Recent content by martins

  1. M

    Nye Norwegian - etter rekonstruksjonen

    En god gammeldags hevn.. Det sier jo litt om ledelseskultur i luftfarten egentlig. I hvilke andre bransjer hadde dette gått? I de fleste bransjer hadde de ansatte bare gått videre, og en slik arbeidstaker hadde til slutt sittet uten ansatte. Det er noe av det som er veldig spesielt i...
  2. M

    «How Boeing put Wall St. First, planes second»

    Re: «How Boeing put Wall St. First, planes second» Får håpe at fremtidens ledere kanskje kan lære noe fra dette. At « shareholders-first, cut-costs, workers-be-damned strategy» faktisk ikke fungerer på lang sikt… Kanskje er det håp for andre bransjer hvor man i dag ser på sine ansatte som...
  3. M

    SAS med vinterrute til Bangkok 2023/2024

    Jepp! Var litt rask i går, som jeg skrev over :)
  4. M

    SAS med vinterrute til Bangkok 2023/2024

    Ok. Først tror jeg du kanskje burde roe ned litt her. Jeg har ingen interesse av å krangle med deg om noe som helst. Jeg faktasjekket åpenbart ikke min informasjon godt nok, så da vet vi at Norse også flyr over Iran. Da har ikke jeg interesse av å bidra med noe mer rundt ditt spørsmål, det får...
  5. M

    SAS med vinterrute til Bangkok 2023/2024

    Min kommentar var rettet til din kommentar hvor du skriver at SAS er eneste selskap som ikke flyr over Iran. Ikke noe mer enn det.
  6. M

    SAS med vinterrute til Bangkok 2023/2024

    Norse flyr heller ikke over Iran…
  7. M

    Long haul på OSL etter "nye SAS"

    Re: Long haul på OSL etter "nye SAS" SAS skal jo inn i det transatlantiske JVet, og da regner jeg med at det vil føre til en ekspansjon. Spesielt OSL kan komme godt ut der, tror jeg.
  8. M

    Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

    Jeg tipper: - AF/KLM kommer til å kjøpe seg opp til kontrollerende andel ila 2-4 år. Castlelake ut på sikt da de er mer opptatt av å eie fly og motorer enn flyselskap. AF/KLM «måtte» kjøpe seg inn i SK nå. Timingen var ikke perfekt for dem, da de ikke har så mye likviditet pr dd. Derfor har...
  9. M

    Heftig punktering for Alaska Airlines

    Ja, ikke optimalt, spesielt ikke med dårlig vær… Til sammenligning er LDA på bane 23 i Kirkenes 1905m vs 1737m på bane 20R i SNA (Edit: Tok feil, ENKR LDA er 1905m, ikke 1609m) Absolutt ikke optimalt..
  10. M

    N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

    Var forøvrig siste N0702, og dermed er det slutt med Norse mellom LGW-OSL.
  11. M

    Ny COO i SAS - Jason Mahoney

    I did not mean to derail the discussion being about Janne Carlzon. Just one of many examples of managers who understood how important good relations to its employees is. (Of course he wasn’t perfect, but if you read his book, you’ll get a sense of what I think of) SAS exiting Ch.11 is of course...
  12. M

    Ny COO i SAS - Jason Mahoney

    It should be possible to perform crisis management and/or reform a company without being perceived as a bully. It’s a bit more challenging, so few does it. But those who does go into history as exceptional leaders. First one that comes to mind regarding SAS history is Janne Carlzon. By googling...
  13. M

    Nestenulykke i Austin FedEx 767 og Southwest 737 03FEB23

    Er det ikke snodig å klarere et fly til landing på en opptatt rullebane når Low-Visibilty-Operations er gjeldende, spesielt når flyet kun er på 3nm finale? Om SWA ga beskjed om at de trengte run-up eller ei burde ikke tårnet klarere for imidiate-departure/no-delay? Virker som det var mange...
  14. M

    Konflikt i SAS

    Hvorfor skal dette være en diskusjon om kabin vs flyger? Dette er 2 forskjellige yrker, dog med samme arbeidsplass. Det er ikke en konkurranse. Yrket kabinansatt/flyvertinne/flyvert er et yrke uavhengig om det er 5 ukers kurs eller 5 års utdannelse. Ja, flygere har tatt større risiko, brukt...
  15. M

    Embraere til "SAS Link"?

    De må vel ha kadettprogram nå, for erfarne folk gidder vel ikke begynne på de vilkårene til SAS når de kan få vesentlig bedre vilkår i alle andre selskaper i Norge p.d.d…
Back
Top