Recent content by B214

  1. B

    Uløste flymysterier

    Re: Uløste flymysterier For de som har jobbet med LOX anlegget på 104, og andre jagerfly med flytende oksygen, så er purging (gjennomspyling) av dette anlegget med oppvarmet oksygen i gassform velkjent. En av grunnene til å gjøre dette, var å fjerne akkumulerte rester av blant annet...
  2. B

    Flyplassen i Førde - Øyrane

    Re: Flyplassen i Førde - Øyrane Har vært på øyrane med Twin Otter fra WF, og med Bell205/214. Med 214 fløy vi fortere til Haukåsen/Sogndal enn det Twin Otteren gjorde.
  3. B

    Helikopter i tordenvær

    Re: Helikopter i tordenvær Det er riktig at rotorbladene kan skades, det er ihvertfall en ditching jeg vet om på grunn av dette. Den skjedde på engelsk sektor. Et annet problem er hva som skjer med rotorhodet, akslinger og drev i gearbokser. Overslag kan medføre at det blir pitting i deler som...
  4. B

    Lavprisflyselskap som melder "mayday"

    Deicerfluid legger seg i ductene fra APU til resten av bleed air systemet, og kan komme ut i luften under flyging. På Boeing vil det være cockpit som får det fordi ductingen er slik laget. Hvordan Airbusser er laget vet jeg ikke.
  5. B

    Lavprisflyselskap som melder "mayday"

    Deicer fluid kan være en synder. Spesielt hvis APU går under deicing, dette har skjedd før. Surfet litt på nettet: "If gaseous form of propylene glycol in inhaled, there may be breathing difficulty; in certain cases oxygen supplementation may be necessary." Har også skjedd i "Høyprisselskap".
  6. B

    Air Baltic søker investorer

    Re: Air Baltic søker investorer Raskeste måten å bli millionær på, vær milliardær og invester i flyselskap på konkursens rand.....
  7. B

    SAS-Flybussen solgt

    Klarer ikke å la være. Kanskje de burde kvitte seg med flyselskapet istedet?
  8. B

    Regularitet og sånn.....

    Regularitet og sånn..... Noen kommentarer på denne? http://www.norwegian.no/punktlighet
  9. B

    SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC

    Re: SAS årsrapport 2009 og veien fremover, inkl. SAS IC Boarding idag: "SAS-ansatte dyrest i drift SAS har fire ganger så høye personalutgifter som Norwegian, tre ganger mere enn Finnair/British Airways og dobbelt så mye som Air France KLM. Det er konklusjonen i en undersøkelse, som er laget av...
  10. B

    Starfighter - tysk side

    Et av problemene med de tyske Starfighterne var LOX anlegget. Hvis man ikke gjennomspyler anleggene (noe de ikke gjorde til å begynne med) med oppvarmet gass med jevne mellomrom akkumulerte det seg N2O (pluss andre gufne forbindelser) i anlegget. N2O er som kjent det samme som lattergass, også...
  11. B

    Norwegian - ett dödligt hot på flyghimlen

    Re: Norwegian - ett dödligt hot på flyghimlen Hvem er SAS sin verste fiende? Tre svaralternativer: 1. Ryanair? 2. Norwegian? 3. SAS?
  12. B

    Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian

    Re: Jobbreiseundersøkelse: SAS Norge parkerer Norwegian Noen som gidder å se på kanselleringsstaistikk på osl.no? Ser ut til at SAS kansellerer mye hyppigere enn Norwegian. (4-5 ggr!!) Hva vil det ha å si for regulariteten at man kansellerer?
  13. B

    Da har SAS solgt hotellene sine

    Kan det bety at SAS har begynt på toppen av den onde spiralen med salg av arvesølv på vei ned til skifteretten? Ref Braathens og hvordan det gikk det.
  14. B

    Gammelt havari på Prins Karls Forland

    Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland' ASW Exercise "Formative" Targets: Submarines Olympus (Royal Navy) og Narval (Fransk) Siste kommunikasjon 00:31 melder flyet ZERO FIVE ALFA (radar serviceable in reception) Departure station: Kinloss Scotland Klokken på en av de omkomne...
  15. B

    Gammelt havari på Prins Karls Forland

    Replying to Topic 'Gammelt havari på Prins Karls Forland' Telegram fra Utenriksdepartementet til Sysselmannen på Svalbard 2.9.1967: "Et norsk Albatrossfly observerte idag morges kl. 0925Z vraket etter det forsvunne franske fly i posisjon 78 grader 24 minutter nord 11grader 30 minutter øst ca...
Back
Top