USA fra kyst til kyst, mai 2016 - del 5
Første leg av hjemreisen var en kort flytur ut til LAX, deretter hadde vi noen timers ventetid før SK-flight til Stockholm og videre til Oslo.
Jeg husker ikke helt grunnen til at jeg valgte Virgin America over United, det kan ha vært pris og/eller tidspunkt som gjorde utslaget. Men enkelte her på forumet har jo også kommet med mange positive omtaler av selskapet, så mulig det også gjorde utslag ved bestilling av denne flighten.
Kunne selvfølgelig ha fløyet østover fra LAS, mot New York eller Chicago. Men jeg hadde litt lyst til å teste SAS sin nye rute fra LAX, det avgjorde saken.
Vi sjekket inn på nett dagen før for VX flighten. Da dukket det opp tilbud om å oppgradere til "main cabin select" for $39 pp. Dette inkluderte flere perks, bedre seter og innsjekket bagasje. Vi skulle uansett sjekke inn koffertene våre, det kostet $25 pr koffert, så valget var ikke vanskelig, vi oppgraderte.
Vi skulle bli plukket opp av Super Shuttle kl 06.15 om morgenen, og 06.15 sharp kom vår shuttle, med en meget blid og hyggelig kvinnelig sjåfør. Vi kom oss raskt og greit til flyplassen, ble satt av på riktig sted og fant Virgin America sin innsjekkings/ bagasje-skranke.
20.mai 2016
VX469 LAS - LAX
Airbus A320
Main Cabin Select
Sete 3A og B
Avlevering av kofferter og å få boardingcard gikk enkelt og greit. På boardingcardene var det angitt TSA pre, så vi seilte gjennom security på no time. Det var jo tidlig på morgenen og vi trengte god, sterk kaffe, det fant vi heldigvis i en kafé like ved gate. Ikke før hadde vi helt i oss kaffen, så startet boarding fra gate E8. Vi hadde jo priority, og var dermed med i første pulje som gikk ombord. I flyet passerte vi den lille First-cabinen med hvite skinnseter, så fant vi plassene våre like bak den avdelingen, skille var en slags halv-vegg. Gode seter og god benplass. Tv-skjerm med filmer, dette var også inkludert, men selvfølgelig begrenset hva man rekker å se på en snau times flight....
Crewet virket både blide og hjelpsomme. Det kom på flere crew som skulle på jobb ut av LAX, og de som var på jobb hilste veldig overstrømmende på dem. Jeg satt i sete 3B, og fikk hyggelig selskap ved siden av meg, en Virgin America flight attendant som skulle på jobb fra LAX til Boston senere på formiddagen. Jeg var jo nødt til å benytte anledningen til å prate en del med ham, han fortalte at crew som bor i Vegas må ut til LAX for å starte på jobb. Jeg spurte om det var noen bestemte planer for selskapet nå som Alaska hadde kjøpt dem opp, han sa at det var veldig uvisst, de ansatte visste foreløpig veldig lite om hva som kom til å skje framover. Men han var tydelig stolt av selskapets stil.
Den utrolig morsomme sikkerhetsdemoen ble vist på tv-skjermene. Jeg kjente ikke til denne fra før, men den ligger visstnok på Youtube, anbefales om man ikke har sett den.
Jeg var litt opptatt av å prate med min sidemann, så la ikke så nøye merke til pushback etc, men tror det var på tid. Vi tok av i vestlig retning, og fikk en fin flytur over fjell og ørken ut mot LA og kysten. Vi ble litt skuffet over servering - hadde nok trodd vi skulle få noe spiselig, men det eneste som ble tilbudt var wine, beer or water. Ikke en eneste nøtt i sikte! Vel, mitt reisefølge hygget seg med vin som vanlig, jeg tok en øl, sånn bare av prinsipp. Ganske snart landet vi på LAX, fra øst mot vest, som vel er den mest vanlige landings og takeoff-retningen der. En fin, om enn noe kort flight med Virgin America.
Bagasjen kom relativt fort, og vi ruslet ut av innenriksterminalen og inn i bygget ved siden av, som er Tom Bradley international terminal. Vi fant fort fram til Star Alliance-avdelingen i innsjekkingsområdet. Klokka var nå ca 09.40, og som jeg hadde en liten mistanke om, SAS-skrankene var ikke betjent ennå. Jeg spurte i en av de andre Star-skrankene, de mente det vanligvis kom betjening ca kl 10.00. Så da klokka ble 10 stilte vi oss opp ved skrankene, i likhet med flere andre. Det varte likevel en god stund før betjeningen kom på plass, tror den var nærmere 10.30.
Vel, vi ville være tidlig ute også av den grunn at søster igjen skulle oppgraderes ved innsjekk. Jeg hadde brukt det nye systemet også for returreisen, og bydd drøye 17.000 eurobonuspoeng for min egen oppgradering til Plus, som var gått gjennom. Søster hadde nå klart å samle seg opp 15.000 poeng og ville da bruke disse til oppgradering på hjemveien. Det gikk fint, selv om jeg måtte gi fra meg mitt gode sete på rad 20 for at vi skulle få sitte sammen.
Etter security, hvor det nesten ikke var kø, fant vi etter litt om og men fram til Star Alliance-loungen. Vi var sultne, og fikk i oss litt mat, samt litt musserende. Det var to forskjellige varianter av musserende, en prosecco og en fransk cremant-type. For vår enkle smak ver begge disse helt fine.
Matutvalget var vel ikke det helt store, men det var i hvert fall ordentlig mat. De satte etterhvert også fram noe ovnsbakt laks (!), jeg spiste ikke denne, men søster sa at den ikke var god, transmak mente hun. Det var også en nudelbar, med flere valgmuligheter, det så i grunnen godt ut, selv om jeg ikke orket nudler akkurat da. Nudelbaren var tydelig populær blant asiatene, som det var mange av i loungen.
Vi flyttet oss etterhvert ut til den fine takterrassen, det var herlig å sitte her og følge med på flytrafikk mens vi nippet til prosecco.
Men snart nærmet det seg boardingtid for flyet som skulle bringe oss hjemover. Vi beveget oss mot gate 155, som var et stykke unna loungen, og ca kl 13.40 var vi på vei inn for å finne setene våre.
SK940 LAX - ARN
Airbus 330-300
Bele Viking LN-RKT
SAS Plus
Sete 27 G og H
Det var et av de nyeste flyene i SAS sin flåte som skulle ta oss hjemover. Vi kom oss avsted på tid så vidt jeg husker, fløy et godt stykke utover Stillehavet før vi svingte mot venstre og innover mot land igjen før kursen etterhvert ble satt i nordøstlig retning. Det var ganske mye turbulens den første delen av flighten. Jeg regner med at det var derfor de aldri kom med pre-meal drink og nøtter? Vi var uansett litt skuffet over at dette ble hoppet over, og fikk ingen beskjed om at de droppet det. Selv sovnet jeg av all ristingen og ruggingen i flyet, og våknet av at FA ville gi meg den varme kluten. Ikke lenge etter kom maten, og drikke, alt samtidig. Jeg så at de hadde cashewnøtteposene i skuffen, så jeg ba om å få en sammen med maten. Husker ikke hva jeg drakk, tror kanskje det var musserende. Søster holdt seg til rødvinen (det er ikke uten grunn at ringetonen når hun ringer til meg er satt til "Red red Wine"). Jeg valgte kyllingretten igjen, denne var bedre enn på turen over til EWR, men kom med en søtpotetmos som ikke falt helt i smak hos meg. Søster valgte "seafood", det viste seg å være scampi med ris. Hun klagde ikke, så de var sikkert OK.
Flyet gikk fra LAX kl14.15. Når all mat og kaffe m.m. var unnagjort etter ca tre timer, var kolkka likevel bare 17.15. Jeg prøvde iherdig å få sove, men det gikk ikke, til tross for ekstra konjakk som sovemedisin. Angret litt på at jeg ikke hadde ordnet meg en halv sovepille. Mulig jeg slumret bittelitt, men det må ha vært maks en halvtime. Crewet var flinke til å gå rundt med vann og juice gjennom hele natten. Ingen midflight-snack, det er vel sikkert ikke vanlig på nattflygingene. Men
10 1/2 time er jo ganske lenge med kun to små måltider. Jeg satt og var sulten mens jeg prøvde å sove - kunne sikkert bedt om noe snacks, men ville ikke forstyrre omgivelsene, som var i sovemodus.
Det ble morgen omsider, og som vanlig kom frokostserveringen ca halvannen time før landing. Frokosten i Plus er god, synes jeg, betraktelig bedre enn bak gardina.
Landingen på ARN gikk fint, vi var kjapt ute av flyet og gjennom passkontroll og den lille ekstra securitykontrollen som finnes her. Fant veien til loungen hvor vi rakk litt kaffe, croissant og frukt før vi måtte finne gaten for aller siste flyvning i denne omgang.
Her er flyet som tok oss fra LAX til ARN
ARN-OSL
SK487
Boeing 737-700
Economy
Sete 18 D (E) og F
Denne flighten var helt smekk full (dette var lørdag formiddag), og det lille trikset med å booke D og F sete og håpe på ledig i midten, funket ikke. Så søster flyttet seg inn i midtsetet, han som egentlig skulle sittet der så ikke så fryktelig lei seg ut over å slippe. Dette var en helt vanlig kortdistanse SK-flight, det eneste spesielle var at de ikke hadde noe mat ombord pga catering-streiken, heller ikke te. Men kaffe fikk vi! Fin landing fra nord på østre runway. Vi hadde litt liten tid til det toget vi ønsket å ta hjemover, så krysset fingrene og håpet på rask bagasjelevering. Og tenk - min koffert var den ALLER FØRSTE ut fra bagasjebåndet. Søster sin kom også fort, som nr fire eller noe. Dette kan være tilfeldig, eller er det sånn at Priority-bagasje har begynt å fungere på Gardermoen? Uansett, det var supert for oss, vi løp ned til NSB-toget og rakk dermed fint 14.01-toget fra Oslo S til Østfold-byene.
Vårens vakreste eventyr for oss var over, og vi var enige om at det hadde vært en fin tur!