![]() |
|
![]() |
#61 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
En del faktafeil her: 1. Polet driver ingen egen grossistvirksomhet. 2. Prisene inn til polet settes av importøren. 3. Grunnen til at polet har relativt gode priser på dyre viner er avansemodellen (som er offentlig tilgjengelig). Den består av et fast påslag pr liter, en relativt nøktern verdikomponent og en emballasjeavgift. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
1. Polet har kjededrift med sentrale innkjøp og distribusjon til utsalgene samt organisering av bestillingsutvalget. Butikkene har også mulighet til selv, basert på forespørsel fra kunder, å ta inn varer som kun er i bestillingsutvalget. 2. Ja, og Polet som stor kunde tilståes rabatter en mindre kunde ikke har tilgang til. 3. Korrekt. Avansemodellen ligger ute og er et fast påslag per liter på samme måte som alkoholavgiften pluss et verdipåslag på 22% innkjøpspris før avgift. https://www.vinmonopolet.no/priser-og-avgifter I sum representerer Polet noe jeg ønsker å beholde fordi jeg er overbevist om at et frislipp (at Vinmonopolets varer ble omsatt i dagligvarebutikker og/eller spesialbutikker med et strengere krav om profitt) vil resultere i høyere pris og dårligere utvalg. Ideologisk derimot er jeg mot både behovet for Polet som alkoholpolitisk virkemiddel spesielt og monopol generelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
Uansett, Spot on.. Det er ikke til å komme unna at vi for det første bor i kongeriket Norge, som er et relativt høykostland, om vi hever blikket litt utover Norden, selv om vi ligger høyt her også. For det andre, så står vi utenfor EU, med de ulemper og fordeler det har. Ut fra det du skriver, så konkluderer jeg med at det jo ikke er en optimal løsning her, alt kommer med fordeler og ulemper. Så er det opp til politikerne og til slutt oss selv, å bestemme hva fremtiden bringer, ved å bruke stemmesedlene våre litt senere i år.
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Salg av alkohol og tobakk på Gardermoen er og blir en underlig måte å finansiere nødvendig infrastruktur i Finnmark og Sogn og Fjordane. Hvis det er et politisk vilje om å koble disse, så kunne man jo bare la Avinor får ansvaret for innkreving av alkoholavgifter og la dem ta ansvaret for vegnettet også.
Dette minner meg i grunnen ganske mye om situasjonen rundt brennevinssamlagene i perioden fra brennevinsforbudet ble opphevet og fram til 1938. Samlagene var kommunale bedrifter som solgte brennevin i byene og begynte som en ordning for å ha kontroll på salget. Etter hvert ble overskuddene fra samlagene viktige inntektskilder for kommunene og brennevinssalget finansierte viktige offentlige oppgaver. Resultatet ble på ingen måte den kontrollerte omsetninga av brennevin som var tanken, og til protester fra de som var avhengig av brennevinsinntektene tok Vinmonopolet over alt brennevinssalg i 1938. Selv om det er lenge siden 1930-tallet, er det ikke ulikt hvordan Avinor har gjort seg avhengig av alkoholsalg for å drive samfunnsnyttig virksomhet. Det som begynte som et lite utsalg nærmest for å hjelpe passasjerene med å få mindre håndbagasje, har blitt et stort smutthull i norsk alkoholpolitikk og en viktig inntektskilde for Avinor. Jeg tror ikke det er bærekraftig å fortsette å finansiere norske flyplasser med alkoholsalg. Det er vel heller ingen, som helt ærlig og innerst inne, tror at flyplassene i Finnmark blir lagt ned om man ikke får selge alkohol på Gardermoen? Som Someone er inne på, vil de bli finansiert på en annen måte. På mellomlang sikt antar jeg Vinmonopolet kommer til å ende opp med salget på flyplassene. Det virker som et kompromiss det er politisk flertall for, mellom de som ønsker å avvikle ordningen og de som ønsker å beholde den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
Poenget er vel at det er komfortabelt og behagelig for politikerne å slippe å bruke skattepengene på å finansiere ulønnsomme flyplasser. Da har man valgt en løsning hvor Avinor skal være selvfinansierende og drive butikken uten statlige overføringer. Jeg synes derfor det blir galt å kritisere Avinor i denne saken. Selskapet løser sitt selvfinansierende oppdrag og det er tross alt begrenset hvordan denne selvfinansieringen kan gjennomføres. Derfor er det parkeringsinntekter, husleie- og omsetningsinntekter (herunder taxfree) og luftfartsavgifter som er de viktigste bidragsyterne i denne selvfinansieringen. Tar man bort en av inntektskildene må de andre økes.
Vil man ha et annet system er det bare for politikerne å endre selvfinansieringsmodellen og overføre penger fra statsbudsjettet. Og det er her hunden etter min mening ligger begravet. Det er i dag få politikere som ønsker å foreslå ennå større overføringer over statsbudsjettet, for da er det jo noen andre som må få mindre (lide). Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Følgende parti vil la ting fortsette as-is: H, FRP (FRP vil avvikle Vinmonopolet) Følgende parti vil avvikle taxfreeordning: SV, V, MDG (bare på flyplasser) Følgende parti vil gi Vinmonopolet jobben: AP (mrk – vil vurdere å…), KRF, SP Samlingsregjering med H vil mest sannsynlig la Avinor bestemme selv. Samlingsregjering med AP vil mest sannsynlig komme til kompromiss om å gi Vinmonopolet jobben. Kildedata og kommentarer: AP – «Vurdere å la Vinmonopole overta driften» Min kommentar: en vag formulering som antyder at dette er åpent for diskusjon hvis AP skal gå i samarbeidsregjering etter valget. Generelt er AP for nasjonalisering da de mener dagens ordning lekker penger ut av landet og i lommen til Heinemann. AP har ingen andre referanser til ‘flyplass’ i sitt program H – Ingen programformulering vedrørende taxfree eller Vinmonopolet, men nevnt at «Høyres mål er å sikre et godt flyplasstilbud i hele landet og gode rammevilkår for å opprettholde sysselsetting og bosetning» Min kommentar: Høyre ønsker ikke slitasje på partiet ved å diskutere Vinmonopolet som ordning. Faktisk politikk er å beholde både Polet og taxfree as-is. FRP – Har ikke programmet som søkbar PDF, men vil fjerne flyseteavgiften, avskaffe åpningstidsreglement for butikker etc, oppheve importbegrensning for lovlige varer (tolk dit du vil), fjerne handelsmonopoler (inkl Vinmonopolet), tillate salg av lovlige varer i hele butikkens åpningstid, likebehandle kiosk og butikk vedr alkoholsalg, … (redusere avgifter, fjerne «plain packagin», fjerne salgs/åpningsreglement). FRP har også eget kapittel om luftfart, i stikkordsform; åpne for private flyplasser, avvikle Avinor’s monopol, selge Norge ut av SAS, … Min kommentar: FrP sitt program på disse områdene er lite relevant dersom et borgerlig regjeringssamarbeid fortsetter etter valget. Høyre sin politikk på disse områdene vil vinne frem i forhandlingene. Hvis FRP er i opposisjon etter valget vil de i større grad følge eget program ved avstemninger og forslagsstilling – men ikke få flertall. KrF – «at Vinmonopolet skal overta taxfree salget» og «reversere ordningen med at taxfreekvoten av tobakk kan byttes med alkohol». Flyplasser nevnt en gang og gjelder «legge til rette for grønne avganger og landinger». Min kommentar: KrF benytter enhver mulighet til å begrense tilgangen til alkohol som byr seg. Eksempler er redusert skjenketid på BGO fra start 06am til 08am… Skal KrF inn i regjering (på høyre- eller venstresiden) vil de ofre mye annen politikk for å få gjennomslag som begrenser tilgang til alkohol. Hvilket vil gjøre samarbeid med FRP svært vanskelig men kan la seg gjøre med Høyre sine programformuleringer da Høyre er pragmatisk og vil være villig til å tilstå KRF noen seire alkoholpolitisk for å sikre flertall for andre saker på skatt/arbeidsliv/utdanning etc. MDG – «flytrafikkens kostnader må dekkes gjennom billettprisene, ikke subsidieres ved sprit- og tobakksalg gjennom taxfreeordningen» og «avvikle taxfreesalg på flyplasser» Min kommentar: MDG er ikke imot alkohol, men de er imot alt som kan påståes å forurense og er villig til å gjøre nesten hva som helst for å redusere forurensing uten hensyn til samfunnsøkonomi. Hvis taxfreeordning stimulerer til økt antall flyreiser så skal den fjernes, etc… SV – «avskaffe taxfreeordningen. Kortbanenettet må sikres statlig finansiering» og «Redusere flytrafikken. Vi går mot kapasitetsutvidelse på flyplassene ved de store byene» Min kommentar: SV er heller ikke imot alkohol, men de er imot alt som synes å gi fordeler til «de rike» - altså «de som har råd til å fly». De er også i likhet med MDG lite interessert i samfunnsøkonomisk effekt, alt kan finansieres med økte skatter. SP – «At Vinmonopolet skal overta taxfreesalget av alkohol» og «Senterpartiet vil opprettholde Norges store nett av lufthavner og finansiering av disse gjennom flyplassavgifter/kryss-subsidiering, og mener at det er Avinor som hovedregel skal drive lufthavner i Norge», «styrke finansiering av kortbanenettet», «styrke rutetilbudet til flyplasser i distriktene…», gå mot en tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen» Min kommentar: SP liker statlige monopoler på næringsmidler enten det er alkohol eller brunost og er generelt uforstående til at noen faktisk ønsker å bo i byer og følgelig ønsker de å legge til rette for å reversere nasjonal migrasjon. Folk skal gjøre «som de egentlig ønsker, de bare vet det ikke selv» nemlig flytte tilbake til bygdene. V – «avvikle taxfreesalget» og «innføre samme CO2-avgift på luftfart til utlandet som innenlandsflyvninger», «bruke avgiftssystemet for å stimulere til å legge om til en miljøvennlig luftfart» og «videreføre Vinmonopolet» Min kommentar: Jeg ble faktisk litt overrasket, men burde jo ha lært. Venstre mister alt gangsyn og pragmatisme når det kommer til miljøsaker. At MDG nå stjeler velgere og dermed kan dra V under sperregrensen (uten at MDG selv kommer over sperregrensen – nisjepartiers eneste faktiske effekt er å redusere oppslutningen til mer etablerte småpartier) motiverer V til å være enda mer radikal hva miljøvern angår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Onkel reisende kekker
|
![]() Quote:
Noe kanskje litt satt på spissen, men det må være lov! Uansett, det blir et kompromi ut av det her og jeg vil tippe på at det blir som det er. For det første av den enkle grunn at Heinemann vel har en relativt langvarig kontrakt pågang og for det andre så er det noen andre praktiske utfordringer med vinmonopolet. Om de plutselig skal begynne å pushe parfyme og sjokolade, men det er en heeelt anna skål! Det blir spennende å se hva som skjer den 11. september, jeg har ikke klart å bestemme meg for hva jeg skal stemme og vingler mellom noen partier.
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ja, det blir spennende. Mener 2020 er det året noen av dagens kontrakter om taxfreesalg begynner å løpe ut, så en avgjørelse må komme i 2017-2021-perioden. Som vanlig i Norge ser det ut som spenningen skal holde seg helt til 11. september på kvelden. For min del er det ganske tydelig hvilket parti som skal få min stemme. Er ikke enig med alt, men er mer uenig med de andre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Upgrade me....
|
![]() Quote:
Samferdsel og luftfart nesten 100%. (de bryr seg dog ikke om å nevne taxfree, så den blir nok uendret) Om noen vil lese så finner dere det her: http://dekristne.no/programmer/handlingsprogram/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Veldig bra oppsummering Utenbys, tror du traff de fleste partiene ganske godt der! Åkkesom vil etter all sannsynlighet H eller AP ha en vesentlig innflytelse på en ny regjering og dermed sikre en viss stabilitet i galskapen. Mulig det blir noen justeringer, men tror neppe vi får hverken grønn eller væpna revolusjon
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Opplysende oppsummering fra Utenbys. Dette med taxfree er ikke kjempeviktig kjenner jeg, men såpass som jeg reiser utenforlands, så blir det en del kroner spart. Alternativt endel mer alkohol drukket... Å sette Vinmonopolet til å pushe tobakk og sukker kan ikke staten forsvare. Skal polet inn, må salget deles, hvor de kun driver med alkohol. Det vil nok føre til et lavere totalsalg enn potensialet, men kanskje går forbruket av alkohol og/eller tobakk ned, i tråd med rådende mål. Kven kveit, sa mannen. Han skar i hellefisk.
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Bra motsvar som viser litt hvor gunstig taxfreeordningen faktisk er for Norge
https://www.aftenposten.no/meninger/...aakon-Dagestad Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er vel ikke så gunstig at folk drikker mer alkohol
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Mulig jeg generaliserer noe veldig, men tilgangen på alkohol i kongeriket er relativt grei og de aller fleste av oss vil stort sett drikke en relativt fast mengde, ut fra livssituasjon.
Undertegnede for eksempel er nesten nede på null med småtroll i hus. Som student derimot, når jeg ikke hadde så god råd.. Hvor prissesensitive er vi egentlig for alkohol?
![]() |
#77 | |
一期一会
|
![]() Quote:
Hyggelig pris kombinert med tilgjengelighet og synlighet vil jeg tro påvirker folk til å kjøpe mer ved ankomst OSL enn om de skulle gjøre det valget i utlandet. Samme som f.eks. sjokolade og tilbudsvarer ved kassa på matbutikken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Definitivt. Ein del meir. Som fleire har skreve; der er styr å dragse seks vinflasker inn på flyet, VS berre ut av ankomst og inn i bilen. Men eg trur også at mykje av dette berre hamna i kjellaren. Og skulle det gå tomt der, finst polet. Så poeng mitt er at det bli kansje store impulskjøp, men blir det so mykje meir volum totalt? At polet hadde hatt gode dagar om tax free forsvinn det eg rimeleg sikker på.
![]() |
#79 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
"Det finnes ikke et eneste godt argument for at folk som reiser til utlandet skal ta med seg alkohol, tobakk og andre varer avgiftsfritt inn i landet, skriver kronikkforfatteren."
https://www.nrk.no/ytring/dyrt_-tape...dig-1.15127657 Jeg er helt enig, dette er bare tull. Alkohol bør forøvrig fjernes helt fra flyplasser og fly. (Ellers i samfunnet også) |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Taxfree bør selvsagt avskaffes og avgiften på norsksolgt alkohol reduseres tilsvarende for å oppveie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finansiering av flykjøp | glemmestad | General Aviation og sjøfly | 0 | 22-08-2016 21:21 |
Delta slutter med taxfree-salg | LN-MOW | Småprat | 13 | 09-08-2014 04:46 |
Taxfree-salg ved innreise kan vedtas i juni | Farmer | Flyforum | 20 | 12-05-2005 17:22 |