Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Siden forhatte gate 19 blir stående, får vi satse på at det bygges broer og at den stygge broa over fra terminalen blir erstattet av en tunnel med rullefortau!!

Siden forhatte gate 19 blir stående, får vi satse på at det bygges broer og at den stygge broa over fra terminalen blir erstattet av en tunnel med rullefortau!!

Mulig det blir rullefortau, men tror det er urealistisk med tunnell. Det vil trolig koste alt for mye, og håper og tror heller OSL er såpass fornuftige at de heller "flikker" på broa de har bygget

Blir det rullefortau ut til gate 19 og gjerne litt bortover, så skal jeg holde kjeft.. :-D

Litt det samme som "båsene"/"stasjonene" de har i security på T5 på LHR dette. Naturligvis bare mye penere :)
Penere, men ikke nødvendigvis mere praktisk eller raskere. Jeg ser ikke hvilken gevinst det skal være av å legge disse i en bue og båsene blir så brede ytterst at flere vil prøve å bruke samme bås om det ikke står noen og gjeter hvem som skal slippe til hvor.

Disse blir jo raskere enn slusen til "fast track" så de vil muligens finne en annen saktere vri på dette om "fast track" skal fornyes.

Rullende fortau i hele terminalbredde og samling av feilsendt pax i bunn. :-)

Ahahah!

Kan dumpe de som havne nede ved 19 H ned i et slags rørpostsystem og svippe de tilbake til security, så får de prøve på nytt!

Fjong løsning ved sikkerhetskontrollen i den nye terminalen.

Huff - hvorfor kan de ikke satse på det som allerede funker i eksisterende kontroll? Det opplegget der gjør ofte at 4-5-6 pax får sakene sine i en salig røre er langt fra effektivt. Men fjongt og kult er det kanskje? :rolleyes:

Min erfaring fra LHR er at om du står på plass nr. 1 eller 2 så må man være passe frekk for å få sakene sine på båndet. Er det mye kø på behandlingen så er trauene fra de andre i veien hele tiden. Men du kan også risikere å legge på sakene dine på plass #4 og så vente en evighet fordi 1-2-3 stadig fyller på med sine ting. Jeg liker å la sakene mine gå samlet av gårde, og ikke minst se at det forsvinner så det ikke ligger tilgjengelig for alle mulige folk.

I tillegg skal alt nå oppi trau, også trillekofferter

Leser også på Dinside at dette er noe OSL selv utvikler:
De nye slusene er spesialutviklet for Oslo Lufthavn, og blir ifølge Larsen de første av sitt slag i verden. De utvikles på Oslo Lufthavn, i samarbeid med Veritas. Og utviklingen er løpende; de har allerede sett ting ved den ene modellen som ikke fungerer optimalt - og som de endrer og tester videre.
http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

Men krysse fingrene og håpe de får det til å gli greit. Nå er jo OSL "verdensmester" på sikkerhetskontroll, dumt om de skal pølse det til

Last edited:

Men krysse fingrene og håpe de får det til å gli greit. Nå er jo OSL "verdensmester" på sikkerhetskontroll, dumt om de skal pølse det til

Ha-ha, tror de at nordmenn skal klare å navigere seg gjennom det der? På den samme flyplassen hvor de har to transferløsninger, som forvirrer passasjerene så mye at de har måttet ansette folk til å gjete flokken gjennom Connect Norway-labyrinten? :D

Huff - hvorfor kan de ikke satse på det som allerede funker i eksisterende kontroll? Det opplegget der gjør ofte at 4-5-6 pax får sakene sine i en salig røre er langt fra effektivt. Men fjongt og kult er det kanskje? :rolleyes:

Er ikke dette veldig likt AMS? Der synes jeg det fungerer bra.

Min erfaring fra LHR er at om du står på plass nr. 1 eller 2 så må man være passe frekk for å få sakene sine på båndet. Er det mye kø på behandlingen så er trauene fra de andre i veien hele tiden. Men du kan også risikere å legge på sakene dine på plass #4 og så vente en evighet fordi 1-2-3 stadig fyller på med sine ting. Jeg liker å la sakene mine gå samlet av gårde, og ikke minst se at det forsvinner så det ikke ligger tilgjengelig for alle mulige folk.

http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

Tenkte det samme som deg når jeg så artikkelen... "Åååååhhhhh neeeeeei... er det BAA som har fått kontrakten på Security på OSL nå. Jeg slutter i jobben min og begynner å selge smultringer fra en mobil vogn isteden".

...ogsaa blir det eget dedikert spor for Rimowa (kun de med 4 hjul og breifelger)

Den nye terminalen og piren blir en snygg oppgradering, og det har dessuten vært et imponerende gjennomført prosjekt. Uforståelig negativitet i denne tråden. Det blir litt Arvid Lofthus over det hele.

Nei, og nei - og nei! Er dette samme opplegg som på Gatwick? Det må være det verste opplevelsen jeg har hatt noen gang i en sikkerhetskontroll. Jeg flyr aldri igjen Norwegian derfra. Likevel kan det godt hende at dette kan fungere om man er godt nok bemannet, slik at ting kan gå fort - på Gatwick blir man til og med advart mot at ev. sjekk av bagasje kan ta opptil 15 minutter på grunn av lavprisselskaper og dårlig bemanning.

Gatwick var gull. Men reiste med liten unge, vart slusa forbi alt. Såg at ordinær kø var skitlang...

Men altså, person på plassen lengst til venstre må "brøyte" seg forbi dei tre andre for å få fram boksane sine? Ser litt stress ut...

Kan det være at båndet foran er utstyrt med fotosensorer og at du bare slipper boksen foran deg når du har fylt den også skjer resten selv? Altså at båndet køer inn boksene selv.

Jeg antar de har sett dette andre steder og trukket lærdom av det.

Jeg har kjempetro på dette her. Ser utrolig effektivt ut.

Jeg har kjempetro på dette her. Ser utrolig effektivt ut.
Nja..
-personen på plass 4 må vente lenge på tomme trau. De blir tatt før de kommer dit og de vil stoppe mot personene som står inntil "karusellen".
-Snorer og stropper som henger ned fra klær og bagasje vil sette seg fast i tomme trau som passerer.
-trauene kommer ikke etter hverandre på den andre siden så det blir litt kaotisk der og det vil ta unødig lang tid å tømme trauene.
-få vil se numrene og markeringene på gulvet, det er ikke der man har blikket. Og det er ikke synlig når det er fullt av folk i området.
-man må ha noen som passer på at ikke flere enn 4 prøver å fylle på trau samtidig
-svingen på rullebåndet vil gjøre at trauene setter seg fast mot andre trau som er i ferd med å fylles og de som fylles kan bli skjøvet bort

Dette er alle problemer som man lett kan se med et minimum av innsikt. Det er utrolig at noen kan lage noe så lite gjennomtenkt og at noen som burde vite bedre kan kjøpe det.

Men at det ser fancy ut det skal de absolutt ha.

Last edited:

Nja..
-personen på plass 4 må vente lenge på tomme trau
-trauene kommer ikke etter hverandre på den andre siden så det blir litt kaotisk der og det vil ta unødig lang tid å tømme trauene
-man må ha noen som passer på at ikke flere enn 4 prøver å fylle på trau samtidig
-svingen på rullebåndet vil gjøre at trauene setter seg fast mot andre trau som er i ferd med å fylles.

Dette er alle problemer som man lett kan se med et minimum av innsikt. Det er utrolig at noen som kan lage noe så dårlig og at noen som burde vite bedre kan kjøpe det.

Men at det ser fancy ut det skal de absolutt ha.

Nja...

- De har allerede folkene som står bak der og veiver med armene, så det å få folk til å forstå at de kun skal brukes plassene er nok ikke så galt.
- Jeg har sjelden måttet vente lenge på tomme trau på plass 4
- I London har også kontrolleren i lasteområdet en knapp han trykker på for å kontrollere slik at alle eskene fra "seksjon 4" for eksempel kommer ut samtidig.
- Jeg har aldri sett at de har hengt seg sammen i svingen.

Så Robert... du må nok forsøke å få deg et minimum av innsikt... som du selv sier ;)

Men... det er noe himla styr. Jeg liker den ikke. Det er mye mekk når man har masse bagasje og flere trau.

Jeg regner med de kanskje tenker at den hjelper imot folk som er fryktelig trege, slik at ikke de får oppholde hele båndet mens de kuker med tingene sine.

- Jeg har sjelden måttet vente lenge på tomme trau på plass 4
- I London har også kontrolleren i lasteområdet en knapp han trykker på for å kontrollere slik at alle eskene fra "seksjon 4" for eksempel kommer ut samtidig.
- Jeg har aldri sett at de har hengt seg sammen i svingen.

Så Robert... du må nok forsøke å få deg et minimum av innsikt... som du selv sier ;)
Du snakker her om erfaringer fra LHR hvor de har et lignende system, men uten sving? Der vil man ikke få flere av problemene jeg viser til.
-uten sving og med fremførng av tomme trau unna passasjerene vil tomme trau lettere komme til person 4.
-man kan kun fylle på 1 trau om gangen så den knappen har jeg ikke sett brukt slik du beskriver på LHR.

Jeg har såpass innsikt at jeg kan beskrive punkt for punkt hvorfor slusene på "fast track" på OSL er tregere enn de andre slusene.

Jeg bare nekter å tro at de velger en dum løsning som ikke fungerer andre steder. Så jeg er sikker på at de har tatt hensyn til de problemene dere beskriver. Dvs at man ikke får trau eller får dyttet trauene sine på avhengig av plassen man står på.

Andre steder på flyplassen har de tenkt gjennom sånne ting og åpenbart testet det nøye. Eks. det lange lange bagasjebåndet ved kassa til taxfreen, det er jo genialt når man kommer med TG om morgenen og skal krangle om å få plass til og hente kofferten. Særlig i fellesferien når charter-geir med fem barn skal ha med alle barna og vogner klistret inntil rullebåndet

Back