst fra neste uke ved at man ta blir ledet en vi via nye sentralbygget vest
Old 25-04-2016, 12:15   #1137
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Noen relativt dårlige bilder som viser oppgangen fra togstasjonen som nå er delvis åpnet opp for lys, selv om sperreveggene fortsatt er der. Tror området her blir ganske bra

Trodde forresten de skulle begynne rive sperreveggen mot pir nord snart/nå? Men er fortsatt like mørkt i security/sentralbygg øst

Old 25-04-2016, 17:27   #1138
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Kan bekfrefte at det er satt opp sluser til høyre rett før siste rullebåndet før rulletrappen ned til bagasjebåndene. De stod og blinket med grønne piler, så alt er nok klart.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2016, 00:07   #1139
vbe86
ScanFlyer Silver

Ny rute til ankomst innland for pax åpner på onsdag:

https://ekstranett-beta.avinor.no/os...spassasjerene/
vbe86 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2016, 13:20   #1140
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Det er også markering i morgen at det er 1 år til offisiell åpning (selv om det meste åpner en stund før det)
Mye formaliteter, men det viktigste er muffins og kaffe til de som reiser på morgen og ettermiddagen

https://ekstranett-beta.avinor.no/os...oslo-lufthavn/
Quote:
Flyplassen har vært en byggeplass siden våren 2011 og med bare ett år igjen er det på sin plass å markere dette i terminalen med noen ekstra gode opplevelser for både ansatte og passasjerer.
Reply

Posting Rules