Heftig punktering for Alaska Airlines

OttoL

ScanFlyer Crusty
Medlem
Så denne på Jason Rabinowitz sin twitter-side (nekter å kalle siden x)

Holy cow, this
@AlaskaAir
737-800 (N516AS) had a major accident last night at SNA, first reported by
@xJonNYC
.

Whatever happened resulted in the left main gear puncturing through the wing. The approach on FR24 looks normal, they’ll have to pull the granular data to learn more.

F4Ev-TDXAAAjBX5

F4EhUPoaQAA2hi_

F4EhUPnboAAtxik

Puncturing er ikke punktering, men, tja, gjennomslag? I dette tilfelle landing hard nok til at hjulstaget slo gjennom vingen. Punkturering, kanskje?

Attachments

• 369251633_668513508664720_2944357798528612836_n.jpg
    369251633_668513508664720_2944357798528612836_n.jpg
    29.5 KB · Views: 782
Last edited:
SNA er altfor kort til forsvarlig bruk av B737.

Ja, ikke optimalt, spesielt ikke med dårlig vær… Til sammenligning er LDA på bane 23 i Kirkenes 1905m vs 1737m på bane 20R i SNA (Edit: Tok feil, ENKR LDA er 1905m, ikke 1609m) Absolutt ikke optimalt..

Last edited:
Ja, ikke optimalt, spesielt ikke med dårlig vær… Til sammenligning er LDA på bane 23 i Kirkenes 1609m vs 1737m på bane 20R i SNA (hvis ikke jeg tar feil?) Så det går, men absolutt ikke optimalt..

LDA RWY 23 på ENKR er 1905 m og ikke 1609 m.

Espen

Mest -800 og -900 i bruk, utenom SWA. Marginene er små i SNA på en god dag. På maks landings vekt har 900en en VREF på rundt 165, sikkert en del mindre her men likevel fort, sidevind med kast hjelper lite. Samme med mye regn og vått.
Tror AS var launch customer for 900en og har flydd ut av SNA i evigheter. De brukte og fly til Hawaii derfra, det gjør de kanskje enda. Pga lokale støy regler måtte de stoppe på 800’ høyde og dra motorene tilbake. Det føltes så brutalt i kabinen at de måtte briefe pax og si at de ikke kom til og styrte.
Sier ikke at Kirkenes ikke har dårlig vær, men de har ikke mange flyplasser i nærheten. LGB er noen få miles unna SNA og mange flere innenfor en kort kjøretur.(ingen tur i LA er kort pga trafikk..)
Nå er det blitt mye mindre erfaring i cockpit de siste år og den trenden kommer til og vare lenge. Tror nok dessverre at det blir mer av dette.

Korteste rullebane jeg har landet på med A320 er FLR. 1536 meter. Bør ikke bli stort kortere enn det hvis man skal ha med noe særlig payload ut igjen, men det går.

Det er selvfølgelig vanskelig å bedømme vertikal hastighet ut ifra en halvdårlig Youtube-video, men det ser ikke ut til at det er så sjokkerende høy V/S. Som sagt, videoen kan lyve. Hadde karrierens hittil verste landing i KSU en gang med en 800, var sikker på at understellet sto opp gjennom vingen og at field elevation var to fot lavere etterpå, men vi fikk ikke engang printout på hard landing. De tåler mye de flyene der, så jeg syns det der borte i SNA var merkelig. Den beryktede 737-ankomsten i Kathmandu som gikk runden på nettet under Covid så mye verre ut enn denne.

Foreløpig rapport ute, og det viser seg at landing ikke var spesielt hard, i form av den var innenfor "normalen". Derimot var det en brist i det som kalles trunnion pin i understellet som trolig ligger bak kollapsen.

Så får noen med mer teknisk innsikt enn meg forklare, men det ligger biler ute i rapporten

https://www.flightradar24.com/blog/...rt_DCA23FA417_192903_9_15_2023-6_20_39-AM.pdf

Postaccident examination of the airplane revealed that the MLG aft trunnion pin had fractured

The DFDR was downloaded on and a review of the preliminary data
indicates that the aircraft touched down about 23:15 PDT with a maximum vertical acceleration of 1.71g. The value is below the hard landing threshold of 2.2G per Alaska Airlines aircraft maintenance manual (AMM) Chapter 5 limitations.

Foreløpig rapport ute, og det viser seg at landing ikke var spesielt hard, i form av den var innenfor "normalen". Derimot var det en brist i det som kalles trunnion pin i understellet som trolig ligger bak kollapsen.

Så får noen med mer teknisk innsikt enn meg forklare, men det ligger biler ute i rapporten

https://www.flightradar24.com/blog/...rt_DCA23FA417_192903_9_15_2023-6_20_39-AM.pdf

Det er vel en av de boltene som holder understellet festet til selve flyskroget om jeg ikke husker feil.

Back