USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 4
San Francisco er en vakker og spennende by. Dette ble mitt andre (men forhåpentligvis ikke siste) besøk i byen, for mitt reisefølge var det første besøk. Strevde litt med å finne et greit hotell med god beliggenhet som ikke var alt for dyrt. Med hotellpriser som har steget til himmels samtidig med høy dollarkurs var dette en utfordring. Vi endte opp med Hotel Stratford, i Powell Street like ved Union Square. Ikke noe luksus, men rent og pent, god størrelse på rommet og super beliggenhet. Dog var det noe støy fra gaten, men vi var så trøtte om kvelden at vi sovnet uansett. De to døgnene i SF gikk utrolig fort, og vi hadde et fantastisk fint og varmt vær.
Vi var bl a en tur i Muir Woods, med de fantastiske Redwoodtrærne
Det ble også en tur på Ocean Beach.
Og jeg oppdaget forresten et veldig hyggelig område av byen som jeg skal sjekke ut bedre neste gang, Hayes Valley.
Vi skulle videre, nå sto Las Vegas med tur til Grand Canyon på programmet. Flyturen over fjellene til Nevada-Ørkenen skulle United stå for. Flyets avgangstid var 16.13. Vi hadde bestilt shuttle fra hotellet kl 14, men misset den, og dro derfor først avsted mot flyplassen kl 14.30. Det var heldigvis ikke så mye trafikk denne tirsdags ettermiddagen, så vi rakk flyet fint.
Tirsdag 17.mai
United Airlines UA801
SFO -
LAS
Airbus A320 - individ ukjent
Sete 31A og B
Vi ble satt av ved Domestic Terminal, og ganske fort fant vi priority-innsjekken. Man får jo utnytte de fordelene *G gir, det er kjekkere å forholde seg til et menneske enn de der US-selvbetjeningsskrankene. Vi hadde en bagasje hver inkludert i prisen, tror det var pga min status, billettene var i hvert fall sykt billige, totalt nok 810 for to personer.
Bortenfor innsjekken var det en priority-security som gikk fort og greit å komme seg gjennom, og ikke lenge etter startet boardingen fra gate 81. Som alltid i USA, ble priority boarding håndhevet på selvfølgelig vis. Vi var i gruppe 2, det har jeg alltid brukt å få hos United etter at jeg ble
EBG.
Vi fant plassene våre ganske langt bak i flyet, jeg håpet på god utsikt over fjellene og ville derfor ikke sitte over vingen.
Helt grei plass til meg, som rager hele 166 cm over havet
Klare til avgang. SF skimtes i det fjerne.
Dette ble en fantastisk flott flytur! Alt klaffet - været var flott, vi tok av fra øst mot vest og fikk et flott utsyn over California-kysten før vi svingte mot venstre. Da fikk vi servert en utrolig utsikt over SF og hele Bay Area, før vi satte kursen sydøstover, over The Sierras og til slutt ørken og fjell ned mot Vegas. En uforglemmelig tur!
Jamen dukket det ikke opp et Norwegian-fly som var klar til take-off.
Det første vi så da vi kom inn i terminalen var en mengde slot-machines. Så det var ingen tvil om hvor vi nå var kommet. For øvrig ga terminalen et veldig nytt og fresht inntrykk.
Vi ordnet oss en shuttle inn til hotellet vårt The Strip, vi bodde på The Mirage i et rom med premium view. Supert rom, grei pris ( i motsetning til de andre stedene i USA), fin beliggenhet og supert bassenganlegg. Pluss enormt deilige senger!
Det er jo artig å ha vært i Vegas. Men hovedgrunnen for å dra dit for meg, var grei tilgang til Grand Canyon-dagsturer derfra. Helt siden barndommen har GC vært noe jeg har drømt om å se. Vi ble plukket opp tidlig neste morgen, klokken 06.20, og etter å ha fått frokost på en lokal McDonalds, suste vi avsted i en liten van. Vi var 8 mennesker med, pluss en super hyggelig guide. Vi dro til The West Rim, det er kortest kjøretur dit, ca 2 timer.
Grand Canyon var en utrolig og mektig opplevelse. Jeg ble ikke rammet av det såkalte Paris-syndromet...
På tilbakeveien stoppet vi og fikk sett oss om på Hoover-dammen, også imponerende.
Etter å ha hatt tett program i åtte dager i strekk, brukte vi den siste dagen kun til avslapning ved bassenget, og til å hygge oss med å se på en del av alt det rare som finnes i Vegas. Jeg spilte bort hele $22, og vi så Cirque de Soleils Beatles-forestilling, LOVE. og selvfølgelig så vi på Bellagio-fontenen...
Etter en tettpakket USA-reise ventet så hjemreisen, som startet tidlig fredag morgen med en Virgin America-flight, fortsettelse følger!