Re: American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
Da er svaret fra AMEX/DnB kommet.. Jeg syns personlig at dette kan virke som om ting går riktig vei på mange av punktene!
Jeg mener også de skal ha "kred" for å behandle vår henvendelse såpass seriøst og komme med et skikkelig tilsvar, ikke bare "Takk for henvendelsen, vi skal se på saken"..
- - -
Til:
(Navn på de som signerte. Fjernet her på Flyprat)
Oslo/Stockholm 11.11.2013
Vedrørende deres tilbakemeldinger til SAS Eurobonus.
Først vil vi gjerne få lov til å takke dere for utvist engasjement og glød SAS EuroBonus American Express Cards. Vi synes det er flott at dere tar dere tid og legger ned engasjement med en omfattende tilbakemelding og mange gode spørsmål omkring tjenestene våre. Vi skal forsøke å svare på dette i den rekkefølge som dere tar opp de forskjellige sakene.
Companion Ticket
Companion Ticket (CT) har vært en stor suksess. Det er mange som har oppnådd CT, noe som har bidratt til å redusere antall tilgjengelige bonusbilletter gjennom at det også blir flere som benytter tjenesten. Vi har i lenger tid vært klar over dette og SAS og American Express arbeider aktivt for å forbedre tilgjengelighet på EuroBonus reiser . CT fordelen vil bli forbedret etter årsskiftet, og vi vil tilby flere muligheter og bedre vilkår. Dette innebærer endringer på alle våre SAS Eurobonus produkter, et eksempel for SAS Eurobonus
American Express Platinum Card vil være at Companion Ticket også kan bookes hos Star Alliance partnere, og ikke være begrenset til reiser med SAS slik det er nå. Dette vil bedre kapasiteten, slik at billetter skal bli mer tilgjengelig. I tillegg kommer det flere endringer som vil bedre konseptet, også på noen av de områder dere tar opp, men dog ikke alle.
Chip
Manglende chip på American Express kort har vært et tema siden Visa og MasterCard
kortene i Norge ble skiftet for noen år siden. Fokuset ble forsterket etter at
bankforeningen gikk ut med ganske så utydelig informasjon om at Bank Aksept kort, som
altså IKKE omfatter American Express, ikke kunne benytte magnetstripen som reserve
løsning hvis chip’en ikke fungerte. Dette har dessverre skapt en del dårlige
brukeropplevelser da innløsere i Norge i liten grad har informert om at dette kun gjaldt
kort med Bank Axept. Det vil si at alle kort med magnetstripe uten chip har hatt en
veldig dårlig brukeropplevelse. Blant annet gjelder jo dette alle Amerikanske kort.
For oss i American Express i DNB har manglende chip inntil i fjor sommer vært en
teoretisk problemstilling. Bakgrunnen er at deler av de Norske kort terminalene ble
sertifisert for American Express Chip først i fjor høst. Fortsatt er ikke alle
terminalleverandørene på plass med dette, men dette arbeidet Teller med slik at dette
skal være på plass så snart som mulig.
For å klargjøre våre kort slik at de fungerer optimalt med chip har vi siden i fjor høst
jobbet med utvikling av EMV i våre systemer, samt tilrettelegge globalt i American
Express sine systemer. På grunn av komplisert og fragmentert systemstruktur, mange
interne og eksterne avhengigheter har prosessen tatt lengre tid enn forventet. Det er
derfor gledelig å kunne fortelle at vi nå er inne i siste fase av sertifiseringen mot
American Express, og at vår målsetting for første del av 2014 er å sørge for at alle
American Express kort har chip. I beste fall er dette arbeidet ferdig før jul men kortene
vil ikke bli skiftet ut før i neste år.
Når det er sagt er det likevel viktig å påpeke at i forhold til sikkerheten til forbrukerne så
er den helt lik for alle våre kortmedlemmer uavhengig av teknologi. Det er DNB som er
ansvarlig så sant ikke forbruker har opptrådt uaktsomt. Men så lenge brukeropplevelsen i
Europa er dårligere ved bruk av magnetstripe kort i forhold til kort med chip, er det viktig
for oss å komme i mål med chip prosjektet så raskt som mulig.
Priority Pass
Tjenesten ser så langt ut til å være verdsatt fra våre kort medlemmer. Bruken av
Priority Pass tyder på at dette også er en verdsatt fordel for mange av våre kort
medlemmer som reiser mye.
Som dere sier, dekker kortkonseptet kostnaden for Basic medlemskapet i Priority pass
mens kort medlemmet selv betaler for adgang og bruk av loungene.
Å inkludere besøk av lounge i medlemsavgiften er noe vi per i dag ikke har dekning for å
gjøre. Men forslaget om å legge inn X antall gratis besøk i den årlige medlemsavgiften,
er noe vi vil vurdere i løpet av 2014.
I tillegg har jo også nå SAS åpnet for besøk i SAS lounger i Scandinavia mot betaling
som skjer når man går inn i Loungen. Her har man også en rabatt på ca 13 % i forhold til
normal pris for SAS kunder som ikke har American Express kort
Brukersteder
Vi har rettet flere henvendelser til Teller som er ansvarlig for brukerstedsdekningen og
som utsteder brukerstedsavtaler i Norge primært. Under svaret vi fikk, gjengitt i sin
helhet:
«American Express er et premium produkt, og har derfor en høyere pris enn andre internasjonale kortprodukter. Enkelte salgssteder vil derfor velge å ikke akseptere American Express, på grunn av prisen. Når det er sagt, mener vi at en stor del av virksomhetene ser verdien i å akseptere American Express, og vi forventer at antallet salgssteder vil fortsette å vokse også i det norske markedet. I dag er det mer enn 40.000 salgssteder i Norge som aksepterer American Express. Det er også et faktum at enkelte salgssteder har valgt å ikke akseptere American Express så lenge kortet ikke verifiseres med chip og PIN. Når dette nå kommer på plass i løpet av vinteren 2014, vil vi se en ytterligere forbedring av dekningen i det norske markedet. Så er det selvfølgelig viktig at vi får tilbakemeldinger på salgssteder som det ønskes akseptanse på, ved at våre kortholdere tar kontakt med vårt kundesenter
(nettside?). Vi setter også stor pris på at salgsstedene blir fortalt fra deres kunder at man forventer å kunne betale med American Express.»
DNB, Teller og American Express har tett dialog om dette tema. Både DNB og SAS anser det som svært viktig at brukerstedsdekningen bedres og jobber med Teller og American Express
(internasjonalt) for å gjøre hva vi kan for at dette skal bli så bra som mulig.
Nettsider
Jeg antar at det her henvises til americanexpress.no sine sider. Vi er helt enig at vi har et
forbedringspotensial på nettsidene våre, og dette er noe vi jobber aktivt med.
Det skal ikke forekomme feil her, for å unngå dette må vi i DNB rett og slett bli bedre til
å kvalitet sikre innholdet. Vår målsetting er at våre nettsider skal bli så bra som mulig. Vi
har blant annet satt i gang et prosjekt for å bedre strukturen og brukeropplevelsen på
nettsidene. Prosjektet er et samarbeid mellom DNB og American Express, og forventes å
gi resultater i løpet av 2014.
Nevnte nettsider presenterer flere forskjellige aktører innenfor American Express i Norge.
Det vil si at Teller, American Express Corporate og reisebyrå tjenestene også er en del av
de Norske American Express nettsidene. Alle disse fire kommersielle områdene deler
samme landingsside, og endringer og oppdatering må koordineres med alle involverte.
Kampanjer og ekstrapoeng
Sommerkampanjen var den første kampanje med ekstrapoeng i tillegg til den normale
opptjeningsraten for SAS Eurobonus American Express kortene som ble gjennomført i Norge. Vi synes det er sterkt beklagelig at dette feilet for deler av omsetningen til enkelte av våre medlemmer. For de kort medlemmer som mottok faktura i juli, gikk alt greit. For medlemmer som mottok faktura i august, gikk noe galt og tilleggs poeng ble ikke videresendt til SAS. I tillegg tok det lenger tid enn forventet å rette feilen slik at poengene ikke ble overført før i slutten av september og i begynnelsen av oktober.
Dette var en smertefull erfaring, men vi kommer til å gjennomføre flere slike kampanjer i fremtiden. Jeg må igjen takk for engasjementet rundt vårt kortprogram. I vårt arbeid med å bli bedre er denne type innspill viktige og vi tar det med oss i det videre arbeid med utviklingen av konseptene. Vi ser frem til å fortsette å ha dere som medlemmer og brukere av SAS Eurobonus American Express kort.
Vennlig Hilsen
(Navn på personer i DnB og Amex).