Widerøes flåte

Re: Widerøes flåte

Men brukes ikke de 3 -300'ene også på noen av de litt lengre kortbaneflyplassene? Må vel kanskje også jaktes etter noen -100 eller -200 da?

Glad jeg fikk meg en tur med en av dem nå i våres, fin maskin!

Er det ikke slik at Q400 har såpass bra ytelser, og -300 er såpass slapp, at den faktisk kan brukes alle steder som kan ta ned en -300 i dag?
 
Re: Widerøes flåte

Er det ikke slik at Q400 har såpass bra ytelser, og -300 er såpass slapp, at den faktisk kan brukes alle steder som kan ta ned en -300 i dag?

-300 kan brukes på 1199-baner. Q400 trenger vel minst 1600.
Edit: Mulig bredde også har betydning?
 
Last edited:
Re: Widerøes flåte

Den klarer seg vel i teorien på 1399? Vet at feks LG flyr Q400 til LCY, og der har man bare ca 1500 meter tilgjengelig. Ser blant annet Wikipedia sier at en Q400 med MTOW SL ISA må ha 1425 meter.
 
Re: Widerøes flåte

Ser blant annet Wikipedia sier at en Q400 med MTOW SL ISA må ha 1425 meter.

Brønnøysund har 1438 meter.
Sandnessjøen har 1408 meter.

Er det flere av kortbaneflyplassene som har Q300 innom?
 
Re: Widerøes flåte

Den klarer seg vel i teorien på 1399? Vet at feks LG flyr Q400 til LCY, og der har man bare ca 1500 meter tilgjengelig. Ser blant annet Wikipedia sier at en Q400 med MTOW SL ISA må ha 1425 meter.

Ser ut som jeg var for pessimistisk ja. Banett skriver 1402m i en artikkel som nok er tilnærmet lik den i hblad over.
Men det er jo som nevnt reguleringer ut over rullebanelengde uten at jeg kan disse.
 
Re: Widerøes flåte

I tillegg til Brønnøysund, Sandnessjøen og Florø har Widerøe hatt en del charteroppdrag med Q300 (og Q400) på Stord
 
Re: Widerøes flåte

Florø i hvert fall.

Florø ja. Det stemmer.

I tillegg til Brønnøysund, Sandnessjøen og Florø har Widerøe hatt en del charteroppdrag med Q300 (og Q400) på Stord

Ja, har sett mye flights med Q400 på Stord. Men med en rullebanelengde på 1460 meter er det muligens helt på grensen hva gjelder marginer med full maskin?
 
Re: Widerøes flåte

Såvidt jeg vet har Widerøe ingen andre krav til banelengde for Q400 enn at det er ok mht. vekt og ytelser. Avinor/Luftfartstilsynet har derimot satt begrensning på en del flyplasser til max vingespenn 26 meter. Merkelig grense, tatt i betraktning at DHC-8 100/200 har 25,89 meter vingespenn. Kanskje noen i Bodø har snakket sammen? Nuvel.

AirBaltic sa i sin tid de ikke fløy Q400 på kortere baner enn 1800 meter, og det var en selskapsregel de kun i enkelttilfeller avvek fra. Q400 har høye hastigheter, ikke langt unna A320/B737 på avgang og innflyging. Den er dog atskillig lettere og krever ikke like lange baner.
 
Re: Widerøes flåte

Brønnøysund har 1438 meter.
Sandnessjøen har 1408 meter.

Er det flere av kortbaneflyplassene som har Q300 innom?

Er riktig at rullebanene er så lange, men begge har kun 1199 tilgjengelig for avgang (muligens noe kortere for landing). Altså litt for kort for en Q400.
 
Re: Widerøes flåte

Leier de inn fly fra Finnair, eller er det bare ad hoc?
Landet vel en i Krs ved midnatt i går, var vel en ATR.
 
Re: Widerøes flåte

Leier de inn fly fra Finnair, eller er det bare ad hoc?
Landet vel en i Krs ved midnatt i går, var vel en ATR.

Wetleaser 2 stk fly fra Norra (Finnair).

Funfact om rullebaner og lengder: Widerøe flyr E2 til Firenze som har 1560 meters bane, pga. terreng finnes det kun approacher til bane 05.
 
Re: Widerøes flåte

…Firenze som har 1560 meters bane

Den italienske AIP’en har enda kortere LDA 05. Dog litt lengre TODA/TORA:
 

Attachments

  • 345F212D-D1AE-4B00-B5B1-5E9B412BCAE9.jpg
    345F212D-D1AE-4B00-B5B1-5E9B412BCAE9.jpg
    158.5 KB · Views: 1,698
Re: Widerøes flåte

Såvidt jeg vet har Widerøe ingen andre krav til banelengde for Q400 enn at det er ok mht. vekt og ytelser. Avinor/Luftfartstilsynet har derimot satt begrensning på en del flyplasser til max vingespenn 26 meter. Merkelig grense, tatt i betraktning at DHC-8 100/200 har 25,89 meter vingespenn. Kanskje noen i Bodø har snakket sammen? Nuvel.

Er riktig at rullebanene er så lange, men begge har kun 1199 tilgjengelig for avgang (muligens noe kortere for landing). Altså litt for kort for en Q400.
Vil tro at rullebanebegrensinger er satt til 1199 da alle kortbanene i Norge har referansekode 2C. Alle flytyper i denne kategorien skal kunne operere innenfor 1199 rullebanelengde(2) og 35,99m vingespenn/8,99m yrte hovedhjulsbrønnspenn(C). Alle luftfartøy er sertifisert i en av disse kategoriene som en del av typegodkjennelse.

Men her er det tydeligvis gjort begrensinger i følge KnutW på 26m vingespenn, uten at jeg fant noe informasjon om dette i AIP for 1199 banene på Helgeland. Dash 8-100 har referansekode 2C. Kyllingmarkene ble jo i sin tid bygd under helt andre regler og tilpasset Twin-Otter, så en kvalifisert gjetning er at flyoppstillingsplass, master og lignende ikke tillater 36 meters vingespenn.

Oppgradering av Stokka og Brønnøysund til 3C vil bli kostbart da dette stiller helt andre krav til blant annet brann og redningsutrustning på flyplassen.
 
Re: Widerøes flåte

Vil tro at rullebanebegrensinger er satt til 1199 da alle kortbanene i Norge har referansekode 2C.

Men her er det tydeligvis gjort begrensinger i følge KnutW på 26m vingespenn, uten at jeg fant noe informasjon om dette i AIP for 1199 banene på Helgeland.

Begrensningene står i AIP under AD 2.20, lokalt lufthavnreglement. Jeg husket feil for FL, BN og ST, de har vingespennbegrensning på 28 meter. De øvrige kortbaneflyplassene veksler mellom begrensning på 26 og 28 meter uten at jeg kan se noen åpenbar grunn til hvorfor. Muligheten til dispensasjon fra kravet varier også, enkelte steder gis det disp etter søknad, andre steder overhodet ikke. Om raider66 følger denne tråden kan han kanskje forklare dette ytterligere?

Q400 har 28, 4 meter vingespenn og blir dermed utelukket hvis ikke den kan få dispensasjon.

Hovedårsaken til å beholde 1199 meter banelengde mellom tersklene er å unngå krav om utvidet sikkerhetssone rundt rullebanen. Brann og redningskategori følger flytypene som opererer på plassen, ikke rullebanelengden.

Edit: Det er ingen særskilte begrensninger i vingespenn på Stord.
 
Last edited:
Re: Widerøes flåte

Brønnøysund har 1438 meter.
Sandnessjøen har 1408 meter.

Er det flere av kortbaneflyplassene som har Q300 innom?

Det er vel stort sett bare BNN og SSJ som trafikkeres av -300 på sommerruter til/fra OSL. Har brukt disse rutene , WF721 , flere ganger de siste årene.
 
Re: Widerøes flåte

Bakgrunnen for vingespennbegrensningene på kortbaneplassene er primært fordi rullebanens sertifiserte referansekode 2C ikke indikerer hvilke kode C-fly som trygt kan operere på lufthavnen. Det er sikkert åpenbart at de store kode C-flyene som A320 og B737 ikke kan trafikkere disse lufthavnene, men det blir mindre åpenbart når det er snakk om mindre flytyper. Det er bl.a krav til minsteavstand 4,5 m mellom fly og objekt eller annet fly på oppstillingsplattformen (apron), og derfor er det nødvendig å sette vingespennbegrensninger. På noen av lufthavnene er oppstillingsplattformen plassert slik at deler av vingen på et parkert fly kommer inn på rullebanens sikkerhetsområde. Dette er også en av grunnene til at denne begrensningen er satt.

Espen
 
Back
Top