Recent content by Marius_S

  1. Marius_S

    Widerøes flåte

    Re: Widerøes flåte Er riktig at rullebanene er så lange, men begge har kun 1199 tilgjengelig for avgang (muligens noe kortere for landing). Altså litt for kort for en Q400.
  2. Marius_S

    Elflyets utvikling

    En tur FDE-BGO klarer seg med rundt 800 kg med greie reserver (forøvrig er maks kapasitet 5678 lbs, ca. 2600 kg). Selvsagt blir det jo fremdeles en del kg batteri, om de tallene du presenterer stemmer. Med batterier kan du jo også til viss grad spare energi på vei ned (kanskje også lade...
  3. Marius_S

    Ny flyplass i Bodø - Status

    Re: Ny flyplass i Bodø - Status Prøvde å finne ut av dette selv, men når var det meningen at riving/bygging skulle starte (før siste forsinkelse)? Har sett 2022 på Bodø kommunes prosjektside, men vet ikke dette stemmer.
  4. Marius_S

    Småfly styrtet utenfor Larvik 23NOV21

    Re: Småfly styrtet utenfor Larvik Vet ikke hvilke prosedyrer Pilot har, men når jeg instruerte i USA hadde vi minstehøyde på 500 fot for å simulere engine failure (og det ved å sette idle på en motor). Vi kunne lande slik, men altså minimum 500 fot for å starte øvelsen. Det er selvsagt en...
  5. Marius_S

    Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

    Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen) Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men enkelte flyselskap betaler en fast pris per sesong, uansett hvor mye det de-ices.
  6. Marius_S

    Ny flyplass i Bodø - Status

    Re: Polarsirkelen Lufthavn Mo i Rana vedtatt Man bør vel i størst mulig grad la matjorda være i fred der det er i mulig. Og med dagens planer kan flyplassen være i full drift til den nye er ferdig, den vil vel være stengt en god stund om banen skal rustes opp.
  7. Marius_S

    Wizz Air regularitet norsk innenriks

    Tja, en -200 har jo grei climb performance, ikke nærheten av -400 da. En tung -300 derimot, der går det ikke fort oppover...
  8. Marius_S

    Wizz Air regularitet norsk innenriks

    Ja, ser det nå. Men uansett, dette visste vel Wizzair (eller burde ha visst) kunne bli et problem, og synes også det rart de ikke vet hvorfor andre lander. De er riktignok ikke herifra, men noe research må det vel ha gjort på forhånd, eller underveis. Uansett, for å fortsette diskusjonen fra...
  9. Marius_S

    Wizz Air regularitet norsk innenriks

    Det som overasker meg er at Wizzair ikke nybegynnere på TOS, de har flydd dit fra Gdansk og London før de begynte å fly innenriks, og Tromsø om vinteren er veldig ofte våt snø/slush over is og bremseeffekt medium (i allefall de tre vintrene jeg har flydd der til nå.) Skulle tro dette var info de...
  10. Marius_S

    Wizz Air regularitet norsk innenriks

    Siste SNOWTAM (1938 lokal) sier slush over is og bremseeffekt medium. Det er vel no-go for Wizzair
  11. Marius_S

    Wizz Air regularitet norsk innenriks

    Vestlig vind der nå og broken 2000 ft. Spørs hva de har på sirklingsminima der, og om de kan fly sirklingen.
  12. Marius_S

    Nytt norsk flyselskap: «Flyr» (Erik G. Braathen)

    Re: «Flyr» - Nytt norsk flyselskap (Erik G. Braathen) Det gjør de nok, men det er jo en god del yngre piloter uten alt for mye erfaring blant de som er oppsagt. De trenger vel en del med erfaring også til å fylle venstresetene pluss instruktører o.l.
  13. Marius_S

    Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

    Tja, betaler man med kredittkort er det ingen økonomisk risiko forbundet med det, så noen er det kanskje som bestiller. Forhandlingen kunne vel ta opptil 5 mnd, muligens noe før, men noe sikkert svar får man ikke før denne prosessen er fullført.
  14. Marius_S

    IFR-muligheter utenfor åpningstid på norske flyplasser

    Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn Og for practice approacher kan jo disse gjøres i VMC. Da har det ikke noe å si at det ikke er noen som overvåker. Man må selvsagt ha med en ekstra pilot til å se ut.
  15. Marius_S

    IFR-muligheter utenfor åpningstid på norske flyplasser

    Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn Vil bare nevne det med radioer. Når jeg for et par år siden jobbet på bakken fikk vi (handligselskap) utdelt radio fra Avinor for kommunikasjon med tårnet (hovedsakelig for tauing og kryssing av stripe). Denne radioen hadde så vidt jeg husker i...
Back
Top