Konflikt i SAS

På'n igjen .... ;)

SAS skal nå forhandle lønns- og arbeidsvilkår med fire kabinforeninger, hvorav to i Norge, Norsk Kabinforening (LO) og Parat Kabinforbund.

Leder for kabinforeningen i SAS, Bjarte Stedje, opplyser til E24 at forhandlingene allerede skulle ha startet, men uvisst av hvilken grunn har de blitt forsinket.

– Vi hadde regnet med å begynne i august, men fikk akkurat innkalling fra SAS. Forhandlingene starter opp i begynnelsen av september, sier Stedje.

https://e24.no/naeringsliv/i/bGyjOA/kabinansatte-i-sas-innkalt-til-loennsforhandlinger
 
Lønnen er skremmende lav i kabinen. Tipper de må gjøre noe, ellers blir det masseflukt. Inflasjon, økte levekostnader, og pr nå god gang i arbeidsmarkedet gjør at det blir fristende å dra fra sas

https://www.nrk.no/norge/ingrid-nan...150.000-mer-i-lonn-som-trikkeforer-1.16137713

Synes dette er sjokkerende lavt. De har tross alt ansvaret for sikkerheten til hele kabinen. Og da må man jo nesten spørre seg om forskjellen på å ha SAS som betaler ræva og Wizzair innenriks er så stor som folk skulle ha det til..
 
Og i kabinen tjente de mer enn en nyansatt i høyresete foran, i alle fall for noen år siden.

Nyansatt i kabinen tjente mer enn en nyansatt i høyresetet? Eller hva er det du sammenligner her? Det skulle bare mangle at en purser med lang erfaring tjente mer enn en nyansatt pilot.
 
Nyansatt i kabinen tjente mer enn en nyansatt i høyresetet? Eller hva er det du sammenligner her? Det skulle bare mangle at en purser med lang erfaring tjente mer enn en nyansatt pilot.
Skulle det virkelig det? En nyansatt styrmann har lengre og dyrere utdanning, samt har mer ansvar som nestkommanderende ombord.
 
Nyansatt i kabinen tjente mer enn en nyansatt i høyresetet? Eller hva er det du sammenligner her? Det skulle bare mangle at en purser med lang erfaring tjente mer enn en nyansatt pilot.

Tre ukers utdanning vs. tre år og 1 000 000 kr i studiegjeld. Dårlig risk/reward ratio her.
 
Tre ukers utdanning vs. tre år og 1 000 000 kr i studiegjeld. Dårlig risk/reward ratio her.
Jepp. At noen mener at en i kabin bør få mer i lønn enn en person i cockpit betyr at de ikke vet hva de i cockpit har gått gjennom.
Men noen FA har kurset i 5 hele uker…..
 
Skulle det virkelig det? En nyansatt styrmann har lengre og dyrere utdanning, samt har mer ansvar som nestkommanderende ombord.

Ja det e faktisk helt åpenbart. Dyr utdanning har ingenting å si. En nyutdannet pilot har en lang karriere foran seg og muligheten til å bygge opp lønnsposen ganske kraftig, men det må nå være i selskapets interesse å betale slik at pursere med erfaring blir i selskapet. Men ser jo at dette slepte noen piloter ut av hulene sine med skylapper på…:rolleyes:
 
Den frivillige meklingen fortsetter

Fra TV2:
SAS og de kabinansatte er blitt enige med Riksmekleren om å fortsette den frivillige meklingen. Det er klart etter to dager med samtaler torsdag og fredag.
 
Ja det e faktisk helt åpenbart. Dyr utdanning har ingenting å si. En nyutdannet pilot har en lang karriere foran seg og muligheten til å bygge opp lønnsposen ganske kraftig, men det må nå være i selskapets interesse å betale slik at pursere med erfaring blir i selskapet. Men ser jo at dette slepte noen piloter ut av hulene sine med skylapper på…:rolleyes:
Nå ble jeg påminnet om hvorfor jeg og andre piloter ikke orker å diskutere her inne noe mer. Jeg tror jeg drar et annet sted for å heve diskusjonen, takk!
 
Nå ble jeg påminnet om hvorfor jeg og andre piloter ikke orker å diskutere her inne noe mer. Jeg tror jeg drar et annet sted for å heve diskusjonen, takk!

Vanskelig å argumentere mot en gruppe som kommer med argumenter som "ja men de har bare 5 ukers kursing". Tviler på at dere klarer å heve diskusjonen et annet sted. Dere jobber i en bransje som betaler en viktig arbeidsgruppe utrolig dårlig, og det må man nesten tåle å få høre.
 
Hvorfor skal dette være en diskusjon om kabin vs flyger?

Dette er 2 forskjellige yrker, dog med samme arbeidsplass. Det er ikke en konkurranse.

Yrket kabinansatt/flyvertinne/flyvert er et yrke uavhengig om det er 5 ukers kurs eller 5 års utdannelse. Ja, flygere har tatt større risiko, brukt mer penger og tid på utdannelsen, og det er mer teknisk og teoretisk krevende. Det betyr ikke at det er uproblematisk og lett å jobbe i kabinen. Det er et svært tøft yrke.

Diskusjonen bør ikke, og skal ikke, handle om hvem som skal ha mest i lønn. Men at det skal være en lønn en kan leve av, og som gir en ok kompensasjon for turnusarbeid, innsats og bortetid fra familie.
 
Kanskje greit å få med at det ikke nødvendigvis tar 3 år å bli flyger. Det er vel fremdeles mulig å få det unnagjort på ett år, det er ett valg man tar!
 
De av oss som har jobbet i denne bransjen i flere tiår jobber tett med de andre ansatte og vi respekter hverandre, stort sett. Jeg er selvsagt enig i at alle burde få en anstendig lønn. Realiteten er, som alle vet her, at en pilot er vanskelig og erstatte, Du kan få en utdannelse på et år etter og bruke 1M, men du er fortsatt ubrukelig uten mer erfaring. Jobben kan ryke hver gang du går i simulator, og hver gang du går til lege.
Tilbud og etterspørsel har alt og si her, piloter har vært sin værste fiende i alle år. Det var i mange tiår for mange, og om en jobb hadde utrolig dårlig betaling så fikk de alltid folk.
I dag har dette snudd i USA, og resten av verden kommer etter.
Norge er nok eneste land i verden der kabin tjente mer enn i cockpit. Hatten av til de som fikk det til, fagforeningen gjorde en god jobb der. Men igjen, realiteten er at de i kabin blir sett på som lett og erstatte fra selskapet. De trenger ikke noen tidligere erfaring i yrket. Treningen deres er ikke lett, og koster selskapet penger, men ikke de hundretusener det koster og trene en pilot. Spiller ingen rolle om denne har 1000 eller 10000 timer, må gjennom det samme.
Om du er i kabin og mener du burde ha bedre lønn enn en i cockpit, så tror jeg du blir skuffet. Noen av de i kabin jeg jobber med tar flyutdannelse, og de får all støtte fra oss i cockpit. Noen liker dette livet og blir en hel karriere, men det er lettere og bli om du er høyt på ansiennitets lista. De fleste i kabin kommer dit med en kort horisont, «noe jeg alltid ville gjøre», «hørtes gøy ut» og «»siden barna er voksne nå så vil jeg reise litt». Ingenting galt med noe av disse, forskjellen er at om du er pilot med 1M i lån så blir det ikke mye gøy på en stund.
Jeg pendlet gjennom en stor by med base for et av de største selskap på onsdag. Delte exit row med en relativt ung kvinne, nyansatt i kabin. Kjempegrei, mastergrad og erfaring fra annen bransje hun kunne gå tilbake til. Hørtes gøy ut for henne, og om hun ikke liker livet i lufta så har hun noe og gå tilbake til, noe de færreste av oss i cockpit har.
Selskapene har titusenvis av folk og velge mellom, og de vil nok helst ikke at de vil være lenge nok til og tjene bra. En realitet som de fleste skjønner.
Vi har fagforeninger til og ivareta våre interesser, et nødvendig onde. Siden tilbudet er mye mindre enn etterspørsel nå, er det gode tider for piloter. Ingen ser en ende på det, men alle vi som har gjort dette en stund forventer at det blir slutt i morgen.
To forskjellige jobber, to forskjellige betalinger. Ta flyutdannelse og kom og bli med i cockpit.
 
Back
Top