Utbyggingen av OSL mot 2017/T2

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Betyr det at de ligger foran skjema? I min forrige post her hevdes det det nye innsjekkingområdet åpner i desember. Så hvis pir Nord åpner i Q4, hva er det da som først åpner april 2017?

Denne har hengt rundt omkring på flyplassen en stund, så regner med at det ikke er noe fare med å poste en kopi, her står hovedtrekkene fram til åpning.

https://www.dropbox.com/s/7n65ajo4cy3utpf/IMG_5454.png?dl=0

Jeg bare nekter å tro at de velger en dum løsning som ikke fungerer andre steder. Så jeg er sikker på at de har tatt hensyn til de problemene dere beskriver. Dvs at man ikke får trau eller får dyttet trauene sine på avhengig av plassen man står på.

Jeg ser at det er en del negative erfaringer med dette systemet i London, der jeg ikke har opplevd det selv. I Amsterdam, derimot, har jeg opplevd at et lignende system fungerer glimrende.

Her er en artikkel om systemet slik det er implementer der:
http://www.futuretravelexperience.com/2015/04/behind-scenes-new-schiphol-security-experience/

Nå har de tildelt det en pris (som om vi ikke hadde nok av dem i flybransjen), så får man velge hvor mye vekt man vil legge på det:
http://www.futuretravelexperience.com/2014/09/4th-future-travel-experience-award-winners-announced/

Så får vi se da, om det blir katastrofe som i London eller suksess som i Amsterdam.

Takk :)

Nytt her for meg i tillegg til oppdaterte tidslinjer er at bilutleie flyttes til parkeringshuset (P10)

Vi skal være glad det ikke er MDG som styrer sjappa, da hadde den blitt flyttet til P5...
Men det er vel egentlig like naturlig at dette ligger der bilene står som inne i terminalen.

Vi skal være glad det ikke er MDG som styrer sjappa, da hadde den blitt flyttet til P5...
Men det er vel egentlig like naturlig at dette ligger der bilene står som inne i terminalen.

Da hadde vel alle P'ene blitt bygget om til økologiske parker og det eneste du kan leie hadde vært elektriske sykler ;-)

Kult. Takk for at du deler.

Ser det står at non-Schengen skal gjøres større. Er det noe nytt om evt lounge etter passkontroll? Mener det var noe snakk om det.

Hvor skal de få plass til det? Det de gjør nå er jo bare og utvide med noen meter i bredden, for og faktisk få plass til alle folkene, ved og bygge karnapper mellom gatene

Hvor skal de få plass til det? Det de gjør nå er jo bare og utvide med noen meter i bredden, for og faktisk få plass til alle folkene, ved og bygge karnapper mellom gatene

Det er jo kjent at det pågår et separat prosjekt som omfatter en større utvidelse av Non-Schengen.

Jeg leste nettopp ett eller annet sted at de skulle flytte passkontrollen lenger inn og på den måten få bedre plass. Husker ikke hvor jeg leste det.

Jeg leste nettopp ett eller annet sted at de skulle flytte passkontrollen lenger inn og på den måten få bedre plass. Husker ikke hvor jeg leste det.

På linken lenger opp. Din Side.

Hadde det ikke eeegentlig vært logisk å legge non-schengen i andre etasjen i nye pir nord hvor man har arealet? Når tre-WB fly skal fylles på en gang så er det som t-banen i Tokyo borti der.

Mange av WB-flyene taxer jo den lange veien rundt til vestre rullebane også, så hadde blitt kortere vei bort til rullebanen også :-)

Hadde det ikke eeegentlig vært logisk å legge non-schengen i andre etasjen i nye pir nord hvor man har arealet? Når tre-WB fly skal fylles på en gang så er det som t-banen i Tokyo borti der.

Eller om ikke hele arealet, så kanskje en lik løsning som i dagens utenrikspir med non-Schengen helt ytterst? Skulle jo ikke være verre enn å sette opp en bod for passkontroll. Når det er behov for ekstra non-Schengen-kapasitet kan den bemannes, og når det ikke er det kan de vel bare la slusene stå åpne?

Mange av WB-flyene taxer jo den lange veien rundt til vestre rullebane også, så hadde blitt kortere vei bort til rullebanen også :-)

Det ville blitt alt for effektivt. Det viktigste er at det er nordmenn som har planlagt løsningene, selv om det blir upraktisk og klønete.

Den gang flyplassen ble bygget, så burde man i grunn bare funnet en flyplass et eller annet sted i verden som fungerer sånn tålelig bra, og laget en blåkopi.

Det er vel ikke så voldsom vekst på innenriks om dagen at de trenger hele andreetasjen til det. De har jo hele vestsiden og snart en permanent løsning på 19 & Co ;-)

Da kunne man bygget doble broer på gatene også, istedet for å bygge om øst for endte gang.

Virket som den gamle ledelsen på OSL var mer trofast på sånne rare ting enn den nye. Å velge ting som ikke er hyllevare er jo en klassisk norsk spesialitet. Italiatrikkene, Ansaldo Bredas tog til NSB, politibiler som diskvalifiserte alle de store fabrikantene i verden pga særkrav osv.

Men den nye gjengen virker å snu fort. Rart dette ikke er gjort noe med. Det virker helt logisk? Man ville fått plass til den pre-clearance-USA-greia også :-) Hvordan i himmelens navn skal det få plass uti øst der? Med økt volum av mennesker fra USA som skal videre til Asia osv... ja. Logisk å ha det samlet for kort transfer.

Det er ingen god ide fordi da mister man hele fleksibiliteten som Pir Nord gir og som flyselskapene trenger, og som gjør at gater og annen infrastruktur kan utnyttes langt bedre. Slik det er nå så går mange av Norwegian og SAS sine fly en rotasjonen som slinger dem på en miks mellom innland og schengen. En og annen innland og non-Schengen og Schengen og Non-Schengen er det sikkert, men ser man på SAS og Norwegian sine operasjoner så ser man at mange fly typisk begynner dagen etter en nattstopp rundtomkring i Norge, flyr inn til tidlig OSL også tar et hopp til utlandet, etc etc. Da er det nettopp slike gater nye Pir Nord gir som er behovet, og som gjør at kapasiteten på OSL øker langt mer enn hva nettoøkningen i antall gater/broer isolert sett tilsier

Huff - hvorfor kan de ikke satse på det som allerede funker i eksisterende kontroll? Det opplegget der gjør ofte at 4-5-6 pax får sakene sine i en salig røre er langt fra effektivt. Men fjongt og kult er det kanskje? :rolleyes:

Min erfaring fra LHR er at om du står på plass nr. 1 eller 2 så må man være passe frekk for å få sakene sine på båndet. Er det mye kø på behandlingen så er trauene fra de andre i veien hele tiden. Men du kan også risikere å legge på sakene dine på plass #4 og så vente en evighet fordi 1-2-3 stadig fyller på med sine ting. Jeg liker å la sakene mine gå samlet av gårde, og ikke minst se at det forsvinner så det ikke ligger tilgjengelig for alle mulige folk.

I tillegg skal alt nå oppi trau, også trillekofferter

Leser også på Dinside at dette er noe OSL selv utvikler:
http://www.dinside.no/935975/slik-blir-den-nye-sikkerhetskontrollen-paa-oslo-lufthavn

Men krysse fingrene og håpe de får det til å gli greit. Nå er jo OSL "verdensmester" på sikkerhetskontroll, dumt om de skal pølse det til
Fekk testa dette i dag. Har faktisk trua. No var der to sluser opne og tre stasjonar i bruk på kvar. Så var det gjeter ved køa som peika folk til rett plass. Kjem ein over kritisk masse med folk som forstår dette, kan det gå. Båsane var så store at det var god plass å styre med sitt. Med då kan det vere nokon som misforstår og presse seg inn. No var dei som jobba der godt trena trur er. Det var eit par folk som leita etter kassane og eit par som ville gå frå kassane uten å skubbe dei på bandet. Bortsett frå det tippa eg at største køa blir etter scanner. (Då ser eg bort frå at eine scanneren stoppa.)

Det eg trur blir verst no er at dei begynne å blande ankomst og avgang i gamle piren og. Transitt blir ikkje lenger sendt opp i andre. Så då blir det meir folk i resten av terminalen, også før dei to trappene frå andre til første.

Back