Overlever SAS corona-krisen?

Hvis den svenske og danske stat ikke var aksjonærer i SAS vile de ikke gitt spesifikk støtte til selskapet. "Koronakrisen" kommer til å koste enormt med penger for staten og offentlige virksomheter, private selskaper kommer også til å blø og ikke minst blir det veldig alvorlig for den enkelte innbygger sin økonomi. Bare endringene i statens økonomiske ansvar for permiterte, oppsagte, sykemeldte, hjemmekarantene og ikke minst for de som må være hjemme med barn blir enorme. Milliardene bare her kommer til å rulle i et tempo som får flyselskapenes bønn til å bli en parantes. Veldig mange bedrifter i Norge kommer til å gå konkurs fram mot sommeren og mange blir arbeidsledige, tallene fra begynnelsen av -90 tallet kommer til å bli slått. Og mange av disse bedriftene er for mange viktige og samfunnsnyttige. Men skal Staten redde alle som går dukken? Det er flere frisører i Norge enn det er ansatte i SK/WF/DY. Staten i Norge kommer ikke til å redde private enkeltbedrifter, med mindre de kan nasjonaliseres for lav kostnad. SAS kommer til å bestå når denne krisen er over fordi det har store statlige eiere som viser samfunnsansvar og har tro på fremtiden, ikke fordi den svenske og danske stat er flynerder.

Eksakt dette er poeng! Det kommer til å påvirke mange negativ. Og det vil koste fryktelig mye penger, både statlige og private. Nesten ingen vil bli utelatt. Selv om staten har dype lommer og kan bruke mye penger, vil staten være i nød å prioritere og/ eller gi sum som bare rekker å redde deler av bedriften. Bare se på oljeprisen og tenk hva dette betyr for Equinor. Snart de vil også trenge hjelp ...
Kostnader vil blir ufattelig stor og vil bety en nedgang i velferden, dvs pengene vi har til over / til bruk for fritid. Største problemet er ikke Corona, med den "regning" vi får deretter som vil redusere vårt privat økonomi signifikant.
 
At Statens pensjonsfond utland (“oljefondet”) kjører en bred profil med avkastningsformål, er ikke det samme som at staten eventuelt går inn i flyselskaper på eiersiden.

Epler & bananer
Ehhh... vet du hva aksjer er for noe?
 
Ehhh… ja. Og det er ikke temaet

Poenget er at staten ikke har aktivt eierskap i det som listes opp som eiendeler i oljefondet

Vil du ta den diskusjonen videre, er det bare å fyre en tråd
Da burde du sagt "aktivt eierskap" og ikke at staten ikke gikk inn på "eiersiden". Alle som kjøper aksjer går inn på eiersiden.
 
Da burde du sagt "aktivt eierskap" og ikke at staten ikke gikk inn på "eiersiden". Alle som kjøper aksjer går inn på eiersiden.

Takk, Sherlock.

Som sagt: vil du diskutere dette videre, som forskjellen mellom eierskap via aksjefond og aktivt eierskap, så ta det i en annen tråd
 
Det er ikke jeg som blander dette sammen og det er lov å innrømme feil.

Statens pensjonffond utland har investert i en rekke aksjer som betyr å gå inn på eiersiden. De har 3 regler for hvor de skal investere:

1) De kan ikke investere i innlandsnorge, derav ikke selskaper som kun er på norsk børs slik som Norwegian. Et eventuelt støtteoppkjøp av Norwegin kan altså ikke gjøres via dette fondet.

2) De har en lang rekke etiske regler som skal følges som utelukker hele bransjer eller selskaper som ikke tilfredstiller alle krav som stilles. I den grad fondets eierskap er aktivt er det priært gjennom dette og ikke gjennom aktivitet i styrer. Oljefondet har hatt over en halv milliard investert i Ryanair og dette har vært stertk kritisert av fagbevegelsen i Norge.

3) Det skal være lønnsomt å investere der.
 
Nu debatterar Sveriges Riksdag om stöd till svenska flygbolag.
Alla 8 riksdagspartier står bakom och de är ense om att den kan komma att behövas mer riktat finansiellt stöd i framtiden.
Även de två normalt flyghatande riksdagspartierna Vänserpartiet och Miljöpartiet står bakom stöd till svenska flygbolag i dessa Coronatider.
 
<mod>
Fra moderatorkorpset: En henstilling om:
* å tenke seg om to ganger før man poster
* sjekk topic og se om det er relevant det du skal skrive
* ikke start en DY/SK krig eller en landskamp
* ikke gå person mot person, hold det til sak
</mod>
 
<mod>
Dessverre er det en del som ikke følger oppfordringene våre om en sivilisert diskusjon. Det ryddes for tiden med grovt redskap, dvs. vi gidder ikke sitte å flette ting fra hverandre. Terskelen er relativt lav, særlig i flyforum-tråder der vi har bedt om ro og orden. (Det røyk akkurat ut et lass med poster her)

Advarsler deles ut, men man kan også oppleve at man plutselig ikke har tilgang til en tråd uten advarsel på forhånd.

Og så - tenk litt etter hva du skriver: Mange her inne jobber i flybransjen og er redd for arbeidsplassen sin. Hele eller deler av familier er uten inntekt og over på permisjon og fremtiden er ikke like lystig. Det er unødvendig å gjøre livet enda vanskeligere for dem, og andre, ved å hakke løs på en arbeidsgiver som sliter med å overleve, og enda mer lavmål å hakke løs på personer direkte.

Det er selvfølgelig også mange utenfor flybransjen som har de samme problemene så ta litt hensyn til situasjonen vi alle er oppe i. Ingen kan gjøre noe med den, så det er bedre å forsøke å gjøre noe positivt med det enn å lage enda flere problemer.
</mod>
 
Ja, SAS vil, sammen med Widerøe, etter min mening være de skandinaviske selskapene som overlever coronakrisen.

For SAS sin del begrunner jeg det slik:

1) SAS sin eierstruktur - SAS har gjennom statlig eierskap, eiere som har behov for at flytrafikken blir opprettholdt både under coronakrisen og etter coronakrisen. SAS har også industrielle eiere, som Wallenberg familien, som har vært tilstede og støttende i alle type kriser, og som ser nødvendigheten av et oppegående flyselskap fra et industrielt perspektiv.
SAS sine eiere har dype lommer og som er eiere fra et samfunns- og industrielt perspektiv, og ikke primært eiere fra et finansielt ståsted i håp om fortjeneste som småsparere, diverse fond etc etc.

2) SAS har en organisasjon som de siste årene har vist seg tilpasningsdyktig, men som likevel har en 75 år lang historie og kultur, og som vil videreføre det samfunnsansvaret som SAS har tradisjonelt hatt innen skandinavisk luftfart.

3) SAS vil etter coronakrisen trolig være det nettverkselskapet som har verdens nyeste, mest moderne og fuel effektive flyflåte. Flåten er tilpasset ulike behov.

(Jeg sier dette som fakta siden en person i går i tråden om "Overlever Norwegian... post 1218 skrev følgende: "Norwegian har enda større problemer om de ender med en eldgammel (og skitten) flåte som blåhalene.")

SAS har 39 nye Airbus 320Neo (Gjennomsnittalder 1,6 år) og 3 splitter nye Airbus 350-900 (Gjennomsnittalder 0,2 år). Flere fly er under bygging for SAS av begge typer. SAS har også noen ganske nye Airbus 330. I tillegg opererer samarbeidspartnere gjennom langsiktige avtaler, nye Canadair 900 (Gjennomsnittalder 4,3 år) og ATR-72 (Gjennomsnittalder 6,5 år) på tynne SAS ruter.
SAS Ireland har 9 Airbus 320Neo med gjennomsnittalder på 2 år. Det er mulig at disse kommer i tillegg til de nevnt over.

4) SAS har en stor og lojal kundemasse som vil vende tilbake til selskapet så snart samfunnet begynner å fungere etter coronakrisen. Denne kundemassen ser på SAS som et pålitelig selskap. Gjennom å være en av grunnleggerne i Star Alliance, sikrer alliansepartnerne SAS sine reisende også utenfor Skandinavia og der SAS måtte fly.

5) SAS har de siste årene opparbeidet seg et veldig godt omdømme blant reisende flest. Det har vært relativt lite støy i media om SAS der folk har løpt til VG og klaget på gebyrer i hytt og vær på grunn av 150 gram for mye håndbagasje, 2 minutter for sen til innsjekk og utgifter til nye billetter og slikt.

Oppsummert - SAS har alle forutsetninger til å overleve, men både SAS, og andre selskaper som overlever, må tilpasse flåte og produksjon til et nedskalert marked der det er nyttetrafikken som først kommer igang.
 
Last edited:
Ja, SAS vil, sammen med Widerøe, etter min mening være de skandinaviske selskapene som overlever coronakrisen.

For SAS sin del begrunner jeg det slik:

1) SAS sin eierstruktur - SAS har gjennom statlig eierskap, eiere som har behov for at flytrafikken blir opprettholdt både under coronakrisen og etter coronakrisen. SAS har også industrielle eiere, som Wallenberg familien, som har vært tilstede og støttende i alle type kriser, og som ser nødvendigheten av et oppegående flyselskap fra et industrielt perspektiv.
SAS sine eiere har dype lommer og som er eiere fra et samfunns- og industrielt perspektiv, og ikke primært eiere fra et finansielt ståsted i håp om fortjeneste som småsparere, diverse fond etc etc.

2) SAS har en organisasjon som de siste årene har vist seg tilpasningsdyktig, men som likevel har en 75 år lang historie og kultur, og som vil videreføre det samfunnsansvaret som SAS har tradisjonelt hatt innen skandinavisk luftfart.

3) SAS vil etter coronakrisen trolig være det nettverkselskapet som har verdens nyeste, mest moderne og fuel effektive flyflåte. Flåten er tilpasset ulike behov.

(Jeg sier dette som fakta siden en person i går i tråden om "Overlever Norwegian... post 1218 skrev følgende: "Norwegian har enda større problemer om de ender med en eldgammel (og skitten) flåte som blåhalene.")

SAS har 39 nye Airbus 320Neo og 3 splitter nye Airbus 350-900. Flere fly er under bygging for SAS av begge typer. SAS har også noen ganske nye Airbus 330. I tillegg opererer samarbeidspartnere gjennom langsiktige avtaler, nye Canadair 900 og ATR-72 på tynne SAS ruter.

4) SAS har en stor og lojal kundemasse som vil vende tilbake til selskapet så snart samfunnet begynner å fungere etter coronakrisen. Denne kundemassen ser på SAS som et pålitelig selskap. Gjennom å være en av grunnleggerne i Star Alliance, sikrer alliansepartnerne SAS sine reisende også utenfor Skandinavia og der SAS måtte fly.

5) SAS har de siste årene opparbeidet seg et veldig godt omdømme blant reisende flest. Det har vært relativt lite støy i media om SAS der folk har løpt til VG og klaget på gebyrer i hytt og vær på grunn av 150 gram for mye håndbagasje, 2 minutter for sen til innsjekk og utgifter til nye billetter og slikt.

Oppsummert - SAS har alle forutsetninger til å overleve, men både SAS, og andre selskaper som overlever, må tilpasse flåte og produksjon til et nedskalert marked der det er nyttetrafikken som først kommer igang.

I tillæg har man nydt godt af konkurrencen fra Norwegian. De to selskaber har komplementeret hinanden vældig godt, også selvom sas desværre er blevet ledende i dårlig terms and conditions for crew med deres underselskaber baseret i Spanien og Øst lande. Hvis Norwegian forsvinder så rykker wizz, EasyJet og ryanair ind. Norwegians ansatte vil da ikke have andet valg end at arbejde for disse selskaber, da de nu opretter nye crewbaser i CPH, ARN og OSL. Michael O Leary har altid drømt om at starte LH, det krævede bare at han har adgang til billige fly. Det får han nu, og Skandinavien havde hans særlige fokus for ekspansion indtil han blev stoppet af de danske og norske fagforeninger. sas har i særklasse Europas højeste seat cost. I kan selv forestille hvordan dette stiller sas i fremtiden.
 
Last edited:
I tillæg har man nydt godt af konkurrencen fra Norwegian. De to selskaber har komplementeret hinanden vældig godt, også selvom sas desværre er blevet ledende i dårlig terms and conditions for crew med deres underselskaber baseret i Spanien og Øst lande. Hvis Norwegian forsvinder så rykker wizz, EasyJet og ryanair ind.
Nå vet ikke jeg hva som rører seg i de politiske kretser foruten hva som har kommet frem av redningspakker men jeg tror det ligger en frykt hos noen dette scenarioet du beskriver med Wizz, Easy og Ryan. SAS får ikke et kvarter alene til å kjøre monopolpriser(et mørkt kapittel i historien). Sett ut ifra det perspektivet har heldigvis verden forandret seg. Det norske markedet og nordmenns betalingsevne er for høy til at en aktør får ha dette i fred.

Er derfor enig med Dem at det er vesentlig viktig at Norwegian består, om enn i en forminsket utgave. Egentlig drar SK/DY nytte av hverandre i en noe uforståelig symbiose som i at de ihvertfall har lært å leve med hverandre og klarer å hindre en ordentlig lavprisaktør å få skikkelig fotfeste.

O'Leary vil ihvertfall gjøre dette blodig og har dype lommer så de vil ihvertfall ikke jeg ha inn mer en de allerede er i skandinavia..
 
Last edited:
Nå nekter SAS i praksis å refundere billetter. Reisebransjen protesterer kraftig

SAS har blokkert reisebyråenes mulighet til å refundere billetter – også fullprisbilletter. Selskapet sier det fortsatt kan gjøres manuelt. – En vits, sier aktørene.

Bak betalingsmur, men samme "stunt" som Norwegian prøvde seg med tidligere, men gikk tilbake på. Og samme saftige kritikk fra reisebyråene

https://www.dn.no/luftfart/sas/koronaviruset/virke-reiseliv/na-nekter-sas-i-praksis-a-refundere-billetter-reisebransjen-protesterer-kraftig/2-1-782263
 
Ja, SAS vil, sammen med Widerøe, etter min mening være de skandinaviske selskapene som overlever coronakrisen.

For SAS sin del begrunner jeg det slik:

1) SAS sin eierstruktur - SAS har gjennom statlig eierskap, eiere som har behov for at flytrafikken blir opprettholdt både under coronakrisen og etter coronakrisen. SAS har også industrielle eiere, som Wallenberg familien, som har vært tilstede og støttende i alle type kriser, og som ser nødvendigheten av et oppegående flyselskap fra et industrielt perspektiv.
SAS sine eiere har dype lommer og som er eiere fra et samfunns- og industrielt perspektiv, og ikke primært eiere fra et finansielt ståsted i håp om fortjeneste som småsparere, diverse fond etc etc.

2) SAS har en organisasjon som de siste årene har vist seg tilpasningsdyktig, men som likevel har en 75 år lang historie og kultur, og som vil videreføre det samfunnsansvaret som SAS har tradisjonelt hatt innen skandinavisk luftfart.

3) SAS vil etter coronakrisen trolig være det nettverkselskapet som har verdens nyeste, mest moderne og fuel effektive flyflåte. Flåten er tilpasset ulike behov.

(Jeg sier dette som fakta siden en person i går i tråden om "Overlever Norwegian... post 1218 skrev følgende: "Norwegian har enda større problemer om de ender med en eldgammel (og skitten) flåte som blåhalene.")

SAS har 39 nye Airbus 320Neo (Gjennomsnittalder 1,6 år) og 3 splitter nye Airbus 350-900 (Gjennomsnittalder 0,2 år). Flere fly er under bygging for SAS av begge typer. SAS har også noen ganske nye Airbus 330. I tillegg opererer samarbeidspartnere gjennom langsiktige avtaler, nye Canadair 900 (Gjennomsnittalder 4,3 år) og ATR-72 (Gjennomsnittalder 6,5 år) på tynne SAS ruter.
SAS Ireland har 9 Airbus 320Neo med gjennomsnittalder på 2 år. Det er mulig at disse kommer i tillegg til de nevnt over.

4) SAS har en stor og lojal kundemasse som vil vende tilbake til selskapet så snart samfunnet begynner å fungere etter coronakrisen. Denne kundemassen ser på SAS som et pålitelig selskap. Gjennom å være en av grunnleggerne i Star Alliance, sikrer alliansepartnerne SAS sine reisende også utenfor Skandinavia og der SAS måtte fly.

5) SAS har de siste årene opparbeidet seg et veldig godt omdømme blant reisende flest. Det har vært relativt lite støy i media om SAS der folk har løpt til VG og klaget på gebyrer i hytt og vær på grunn av 150 gram for mye håndbagasje, 2 minutter for sen til innsjekk og utgifter til nye billetter og slikt.

Oppsummert - SAS har alle forutsetninger til å overleve, men både SAS, og andre selskaper som overlever, må tilpasse flåte og produksjon til et nedskalert marked der det er nyttetrafikken som først kommer igang.

Intet av det som nevnes her danner grunnlag for at SAS skal overleve Coronakrisen. Det handler i all hovedsak om tilgang til likvider under krisen.
 
Back
Top